Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Digital Combat Simulator (DCS) -series: A-10C Warthog & Ka-50 Black Shark
http://www.digitalcombatsimulator.com/
yallu
Viestit: 99
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 20:04
Handle: yallu
Etunimi: Jan
Sukunimi: Sandholm
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja yallu » La Touko 10, 2014 14:55

Gizmo48 kirjoitti:Yallun kanssa mukana, MiG29S kehiin :twisted:
Aloitin opettelemaan Su-27 syystä että sille on tulossa PFM-lentomalli... Kaksi kärpästä yhdellä iskulla...

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » La Touko 10, 2014 15:04

Tuli nyt myöhemmin vielä mieleen, että kun tuossa N+1 erässä olin Yallun perässä ja tein lag rollia niin siinä oli hyvin aikaa ja tilaa Yallulla tehdä tiukka kaarros kohti minua ja pakottaa mahdollisesti overshoottiin tai ainakin saada sakset tai rolling scissors aikaan jossa olisi mahdollisesti voinut saada tilanteen kääntymään toisinpäin. Jos rosvo pääsee kutoseen niin heti pitäisi pyrkiä hilaamaan rosvoa pois perän suunnasta tai saamaan aikaan sivuttaissuuntaista offsettiä ja kun sitä on niin käyttää tilanne heti hyväksi rolling scissorin tai saksien muodossa, riippuen millaiset koneet ovat vastakkain. Tuo jyrkkä syöksy maata kohti tuntuisi olevan hyvä keino saada aikaan offsettiä nopeampaa rosvoa vastaan koska tämä ei voi seurata samaa lentorataa vaan joutuu vetämään aikaisemmin ylös.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ma Touko 12, 2014 21:50

8.5.2014 lennoista 104th serverillä Yallun kanssa sain Yallun trackista ehjän acmin aikaiseksi joka löytyy linkin takaa:
http://1drv.ms/RHTONc

12:45:31 Yallu ilmataistelee ja ammutaan alas.
13:29:51 Ensi laukaukset ensimmäisen pudotukseni kanssa.
14:08:23 Yallun kanssa saamme tutkakontaktin viholliseen ja aloitamme racetrackin josta yksi pudotus minulle lisää.
14:22:13 Käymme Yallun kanssa ammuskelemassa vihollisen kentän läheisyydessä ilman onnea. Yallun perään laukaistaan pikaisesti laskettuna noin parisenkymmentä ohjusta maasta sekä ilmasta kun hän on kääntämässä takaisin kotia kohti.

SA:n ylläpito tuntui hyvin hankalalta ja siitä syystä olimme varsin varovaisia mikä näkyy acmissakin. Toisaalta vihollisia jäi huomaamatta välillä varsin räikeän näköisellä tavalla joten ehkä varovaisuudessa pieni totuuden siemen on. Joka tapauksessa tutkan käyttöä pitää opiskella ja osata myös katsoa ohjaamosta ulos eikä vain tutkan näyttöä. Suurin osa muista pelaajista tuntui käyttävän varsin kamikaze tyylisiä taktiikoita joten sitä ehkä voisi onnistua käyttämään hyväksi parina toimiessa vihollisen houkuttelussa ampumaetäisyydelle.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Pe Touko 16, 2014 19:30

Tällä kertaa (15.5.2014) treenailimme F-15 vs Su-27 tilannetta.

acmit:
http://1drv.ms/1j27tsQ

F-pole5k:
Ihan ensiksi halusin selvittää etäisyyden josta ammuttu AIM-120C saavuttaa kohteensa nopeimmin. Jossain vaiheessa ohjuksen lentonopeus mahdollisesti putoaa pienemmäksi kuin laukaisseen lentokoneen jonka jälkeen lentokone alkaa saavuttamaan ohjusta mikä tapahtuu esim. jos ohjuksen ampuu R_aero etäisyydeltä. Jos lentokoneen nopeus on 1.0M ja se laukaisee 1. ohjuksen R_aero kantamalta josta matkasta viimeisen 4nm (semirandom oletus laskuja varten) ohjus lentää alle 1.0M nopeudella ja sitten ampuu 2. ohjuksen 4nm lähempää on helppo päätellä, että 2. ohjus on maalissa ennen 1. ohjusta (ohjus 2. lentää koko matkan 1. ohjuksen laukaisupaikasta vähintään 1.0M nopeudella, ensin lentokoneen kyydissä, sitten itsenäisesti). F-pole5k acmissa ammun ohjuksen leijunnassa olevan helikopterin vierestä ja ohjuksen vauhti hiipuu 1.0M nopeuteen 13.3nm ja 38s lennon jälkeen. Tästä saadaan laskettua, että jos kohde lähestyy 1.0M nopeudella niin ensimmäisenä maaliin saapuva ohjus laukaistaan 20nm etäisyydeltä ja jos maali cranckkaa, eli lähestymisnopeus on noin puolet edellisestä, etäisyys on tällöin noin 16.5nm. Jos laukaiseva kone cranckkaa heti laukaisun jälkeen on etäisyyttä koneiden välillä molemmissa tapauksissa noin 10nm kun maali joutuu väistämään ohjusta eli juuri kun hänen pitäisi olla ampumassa ohjustansa hyvältä kantamalta. Nämä laskelmat eivät ehtineet valmistua näihin treeneihin, mutta pitää testata tätä käytännössä seuraavissa. Se pitää huomioida, että tämä laskelma pätee lähinnä 5km korkeudella ja suoraan lentävälle ohjukselle. Nämä eivät tosin ole kovin huonoja oletuksia tyypillisen taistelukorkeuden ollessa 7km eikä ohjuksenkaan lentoaika maaliinsa oletettavasti kovin paljoa poikkea oikeaan maaliin ammuttaessa suoraan lentävästä jos maali ei kiemurtele koko ajan.

erä1:
Yallu ottaa alussa 30k jalkaa/10km korkeutta ja laittaa tulemaan R-27ER:iä useampia kappaleita eikä minun AMRAAMeja vastaan hiottu pujottelutekniikka riitä niiden väistöön vaan jo toinen napsahtaa kohdalle.

erä2:
Tällä kertaa väistelen ohjuksia aggressiivisemmin mutta väistellessäni myös menetän tutkalukon enkä pysty ampumaan Gizmoa takaisin. Kun lopulta saan viimeisen tutkaohjuksen väistettyä käännyn kohti ja yritän visuaalisesti löytää Gizmoa mutta kun en löydä niin ammun Slammerin maddogina hänen oletettuun suuntaan ja käännän ET:n pelossa karkuun mutta liian myöhään. Gizmo jäi oletettavasti juuri kuomun karmin yläkaaren taakse piiloon etten häntä onnistunut löytämään enkä näkemään ohjuksen laukaisua. Lisäksi unohdin ampua flareja tasaisin väliajoin vaikka tiesin että ET voi tulla hetkellä minä hyvänsä. Itselläni SA romahti hyvin pahasti ohjuksia väistellessä enkä omilla ohjuksillani saanut häirittyä Gizmoa kun ensimmäinen Slammeri harhautui samantien Gizmon silppuun. Olisi pitänyt ampua ohjuksia useampia ja pitemmästä matkasta pakottaen Gizmo liikehtimään enemmän ja tekemään muutakin kuin vain ampumaan ohjuksia minua päin.

erä3:
Otan kunnolla korkeutta ja nopeutta maksimoidakseni ohjusteni suorituskyvyn ja ammun ensimmäisen R_aero etäisyydeltä ja toisen R_aero ja R_ne etäisyyksien puolivälistä. Toinen ohjus ohittaa ensimmäisen hyvällä vauhdilla ja ehtii ensin maaliin vaikka se ammuttiin noin 7nm lähempää. Gizmolta unohtuu chaffien heittely tällä kertaa paitsi juuri ennen ohjuksen osumista eikä loiva kaartelu juurikaan auta ohjuksen väistämisessä. Tällä kertaa saan itse pujoteltua Gizmon puikkojen välistä ilman ongelmia säilyttäen tutkalukkoni aina 10nm etäisyydelle asti.

Kävimme myös 104th serverillä mutta siellä ei tällä kertaa ollut paljoakaan pelaajia. Kävimme kolmella yhtä vastaan yhden vihollisen hävittäjän tiputtamassa joka sai myös yhden meistä alas ja sitten yritimme vihollisen kentän lähellä maataistelukoneita ampua mutta pitkän kantaman SAMit estivät riittävänä lähelle pääsemisen että olisimme niistä saaneet pudotuksia.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ke Touko 21, 2014 17:58

spiraalinousu:
acmi: http://1drv.ms/1jrzBpB

Testasimme spiraalinousua vastaliikkeenä mergen jälkeiselle vertikaaliliikkelle. Pienen haeskelun jälkeen oikeat paramerit löytyivät ja totesimme spiralinousun erittäin tehokkaaksi energiataistelutekniikaksi. Sillä saa kerättyä hyvin tehokkaasti ja nopeasti korkeutta samalla pysyen sisäkehällä pystyssä nousevan koneen tykin ulottumattomissa. Jos sisäkehän kone ei tajua lopettaa perässä roikkumista ajoissa hänen koneensa sakkaa jonka jälkeen spiraalista on pienen harjoittelun jälkeen helppo pyöräyttää itsensä sakanneen koneen kutoseen viimeistelyä varten. Sama onnistuu jos sisäkehän kone luovuttaa takaa-ajon mutta tässä tapauksessa hänellä on edes hieman nopeutta yrittää väistellä tykin ammuksia. Spiraalinousussa aloitusnopeus on 0.9-1M ja nopeusvektorin nousukulma asetetaan noin 30 asteeseen ja vedolla säädetään nopetta niin, etä se pysyy noin 0.9M, jälkipoltto täysillä tietenkin. Näillä parametreilla 10k jalasta tehty nousu takaa, ettei vertikaalista tai muuten huonommasta energiatilanteesta perään pyrkivä kone saa tykkitähtäintä osoittamaan omaan koneeseen tehokkaalta ampumaetäisyydeltä. Jos nousukulma on liian loiva jää nousunopeus liian pieneksi ja kaartosäde liian suureksi jolloin sisäkehän kone pystyy immelmannin jälkeen kiihdyttämään vauhtiaan vaakatasossa riittävän suureksi että hän pystyy kiipeämään spiraalia nousevan koneen perässä. Riittävän suurella nousukulmalla nousunopeus on niin suuri, että spiraalia nouseva kone nousee immelmanin tehneen koneen ohi ennen kuin tämä saa koneen vaakatasoon. Nousukulman kasvattaminen pienentää lisäksi ylhäältä katsoen spiraalin sädettä jolloin sisäkehällä oleva kone joutuu kääntämään tiukemmin jos tämä haluaa pitää nokkansa kohti ulkokehän konetta mikä syö nopeutta tehokkaasti.

Hyvä esimerkki spiraalinoususta ajanhetkellä (+36:26). Hyvä esimerkki pyöräytyksestä spiraalin huipulta perästä tulijan kutoseen ajanhetkellä (+13:24).

Testasimme tätä manööveriä vain 10k aloituskorkeudelta ja on mahdollista, että aloituskorkeuden muutokset edellyttävät muutoksia nousukulmaan jotta se toimii halutulla tavalla. Toiseksi liikkeen käyttökelpoisuutta ohjustaistelussa on syytä vielä miettiä ja tutkia koska on mahdollista, että spiraalia nouseva kone tekee itsestään helposti hyvän maalin alempana tulevalle koneelle. Toisaalta on mahdollista, että tätä voi tietyin edellytyksin käyttää myös ohjustaistelussa ainakin koneita vastaan jotka voivat ampua ohjuksia vain nokan suuntaan.

Kävimme myös 104th serverillä ja tällä kertaa paikalla oli paljon pelaajia ja ennen kaikkea kokeneita sellaisia. Voin jo suoraan spoilata, että tällä kertaa minut ammuttiin molemmilla lennoilla alas ja aemvee toisella mutta kuitenkin molemmat saimme kahden lennon saldona yhdet tapot. Sitten tarkempi analyysi:

acmi: http://1drv.ms/1jr0w4F

(+23:49) Ensimmäinen laukaustenvaihto vihollisen kanssa. Tutka on täynnä jammerien jälkiä ja itse hävitin yhden kontaktin tutkasta (104th_Highway, PRF HI moodi ei poimi poispäin lentäviä kohteita) joten emme olleet kovin innokkaita lähtemään takaa-ajoon vaikka rosvo kääntyykin karkuun koska emme ole varmoja mitä on vastassa. Jostain syystä Firaga ei käänny muiden kanssa ympäri vaan jatkaa matkaa yksin ja lentää SAMin ohjuksiin.

(+27:02) Aemvee ampuu vihollista uudestaan. Itse olen hyvässä asemassa ampumaan vihollista myös jos olisin osannut häntä etsiä. Kuinka Aemvee olisi pystynyt minut näppärästi ohjeistamaan rosvoon on tosin vielä vastausta vaille.

(+29:56) Aemveen kanssa alamme vaihtamaan laukauksia kuuden vihollisen koneen kanssa. 104cdt_Knight saa ammuttua ohjukset sekä minuun että Aemveehen saman käännöksen aikana. Lennämme täysi pöhö päällä karkuun käännöksen jälkeen koska arvasimme oikein, että vihollisen ensimmäisten koneiden takana tulleet, joihin emme saaneet ammuttua ohjuksia, ovat hengittämässä niskaan ja ampuisivat meidät samantien alas jos edes ajattelisimme kääntyä ympäri. Määräylivoima antaa suuren taktisen edun myös BVR taistelussa.

(+31:34) Pari omaa konetta tulee vastaan tarjoten lisämaaleja vihollisille joten käännän ympäri ja koitan saada ammuttua takaa-ajajiani. Tutkani poimii lähimpänä kohteena todellisuudessa pakan keskellä olevan Mariuksen johon saan ammuttua pari ohjusta. Jälkimmäisen ohjukseni ampuminen tuli viivytettyä turhan viime tippaan ja onnistun väistelemään vihollisen ohjukset lähinnä tuurilla. (+32:30) näen kun 104th_RIPTIDE ampuu ohjuksen vierelläni ja en aluksi ole uskoa silmiäni, että vihollisen Flanker lentää mailin päästä ohitseni mutta yllätyksestä selvittyäni lag rollaan hänen peräänsä ja ammun Sidewinderin ja Sparrowin jonka oli tarkoitus olla Slammer mutta symbologia meni kiireessä sekaisin. Tästä olisi voinut tulla toinen tappo jos tosiaan olisin Slammerin ampunut. (+33:22) olen mergessä 104cdt_Knightin kanssa mutta luulen häntä Aemveeksi. Meinaan kääntää hänen peräänsä mutta Aemvee ilmoittaa kääntävänsä ympäri joten käännän takaisin kotia kohti. 104cdt_Knight ampuu minut alas lähietäisyydeltä kun itse luulen lähimmän vihollisen olevan vähintään 5nm päässä tai kauempana ja siten olevani ohjusten ulottumattomissa. Hän pääsee hyvälle ampumahollille myös Aemveestä mutta oma Su-27 pakottaa hänet kääntymään pois.

(+01:02:26) Lähestymme vihollisen koneita toisella lennolla. Olen ottanut korkeutta kunnolla ja sen seurauksena tutkani ei näe pinnassa lentäviä 104cdt_Knightia ja Mariusta vaikka skannaan myös jyrkästi alaspäin. Korkeammalla näkyy kolme jammeria joista yksi on kaukana oleva Vern jonka osaan oikein päätellä olevan vaaraton. (+01:02:52) vaihdamme laukauksia vihollisen kanssa. Oma Slammerini päättää lähteä kohteen sijaan kiertoradalle mutta Aemveen toinen ohjus löytää Mariuksen. 104cdt_Knight näkee ilmeisesti tiivistysvanani ja yrittää löytää minut tutkalla sen jälkeen kun ehdin pois tiivistysvanakorkeudesta mutta saa tutkaansa kaempana olevaan Aemvee sen sijaan ja ampuu tätä Slammerilla. Jos hän olisi ehtinyt saada minut HUDiinsa ennen kuin ehdin alemmas hän olisi saanut boresight moodilla lukittua minut ja ammuttua Slammerin todella yllättävästä paikasta ja suurella todennäköisyydellä osunut. Tiivistysvanat ovat vaarallisia. Vaihdan vielä laukaukset 104th_Maverickin kanssa jonka jälkeen extendaamme Aemveen kanssa. Käymme vähän turhan kaukana kääntämässä jolloin ylivoimaetu jää hyödyntämättä. En tosin ainakaan itse ollut tietoinen pinnassa olevista omista koneista.

(+01:06:25) WinchesterDelta1 tulee vastaan kovaa ja korkealla enkä saa häntä löytymään tutkaan koska jostain syystä en hoksaa skannata tutkalla ylöspäin vaan tutkailen vain tilaa oman korkeuden ja pinnan välissä. Näen myös hänen tiivistysvanansa mutta en älyä tutkalla tarkastaa kenelle vana kuuluu vaan jostain syystä oletan sen kuuluvan omalle koneelle. Typeryys kostautuu nolottavan helppona tappona WinchesterDelta1:lle. Myöskin Aemvee onnistuu maagisella tavalla tekemään jotain outoa juuri kun WinchesterDelta1 pääsee ampumapaikkaan ja taas helppo tappo hänelle.

Kokeneitten pelaajien taktiikat ja ohjustenväistelytemput eivät olleet mitenkään erikoisia tai ihmeellisiä, he vain osasivat tehdä ne aina oikein. Silmiinpistävin ero oli SA:ssa joka kokeneilla pelaajilla selvästi oli eri luokkaa kuin itsellä tai muilla vähemmän taitavilla pelaajilla. 104th_Maverick on otollinen kohde tarkastelulle. (+42:54) hän ampuu ohjuksia PAPER:ia kohti mutta ei osu ja extendaa, (+43:56) hän kääntää ympäri ja alkaa etsimään häntä uudestaan juuri siitä suunnasta missä viimeksi hänet kadotti menemättä sekaisin paikoista ja suunnista. (+01:03:38) hän ampuu minua ohjuksilla, kääntää ympäri ja extendaa, mutta ei kovin kauas. Hänellä on ilmeisen kova luotto siihen, että hän löytää vihollisen ensin tai ainakin onnistuu väistämään hänen ohjuksensa jos näin ei kävisikään. Ympärikäännön jälkeen hänellä ei kestä kauaa löytää Razor ja todeta hänen olevan helppo nakki ja puskea päälle. Ilmeisesti hän ottaa tähän STT lukon säikytysmielessä koska Razor alkaa väistelemään kuvitteellisia ohjuksia heti kun Maverick kääntää nokkansa tätä kohti. Ohjuksia hän alkaa ampumaan oikeasti vasta varmalta etäisyydeltä.

Mielenkiintoisia hajahavaintoja:
(+19:45) iM $oRy ampuu pinnasta R-73:n melkein yläpuolella lentävään 104cdt_Knightiin joka ei missään vaiheessa huomaa ohjusta ja ottaa siitä osumaa täysin yllättäen.

(+35:31) 104cdt_Knight pyörii ympyrää varmistaessaan tutkan IFF:llä ohi lentävien koneiden osapuolia varmuuden vuoksi. Tämä ei varmasti ole huono tapa jos on vähänkään epäselvyyttä.

Omaan toimintaan tarvitaan selvää parannusta SA:han, sekä omaan että porukan. Tutkalla kohteiden etsimistä pitää harjoitella enemmän, etenkin lähietäisyydeltä. Toisekseen ilmatilaa pitäisi osata skannata myös visuaalisesti eikä vain tuijottaa tutkan ruutua. Kolmanneksi maalien osoittamista siipimiehille pitäisi harjoitella ja siihen kehittää joku systeemi jolla kaverin saisi etsimään oikeasta paikasta. Tällä hetkellä oman sijainnin hahmottaminen kaverin sijaintiin on jokseenkin vaikeaa tosin ongelma on sama kaikille F-15 lentäjille. Nykyisellään F-15 navigaatiojärjestelmä antaa etäisyyksiä ja suuntia vain waypointeihin. Kyseessä olevassa tehtävässä rantaviiva ja etäisyys bullseyeen (WP1 puolimatkassa rannalla oman ja vihollisen kentän välissä, ranta kulkee oman ja vihollisen kentän välisen janan suuntaisesti) auttaa jonkin verran koska ilmoittamalla etäisyyden bullsiin ja etäisyyden rantaviivasta pystyy suhteellisen hyvin oman sijaintinsa ilmoittamaan. Näiden perusteella vihollisen sijainnin ilmoittaminen ja etsiminen on kuitenkin vielä oma taiteenlajinsa. Periaatteessa kauempana oleva F-15 pystyisi toimimaan AWACS tyyliin taistelunjohtajana jollain tavalla. Mikä sitten olisi hyvä etäisyys tähän ja onko yhden koneen kauempana roikkuminen SA edun arvoista vai onko sittenkin hyödyllisempää että hän on sopassa mukana ohjuksiaan ampumassa jää kysymykseksi. Näitä asioita voidaan tutkia ilmataisteluharjoituksissa kun saadaan riittävästi porukkaa mukaan.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ti Kesä 03, 2014 15:10

Harjoittelimme notch taktiikoita Aemveen ja Firagan kanssa. Notchaamisella tarkoitetaan tutkalta piiloutumista lentämällä 90 asteen kulmassa tutkaan nähden horisontin alapuolella jolloin maalista heijastuvien säteiden doppler siirtymä on sama kuin maan pinnasta tulevien jolloin tutka ei pysty erottamaan maalia maan pinnasta. Valitsin kolme mielenkiintoisinta acmia harjoituslennoista joista käy ilmi mielenkiintoisimmat havainnot.

acmit:
http://1drv.ms/1p3DGl1

case1:
(+2:17) hetkellä ammun ohjuksen antaakseni Aemveelle lisää tekemistä samalla kun notchaan. (+2:33) olen rikkonut lukon ja olen notchissa ja aloitan split-s:n muuttaakseni lentosuuntaani salaa ja tehdäkseni vaikeammaksi ja hitaammaksi Aemveen löytää minut uudelleen kun tulen pois notchista. Vauhtia on kuitenkin liikaa ja lennän maahan. Joka tapauksessa temppu on hyvä pitää mielessä.

Otamme uudet koneet ja yritämme uudestaan. Tällä kertaa lennän jo valmiiksi pintaan ja notchaan 16nm etäisyydellä (+5:47) eli hyvissä ajoin ennen kuin ensimmäiset ohjukset voisivat olla osumassa mutta kuitenkin suhteellisen myöhään. Hetkellä (+5:58) korjaan suuntaani notchatakseni kohti tulevan ohjuksen. Korjaan notchia pienellä suunnan muutoksella hetkellä (+6:20) piiloutuakseni jälleen Aemveeltä. Aemvee tulee myös alas rikkoakseen notchin mutta olen niin matalalla ettei se auta. (+6:33) Aemvee kääntää sivuun ja poistun hänen tutkansa keilasta mikä näkyy minulle Aemveen tutkan häviämisellä RWR:stä. Lennän vielä hetken eteenpäin yrittääkseni päästä pitemmälle hänen sivustaansa ja käännän kohti oletettua Aemveen sijaintia hetkellä (+6:43). Löydän hänet pian hieman sivummalta kuin oletin, otan lukon ja ammun kaksi ohjusta 5.5nm etäisyydeltä ja saman tien käännän uudestaan notchiin. Ohjukset lähtivät hyvin läheltä ja Aemvee ei ollut ehtinyt löytää minua tutkallaan eikä siten tiennyt kuinka läheltä ohjukset tulivat ja tulee yllätetyksi. Lentokorkeuteni oli noin 400 jalkaa ohjukset laukaistessani ja ne lentävät maaliinsa maata hipoen.

Keskinäinen etäisyytemme oli 13nm kun pääsin notchiin. Aemveella saattoi olla tutkan PRF asetus HI moodissa koska hän ei saanut lukkoa minuun uudestaan kun suhteellinen suuntani kääntyi loittonevaksi ohjusta notchatessani. PRF MED olisi saattanut auttaa häntä löytämään minut uuestaan kun notch oli huono. Lähestymisnopeutemme oli ääriesimerkki mahdollisimman hitaasta lähestymisestä notch tilanteessa mutta silti ampumahetkellä etäisyys oli vain 5.5nm. Jos Aemvee olisi tullut suorempaan kohti ja itse olisin lentänyt paremmassa notchissa niin olisimme mahdollisesti päätyneet melkein visuaali etäisyydelle toisistamme kun olisin lentänyt ulos Aemveen tutkan keilasta. 1.0M nopeudella lennettäessä kone kulkee noin 10nm minuutissa (tarkalleen ottaen siihen menee 55s) minkä avulla voi laskea summittaisen hetken milloin pitäisi olla mergessä notchaavan koneen kanssa.

case2:
Ammun Slammerit Aemveehen ja Firagaan TWS moodissa häirintämielessä kaukaa ja käännän notchiin. Firaga pudottaa korkeuttaan samaan tahtiin kanssani joten en pääse notchiin niin pian kuin toivoisin. Yritin taas split-S suunnanvaihtoa notchissa mutta joudun tekemään split-S:n ennen kuin pääsen notchiin ja temppu paljastuu Firagalle. Pääsen notchiin (+2:48) ja onnistun ylläpitämään sen. Noin (+3:18) Firagan käännös saa aikaan, että poistun Firagan tutkan keilasta jonka jälkeen vähän aikaa lennettyäni käännän häntä kohti. Firagan loiva käännös takaisin kohti minua kuitenkin palauttaa minut hänen keilaansa juuri kun aloitan käännökseni häntä kohti. Ammumme molemmat pari ohjusta toisiamme kohti mutta omat ohjukseni osuvat maahan heti laukaisun jälkeen koska ammuin ne liian matalalta. Onnistun väistämään 6nm päästä ammutun ohjuksen kääntämällä tiukasti karkuun. Firaga ampuu toisen parinsa 3.7nm päästä joita en onnistu väistämään.

Aemvee harhautui tekemään 360 käännöksen ohjusteni pingatessa häntä oudoista suunnista eikä siten onnistunut tukemaan Firagaa minkä takia pääsin notchiin. Jos ohjukseni eivät olisi osuneet maahan laukaisussa niin taistelu olisi voinut edetä hyvin eri tavalla. Firagan lentäminen suoraan kohti minua kun laukaisin ohjukseni oli hyvin riskialtis valinta ja hyvällä tuurilla se tällä kertaa kannatti.

Firagan käännös joka käänsi tutkan keilan pois minusta hetkellisesti antoi minulle harhakuvan siitä, että olisin lentänyt sivuun Firagan keilasta. Käänsin kohti Firaga samaan aikaan kuin hän käänsi nokan minua kohti jolloin Firaga pääsi ensimmäisenä ampumaan. Tutkan pimentäminen hetkellisesti kun vihollinen notchaa, jotta tämä kääntyisi pois notchista, on yksi taktiikka notchia vastaan.

case3:
Otan suunnan oikealle ja alas jotta saamme eroa toisiimme sekä korkeus, että sivusuunnassa vaikeuttaaksemme Aemveen notchaamista. Kun Aemvee lähtee painamaan pintaa kohti en itse muista mennä perästä vaikka low guyna se olisi kuulunut toimenkuvaani. Aemvee saa notchattua minut mutta riittävästä sivuttaiserosta johtuen Firaga saa pidettyä Aemveen jatkuvasti lukossa ja saa ammuttua hänet alas. Riittävän suuri ero (kauempana about 5nm) sivusuunnassa tekee notchaamisesta vaikeaa. Lisäksi jos toinen lentää matalalla on se käytännössä mahdotonta.

Notchaamisesta lisää:
Notchiin kääntäessä on hyvä katsoa vihollisen suunta ja suunta johon nokka pitää kääntää HSI:stä koska mutulla kääntämällä käännöksen tekeminen nopeasti ja riittävän tarkasti on vaikeaa. HSI:n sijaan voi käyttää myös maastonpiirteitä apuna. Näin tehdyn käännöksen jälkeen on helppo hioa suunta tarkemmin kohdalleen RWR:n avulla. Samaten kun kääntää pois notchista on hyvä käyttää HSI:tä apuna jotta nokan saa oletettuun vihollisen suuntaan nopeasti. Sekä notchaaja että notchattava joutuvat lentämään notchin aikana ilman tutkakontaktia toiseen. Notchaajalla on RWR apuna mutta toisaalta notchattava on vapaa liikkumaan miten haluaa sekä sivu- että korkeussuunnassa. Notchaajan on pakko pitää suuntansa suorassa kulmassa notchattavan suhteen ja korkeutensa alempana joten teoriassa notchattava tietää jatkuvasti missä notchaaja käytännössä on vaikka ei pysty tätä tutkalla näkemäänkään. Käytännössä notchaajan pitäminen tutkan keilassa mergeen asti vaatii hyvää kykyä arvioida tämän sijainti. Acmien perusteella mutulla arvioiden kääntämällä noin 40 astetta notchaajan lentosuuntaan heti notchin jälkeen pitäisi päästä visuaalietäisyydelle notchaajasta vaikka tämä pysyisi notchissa koko ajan. Tätä pitää testata ja etsiä toimiva nyrkkisääntö kuinka pysyä suunnassa kohti notchaajaa.

Kontaktin menetyksen jälkeen (olettaen että vihollinen on alle 10nm etäisyydellä) vertical scan päällä tiukkaa ympyrää pyörien ja hieman ylös alas (konetta kallistelemalla) keilaa heiluttaen löyti pinnan tuntumassa pyörivän vihollisen nopeiten. Notchista poistuessa on ehkä parasta käyttää vertical scania käännöksen aikana ja kun nokka on oikeassa suunnasa vaihtaa BVR moodiin ja asettaa 20nm näytön skaalaksi.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » Ti Kesä 10, 2014 09:03

Ostin sen Flaming Cliffs 3:n alennuksesta, koitan tässä joskus opetella hieman sitä Eaglea, niin voin tulla teidän kanssa leikkimään.

Jos vaimo päästää. 8-)
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » To Kesä 12, 2014 09:55

Oisko Bushmannilla sitä maanantaista lentelyä trackkinä? Se jossa olin Eaglella mukana.
Mulla ei varmaan oo trackkäys päällä, en ehtinyt eilen tarkistamaan hakemistoja.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » To Kesä 12, 2014 13:21

104th serverin ja joidenkin muiden serverien asetuksissa on export pois päältä joten niistä ei acmeja tule lennon aikana ollenkaan. Acmin saa tehtyä katsomalla replayn (joka nauhottuu automaattisesti jokaisesta moninpelisessiosta) vaikka hieman ajannopeutuksella terästettynä (3x on suurin joka toimii varmasti minulla) mistä myös tallentuu acmi. Aemveella on valmis acmi maanantain lennoista, oma replay oli niin rikki ettei toiminut ollenkaan.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Viesti Kirjoittaja juuba » To Kesä 12, 2014 14:29

Okei, Pitää tutkia..

sain aemvee:ltä acmin, kiitos.

Melkonen häröpallo se oli kyllä... pääsin näemmä ampumaan paria konetta, vähän turhan kaukaa heitin ohjukset näemmä... ihme kyllä miten se SU-25 pysty väistämään, osas.

Mut tappanut Su-27 tuli niin puskista kyllä, omien välistä se hiippaili, vastapalloon R-73 otsaan.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Vastaa Viestiin