Viipuri palautumassa Google Earth satelliittikuvasta 75 vuotta ajassa taaksepäin, eli uudet kerrostaloalueet, teollisuushallit, parkkipaikat ja supermarketit katoavat hissukseen kartalta. Kaupungin tekstuurit alkavat istua hiljalleen korjatuille rantaviivoille. Seuraavaksi alkaakin mielenkintoinen palapeli eli korttelien rakentaminen rakennus rakennukselta tekstuurin päälle. Siinä menee muutama keskiolut ja iltapuhde!
[img[/img]
Viipurin kartta vuodelta 1939 ja ilmakuva sotakesältä 1944 (jota ei ole lupa julkaista mutta menköön täällä...) ovat referenssinä. Ilmassa huokuu historiallista havinaa...
Gulf Of Finland uusiksi!
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 17:07
- Handle: Kanttori
- Laivue: Lentorykmentti 3
- Etunimi: Ismo
- Sukunimi: Homanen
- Verkkosivu: https://ler3.fi
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
- Handle: Flanker
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Christian
- Sukunimi: Tampio
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34
Re: Gulf Of Finland uusiksi!
S!
Ja taustalle soimaan "Sellanen ol Viipuri", tunnelmat kohilleen Harmi kun tuo IL-2 ei anna muokata teitä ym.
Ja taustalle soimaan "Sellanen ol Viipuri", tunnelmat kohilleen Harmi kun tuo IL-2 ei anna muokata teitä ym.
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 17:07
- Handle: Kanttori
- Laivue: Lentorykmentti 3
- Etunimi: Ismo
- Sukunimi: Homanen
- Verkkosivu: https://ler3.fi
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Gulf Of Finland uusiksi!
Aikani kun olen Finnish Gulf -karttaa FMB:ssa editoinut ja Viipurin kanssa näperrellyt totesin, että helpointa on tehdä samantien yksi kokonaan uusi kartta joka kattaa koko Suomen itäisen ilmasotarintaman. Tämä kartta kun on tehty AH:lle jo neljään kertaan päivityksineen, niin luulisin sen syntyvän helposti jo IL2:een nyt kun olen tutustunut tuohon kartantekoon FMB:lla.
Kartta rajautuisi suurinpiirtein kuten kuvassa ja siitä puuttuu oikeastaan vain hiljainen Tiiksjärven kenttä pohjoisessa ja Helsingin alue lännessä. Kuvaan on merkitty joitakin omia ja naapurin kenttiä suurinpiirtein oikeille paikoilleen, että alue hahmottuu. Pohjoisimpana on Joensuun Onttola, idässä Karhumäki/Poventsa ja läntisin kenttä olisi Kymi. Naapurin kenttiäkin oli alueella huomattavasti enemmän kuin kuvassa.
Kapteenin, Jamin ja muun työryhmän iso Karelia-kartta on ollut aikamoisen kunnioitettava työsarka. Kun tutkin sitä tarkemmin FMB:ssa, niin huomasin että rantaviivoja pitäisi editoida todella rankasti koska mm. Saimaasta puuttui isoja alueita ja Viipurikin oli noin 6 kilometriä väärässä paikassa. Samoin kartalle ei mahdu enää Kymi oikealle paikalleen vaan se on paremminkin Haminan hujakoilla. Nykyisestä Karelia-kartasta saadaan uudessa versiossa mm. Jamin tekemät historialliset lentokentät (uudet tekstuurit vaan alle) niin niitäkään ei tarvitse rakennella uudestaan. Myös Karelia-kartan Leningradin ja muiden kaupunkien objektit saa siitä helposti (?) kopsattua uudelle pohjalle...
Rantaviivojen, vesistöjen ja jokien editointi kuntoon etenkin Suomen kartalla (!) on hitonmoinen työ (yksi suurimmista karttatöistä) ja koska se on minulla jo lähestulkoon valmiina on helpointa tehdä koko karttapohja alusta asti uudestaan. Myös korkeusdata samasta alueesta on jo tehtynä IL2:een sopivalla resoluutiolla (ja tulevaisuutta varten vielä tarkempana kun karttojen elevaatioresoluutiot kasvavat).
Iso osa maisemateksuureista on myös valmistumassa (kuvissa ylempänä noita näkyy), nekin myös 2048 pikselin hires-formaatissa tulevaisuutta ajatellen. Karttojenvalmistuksen perusteet pysyvät kuitenkin samoina vielä pitkään, ainoastaan resoluutio eli tarkkuus kasvaa koko ajan. Siispä siihenkin pitää jo nyt varautua, ties vaikka nämä pohjat (elevaatiot, tekstuurikartat ja rantaviivat) olisi helppo siirtää jossain vaiheessa BOS:iinkin kunhan pääsen tutkimaan miten siinä kartat tehdään. Kaikki resoluutiot ovat ainakin huimasti isommat kuin nykyisessä 1946:ssa.
Niin ne tiet... ajattelin jättää suurimman osan koko tieverkostosta pois maisemaa pilaamasta ainakin tässä vaiheessa. Pommituskohteita saa kyllä sitten laitettua Kotkaan, Viipuriin jne. ihan riittävästi...
Kartta rajautuisi suurinpiirtein kuten kuvassa ja siitä puuttuu oikeastaan vain hiljainen Tiiksjärven kenttä pohjoisessa ja Helsingin alue lännessä. Kuvaan on merkitty joitakin omia ja naapurin kenttiä suurinpiirtein oikeille paikoilleen, että alue hahmottuu. Pohjoisimpana on Joensuun Onttola, idässä Karhumäki/Poventsa ja läntisin kenttä olisi Kymi. Naapurin kenttiäkin oli alueella huomattavasti enemmän kuin kuvassa.
Kapteenin, Jamin ja muun työryhmän iso Karelia-kartta on ollut aikamoisen kunnioitettava työsarka. Kun tutkin sitä tarkemmin FMB:ssa, niin huomasin että rantaviivoja pitäisi editoida todella rankasti koska mm. Saimaasta puuttui isoja alueita ja Viipurikin oli noin 6 kilometriä väärässä paikassa. Samoin kartalle ei mahdu enää Kymi oikealle paikalleen vaan se on paremminkin Haminan hujakoilla. Nykyisestä Karelia-kartasta saadaan uudessa versiossa mm. Jamin tekemät historialliset lentokentät (uudet tekstuurit vaan alle) niin niitäkään ei tarvitse rakennella uudestaan. Myös Karelia-kartan Leningradin ja muiden kaupunkien objektit saa siitä helposti (?) kopsattua uudelle pohjalle...
Rantaviivojen, vesistöjen ja jokien editointi kuntoon etenkin Suomen kartalla (!) on hitonmoinen työ (yksi suurimmista karttatöistä) ja koska se on minulla jo lähestulkoon valmiina on helpointa tehdä koko karttapohja alusta asti uudestaan. Myös korkeusdata samasta alueesta on jo tehtynä IL2:een sopivalla resoluutiolla (ja tulevaisuutta varten vielä tarkempana kun karttojen elevaatioresoluutiot kasvavat).
Iso osa maisemateksuureista on myös valmistumassa (kuvissa ylempänä noita näkyy), nekin myös 2048 pikselin hires-formaatissa tulevaisuutta ajatellen. Karttojenvalmistuksen perusteet pysyvät kuitenkin samoina vielä pitkään, ainoastaan resoluutio eli tarkkuus kasvaa koko ajan. Siispä siihenkin pitää jo nyt varautua, ties vaikka nämä pohjat (elevaatiot, tekstuurikartat ja rantaviivat) olisi helppo siirtää jossain vaiheessa BOS:iinkin kunhan pääsen tutkimaan miten siinä kartat tehdään. Kaikki resoluutiot ovat ainakin huimasti isommat kuin nykyisessä 1946:ssa.
Niin ne tiet... ajattelin jättää suurimman osan koko tieverkostosta pois maisemaa pilaamasta ainakin tässä vaiheessa. Pommituskohteita saa kyllä sitten laitettua Kotkaan, Viipuriin jne. ihan riittävästi...
-
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
- Handle: Flanker
- Laivue: Lentolaivue 34
- Etunimi: Christian
- Sukunimi: Tampio
- Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34
Re: Gulf Of Finland uusiksi!
S!
Tuo ja Karelia uuteen Il-2, niin saattais porukat aktivoitua
Tuo ja Karelia uuteen Il-2, niin saattais porukat aktivoitua
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 17:07
- Handle: Kanttori
- Laivue: Lentorykmentti 3
- Etunimi: Ismo
- Sukunimi: Homanen
- Verkkosivu: https://ler3.fi
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Gulf Of Finland uusiksi!
Sitähän minä Flanker aloin ennen joulua mietimään, että turha tehdä vanhaan Illuun ja AH:n enää karttoja. Saan kohta melkoisen kelvollisen näyttiksen ja ostan BOS:n heti pois että pääsen tsekkamaan pelin, sormet syyhyää. Karttahommelit on siinäkin varmasti periaatteiltaan samat kuin vanhemmissa versioissa. Veikkaan, että aioastaan detaljit, esim. rantaviivojen ja elevaatioiden resoluutiot, ovat taas huimasti paremmat kuin edellisen sukupolven peleissä.