WW2 Kalustosta

WWII Online:Battleground Europe. Kotisivu / Homepage: http://www.battlegroundeurope.com/
juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Pe Tammi 09, 2009 12:57

Kirjoittelin tässä jotain Pelit.fi:n keskusteluihin, niin ajattelin, että miksei niitä tännekin laittaisi..
Siis yleistä läppää lähinnä axis-puolen kalustosta.

(Saa toki muutkin kirjoitella, jotka esim ally-puolelta tietävät... )
Kanavistaa:
(nämä siis axis-puolelle, joku suomalainen-allypuolen pelaaja osannee kertoa ally-puolen vastaavat)

Yleiset aselajikanavat: (engl. kiel.)
maa - 10
ilma - 20
meri - 30

Suomalaiset axis-puolella tosiaan 94-kanava auki, ja siellä rohkeesti suu auki.

------------------

Lentokoneista...

Axis-koneet:
109E-1, 110C-4, 109E-4, 109F-4, 109G-6, 190A-4

Nuo on "järjestyksessä", sen rankin mukaan millä ne saa.
Pelin "edetessä" uusia koneita tulee käytettäväksi, ja vanhojen koneiden rankkivaatimuksia hilataan alaspäin.

Eli kartta alkaa noin vuodesta 1939 jolloin axiksella on 109E-1 ja 110C4 sekä Stuka ja He-111 pommikoneet.
Ns. Nyypät (alle rank5) saavat 109E-1:n ja veteraanit (rank5 ja ylöspäin) saavat vaikeasti käsiteltävän ("hidas, mutta kankea"), mutta tuhovoimaisemman 110:n käyttöönsä. Samaten Stuka muistaakseni aukeaa käyttöön Rank 5:n saavutettua.

Hävittäjinä Alleilla on RAF:lla Hurricane 1 sekä Spit 1, Ranskalaisilla Hawk75 (P-36 jenkkikone, myös Suomella sodan aikana käytössä) sekä Dewoitine D.520, hurja kone, 4x konekiväärit sekä 20mm tykki, potkurin akselin läpi ampuvana. Pahin vastus alussa tämä "daewoo".

Tämä alku on ns. Tier 0.
------------------------------

Noin 2-4 viikkoa myöhemmin RDP (Research, Development, Production) kehittyy, ja Tier 1 saapuu, tulee uusia leluja:
109E-4 axis puolelle. Parempi versio 109E-1:stä (2x 7,9mm siipi-KK:t vaihdettu 2x 20mm MG FF/M:ksi)

"Vihollinen" saa perusajatuksena samaan aikaan Tier kehitykset kuin "oma puoli", mutta siihen voi vaikuttaa hieman (noin pari päivää saa aikaan viivettä) pommittamalla vastapuolen tehtaita.

RAF:lle tulee tässä vaiheessa Hurricanen malli 1B (12 x .303 kk:t siivissä, eli ns. saha) sekä Spitfire mk. 1b (4x .303 ja 2x 20m Hispanot siivissä). Ranskalaisille Hawkin kehitysmalli, Hawk81 (P-40D jenkkikone jossa on 2x .50 Browning HMG nokalla ja 4x 7,7mm kk:t siivissä).

------------------------------------
Taas muutaman viikon kulutta koittaa Tier 2, jolloin 109F-4 ja 110C-4B tulevat listalle, eli "paras" 109:n malli, sekä 110C4 pommeilla ja hieman paremmilla moottoreilla.

109F on aikaisemmin ollut tämän kehityskauden MESTARI. Koskemattomuuden (lähes) omaava hävittäjä, nopeampi, paras kiipeämään ja ketterämpi kuin muut pelissä olleet (tier2 vaiheen) koneet.

Nykyään pelin kehittäjät muokkasivat Tier-listoja ja Hawk87 (P-40F jossa on 6 .50 karkeakaliiperista konekivääriä siivissä, perinteinen "six fifties" asetelma siis) on kova vastus..

Eli Tier 2:ssa RAF:lle tulee Hurricane 2C rynnäkkökone (axiksen 110C4-B:n vastapainoksi) sekä Spitfire mark Vb (sama aseistus: 4x .303 ja 2x20mm, kuin 1B mutta paremmalla moottorilla, hieman kankeampi liikehtimiskyvyltään mutta nopeampi).

Ranskalaisille siis tuo Hawk 87 sekä rynnäkkokoneeksi Bell 14 A (P-39D1 jenkkikone, 4x 7,7mm kk, 2x .50 nokalla ja vielä sokerina keulassa 20mm Hispano, potkurin navan läpi ampuvana).

------------------------
Tier 3, oma favoriteni tuo Axikselle Tykkimersun, "Gustavin": 190G-6/U-4, eli sama kone joka suomalaisilla oli sodan aikana, 2x 13mm MG131 nokalla sekä hirmuinen moukari, 30mm MK108 konetykki nokan läpi. 30mm on raskas tykki, joka ampuu vähän, mutta hitaita kranaatteja, 1-2 osumaa yleensä riittää tuhoamaan vastapuolen koneet.

Kone on hieman raskaampi kuin 109F-4, eli hieman, miten sen nyt sanoisi ... ei aivan yhtä ketterä kuin (Franz tai Friedrich -nimen omaava) pikkuveljensä 109F-4.

Toinen Axikselle tuleva kone on oma mielikoneeni: Focke-Wulf 190A-4, "Butcher Bird", "Anton", "Würger".. rakkaalla lapsella on monta nimeä, itse sanon vain: FW.
2x 7.9mm nokalla, 2x MG151 20mm konetykit siiven tyvissä sekä vielä siivissä 2x MG FF/M 20mm tykit. Pelin nopein kone. Omalla tavallaan ketterin (rollaa, eli pyörähtää pituusakselinsa ympäri nopeiten, lähes kaikilla nopeuksilla.
"Kurvatappeluun" tämä kone ei oikein sovellu, se polttaa energiaa käännöksissä tässä pelissä niin kovasti, ettei pitkään kannata, tai on niin hitaana ja helppona maalina muille.

Huuh, tuleepa pitkä posti..
Vielä Allyjen Tier3 hirmukoneet:

RAF:lle tulee Spitfire mark IXc, paremmalla moottorilla. Tälläkin koneella on monta lempinimeä (axis-puolella): UFO ja ROCKETSHIP tulevat ekana mieleen :)
Pelin paras kone kiipeämään. Edes entinen mestari, 109F ei pysty seuraamaan konetta nousussa. Hyvissä käsissä paha vastus. Mutta esim. FW190 on niin paljon nopeampi (riippuu tietysti alkutilanteesta, lentokorkeuksista yms) että yleensä tämä on helpompi vastus kuin ranskalaisten tier 3 vastaava hävittäjä.
Sama aseistus edelleen kuin muissa kehittyneemmissä Spiteissä eli 4x .303 kk:t sekä 2x 20mm Hispano-tykit siivissä. Tykin ammusmäärää on nostettu, tämä malli saa ampua huomattavasti pitempään kuin aiemmat (kaksinkertainen ammusmäärä tykeille vrt. Spit 1b/Vb)

Ranskalaisille tulee Lockheedin kaksipyrstöinen paholainen: P-38F Lightning, eli ranskalaisin merkinnöin: Lockheed 322-15.
Tämä on paha vastus: Melkein yhtä nopea kuin FW (pinnoissa ~yhtä nopea ellei nopeampi) Kurvaa hitaassa vauhdissa 109F:n kumoon, aseistus on tappavaa: 4x .50 raskaat KK:t sekä yksi 20mm Hispano nokalla, tiukassa ryppäässä.

.50 Browning on tässä pelissä tarkka ja tehokas, pitkällekin matkalle. Karkuun juokseva FW, vaikka olisikin "turvallinen" nopeus etu, saa varoa, nämä noin 12,7 milliset kuulat, joita 4 piippua syöksee, leikkaavat koneen selkäpanssarin vielä yli 500m päästä. Koneessa on lisäksi ammusvarasto kokoa: HUOMATTAVAN SUURI. Nämä pirulaiset ampuvat paljon ja useasti, jopa yksi kuula (ns. "golden BB") riittää, kun se sattuu tulemaan sopivasti kuomun läpi pilottia päähän.


Tälläinen tarina tällä kertaa..
Tällä hetkellä käsittääkseni pelissä on menossa Tier3, eli viimeinen kehitysvaihe.
Kaikki lelut käytössä.

Lisää tarinaa tulee maavälineistä jossain vaiheessa, nyt tyydyn vain esittämään linkin pelin wiki-sivuille, josta saa hieman lisää infoa:
http://wiki.wwiionline.com/index.php/Units
Tuossa on pelin kaikki pelattavat yksiköt, jaoteltuna vielä suurinpiirtein kehityskaarien osalta vastaavien eri puolien laitteet vierekkäin.

Hieman (mielestäni) harhaan johtavaa tietoa joissakin laitteissa, esimerkiksi lentokoneiden maksiminopeudet on ilmaistu "vähän sinnepäin". Niihin ei kannata sokeasti luottaa. Pelin kehittäjät ilmoittavat lentonopeudet "Max Military power"-tyyliin. Eli WEP (War Emergency Power) pois päältä. WEP repii koneesta hieman lisää tehoa, mutta vaarantaa koneen kestoa. Toisissa koneissa, (109:t Hawkit ja Spitit) WEP-täysiteho polttaa moottorin (leikkaa kiinni) pidemmällä käytöllä.. 5-10 minuuttia ja alkaa kuulua hankausääniä :)

Eri koneissa lisäksi WEP antaa muutamista prosenteista jopa yli 10 % lisää tehoa, joten, kuten arvata saattaa, nopeussuhteet muuttuvat.

Laguslainen Juuba kuittaa.

PS. Maavermeistä ensi kerralla tosiaan :)
Itselläni on muutto kesken, joten minuun ei törmää taistelukentällä ennenkuin saan pelivermeet kuntoon ja internetin siirrettyksi.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Pe Tammi 09, 2009 12:57

Lisää hurjan painavaa tekstiä :)

Noniin, ja sitten tarinaa maavoimista, aloitetaan vaunuista ja muista kulkuneuvoista.

Kaikilla puolilla on ”vetureita”, siis kuorma-autoja, jotka voivat kuljettaa sekä miehiä että tykkejä. Tykeillä on kaksi painoluokkaa, kevyt ja raskas, sekä autoilla on samanlaiset vetokykyluokat.

Axiksella kevyet veturit ovat Opel-kuorma-auto sekä SdKfz-251c panssaroitu-miehistönkuljetusauto.
251:n tulee vasta Tier1 (muistaakseni) aikana, se ei siis ”alkusodassa” ole käytössä. Tämä panssaroitu väline suojaa kevyiltä aseilta, mutta lentokoneiden aseet tarkasti ammuttuna saavat sen kyllä tuhottua.

Nämä kevyet veturit saavat peräänsä vain kevyet tykit: Pak36 37mm sekä Pak38 50mm pst-tykit, että kevyen ilmatorjunta-aseen: FlaK 30 20mm it-tykin. Kevyet vetoautot voivat myös asettua maastoon, luoden Mobile Spawn-termillä tunnetun spawnipaikan jalkaväelle. Nämä ovat avain voittoon. Ne on helpohko tuhota, joten niitä pitää myös puolustaa.

Mobile Spawnista (MS) voi tehdä miehittämättömän ”unmanned” Mobile Spawnin (UMS), jolloin siitä tulee ”kiväärillä tapettava”. 1-2 osumaa mihin vain poistaa tämän UMS:n muonavahvuudesta. Mobile spawnista voi spawnata kuka tahansa samaan tehtävään osuva jalkaväkimies. UMS pysyy maastossa niin kauan kunnes se joko tuhotaan, poistetaan manuaalisesti tai tehtävä, jossa MS on, poistuu, joko niin, että lähtöpaikka menetetään, tai kaikki tehtävässä olevat pelaajat poistuvat.

Raskas axis-veturi on SdKfz 7 puolitelakuorma-auto, tämä pystyy vetämään kaikkea mitä pelissä on tarjolla, myös raskaat tykit: sekä Bofors 40mm ilmatorjuntatykkiä, että PAK-40 75mm ja FLAK 36 88mm pst-tykkejä. Raskas telakuorma-auto (pelissä käytetään HT-termiä, Half Track, kuvaamaan tätä raskasta veturia) ei voi luoda mobile spawnia, mutta voi kuljettaa miehiä kyydissään.

Englantilaisilla ei ole (kuten ei ransuillakaan) panssaroituja vetoautoja, Opelin kaveri on englantilainen ”beddy” Bedford OYD kuorma-auto, takavetoinen nelipyöräinen kuormuri. Raskas veturi englantilaisilla on Morris CDSW. Samoin kuten axiksen HT, Morriskaan ei voi asettaa Mobile Spawnia jalkaväelle, mutta pystyy kantamaan kyydissään jalkaväkeä.

Ranskalaisilla on vain yksi kuljetusauto, myöskään heillä ei ole panssaroitua vaunua kuljetustarkoituksiin. Tämä ranskalainen maastokuorma-auto on erikoinen: Laffly S-20, lyhyesti ”lafly”. Tämä on uniikki, maastokuorma-auto, vikkelä maastossa, kykenee vetämään kaikkia mahdollisia tykkejä sekä pystyy luomaan mobile spawnin. Mutta kuten muutkin ”rekat”, se on kiväärikaliiperisilla aseilla helposti tuhottavissa, renkaat, moottori tai kuljettajan tuhoamalla se ei ole enää käytettävissä Mobile Spawnina.

Wikistä yhdellä sivulla kaikki kuormurit: http://wiki.wwiionline.com/index.php/Trucks

Lisäksi voinee mainita, että lähes kaikki maa-ajoneuvot (panssarivaunut mukaan lukien) voivat kantaa jalkaväkeä kannoillaan, poislukien kevyemmät panssariautot, ne eivät voi. Jalkaväki hyppää kyytiin ja kyydistä pois default-namiskalla ”J”.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Pe Tammi 09, 2009 12:57

Tykeistä:
Puhun taas vain Axis-värkeistä enemmän, muista mulla ei ole syvempiä kokemuksia, kuin putken väärältä puolelta :)

Alusta asti kaikilla puolilla on kaikki ilmatorjunta-aseet käytössään: Raskas 40mm bofors sekä kevyt 20 tai 25mm tykki.

Saksalla on kevyenä tykkinään 20mm FlaK.30. Tällä on suht nopea tulinopeus, sekä pari lipasta myös AP (Armor Piercing) ammuksia. IT-aseista tämä on ns. ”turhin” sillä tämä vaatii monta osumaa (ellei osu vihulaista pilottiin/ohjaamoon). Kyllä tälläkin vihukoneen alas saa, mutta vaatii enemmän harjoittelua ja osumista.

Ally-puolella on molemmilla sama, Hotchkiss 25 mm CA mle 1938 it-tykki. Tässä ei tule AP-ammuksia, mutta hieman isompi ammus saa aikaan enemmän vahinkoa kuin 20mm axis-version kranaatit.

40mm Bofors on sama ase kaikilla osapuolilla. Jopa yksi osuma riittää sopivasti osuessan, sopivaan kohtaan, tuhoamaan vihukoneen P:n päreiksi. Bofossa on paljon ammuksia, ja sopivalla paikalla se sopii myös jalkaväen ”suppressointiin”, tulinopeus ja kantama on hyvä, ase on melko tarkka. Näitä oppii pikkuhiljaa ilmassa pelkäämään ja tiedossa olevia pesäkkeitä karttaa luonnostaan. :)

Tykeistä yleisesti, kaikille (IT ja PST) ominaista: raskaampi tykki on hitaampi työntää (siis ”kävellen"). Täten kevyet IT ja PST tykit on nopea työntää jopa ilman kuormurin apua hyviin asemiin, raskaampia saa työntää, käydä jääkaapilla, korjata suuntaa, työntää, käydä vessassa ja sitten huomata kuolleensa juuri päästyään puskan sisään. :)

Tykkien koroa voi säätää page up ja down napeilla, IT aseissa ei tarvitse, mutta ainakin Axis-pst-tykeissä tämän hallinta sekä etäisyyden arviointi on ensiarvoisen tärkeää.

Ilmatorjunta yleensä keskittyy hyökkäyskohteen FB:n (forward base/fire base) läheisyyteen, ja/tai ammusautoksi jätetyn kuorma-auton ympärille (muistaakseni jopa 50m päähän parkkeeratusta autosta saa ammuksia, kunhan itsekin on paikoillaan eikä ammu).

Tykki saa ammuksia vieressä olevasta kuorma-autosta, jos molemmat ovat paikoillaan, tykki ei ammu, eikä ole hetkeen ampunut. Koko ammuslastin täyttö vie oman aikansa.

Raskaan veturin pelaamista kannattaa kokeilla aina välillä. Ensin hieman totutella miten sillä ajetaan ja sen jälkeen vedellä raskaita tykkejä hyökkäyksissä, kuljettaa ammuksia jo vedetyille tykeille, sekä hakea niitä pois tulesta.. Näitä ”HT-kuskeja” (axispuolen termi) arvostetaan!

Tier 0:
Axis PST-tykit:
Kevyt 37mm PAK.35/36. Pieni ja nopea työntää, mutta lyhyt kantama sekä suhteellisen tehoton ammus. Kokonsa puolesta hyvä väijytysase, mutta pitää osata ampua. Alkusodan raskaat vihuvaunut (Matilda, Char sekä Somua nyt ainakin) ovat lähinnä turhaa. Niiltä ei saa kuin tykin tai telat tuhottua, hyvä sekin, mutta vaatii muutaman osuman telaan sekä tykkiin. Kannattaa jättää ampumatta, olla piilossa ja odottaa parempaa maalia, tai jos on jo lähellä, varma osumastaan, niin sitten ampua tykki ja telat pois. Muutenkin maalin valinnassa tarkkana, edestä ei kannata ampua montaakaan vihuvaunua, ja sivuilta/takaakin pitää osata oikeat osumakohdat.. Ei riitä että läpäisee panssarin, pitää vielä osua sen panssarin takana johonkin vaurioitettavaan tai tuhoavaan asiaan (miehistö, ammukset, polttoaine ja moottori).

Raskas tykki, Tykkien Kuningas: ”kasi-kasi”: FlaK.36 88 mm ”ilmatorjuntatykki”. Tätä käytetään pelissä kuitenkin lähes ainoastaan panssarintorjuntaan. Alkusodassa ilmavoimien 250kg pommin sekä jalkaväen sapperin ohella ainoa vastalääke allien raskaille vaunuille. Tykin komentajalla on myös etäisyyden mittari (oletuksena R-näppäin), rangefinder, jolla saa tarkahkon mittauksen ja siten osumatodennäköisyys paranee.

Tykin kantama on pelottava, jopa kolmeen kilometriin ampuu suhteellisen tarkasti, sekä tuhovoima on riittävä. Lähes kaiken vastapuolen käytössä olevan kaluston saa yli kilometrin matkoilta jopa kertalaakista tuhottua. Oikeissa, tarkoissa käsissä pelottava vastus, joka kuitenkin on helppo tuhota ilmasta käsin. Kannattaa miettiä mihin tykkinsä asettaa, puun juurelle, pusikkoon, ilmasuojaan. Nämä tykit vihollisen ilmavoimat saavat yleensä nopeasti ensisijaisiksi kohteikseen.




RDP:n kehittyessä Tier 1:n aikana tulee Axikselle PAK 38, 50mm pst-tykki. Tämä on väritykseltään maastoväritetty, aiempien tykkien tylsän ja helposti näkyvän harmaan tai vihreän sijaan. Tuhovoimaltaan paljon parempi kuin PAK36, mutta toisaalta melkoisesti heikompi kuin88. Komentajalla ei ole rangefinderiä. Paljon nopeampi työntää maastossa kuin 88 ja paljon pienempi profiililtaan. Erinomainen väijytys- ja puolustusase.

Tier 2:ssa tulee raskas PAK40, 75mm pst-tykki. Tämä on vastaava läpäisyteholtaan kuin 88, mutta tässäkään ei ole rangefinderiä. Profiililtaan myös pienempi kuin 88, hieman hitaampi työntää kuin Pak38 sekä samaten naamiomaalattu.

Englantilaisten tykit:
Tier 0:
QF 2pdr 40mm pst. Tämä on vaarallinen ja erikoinen ase. Jalusta mahdollistaa 360 ampumasektorin. Pieni ja nopea, sekä leikkaa saksalaista panssarikalustoa jopa loppusodassakin. Kevyt vedettävä.

Tier 1:
QF 6pdr 57mm pst. Vastaava kuin Pak38. Kevyt veturi.

Tier 2:
QF 17pdr 76,2mm pst. Tämä taitaa olla pelin paras tykki. Ainoa puute on rangefinderin puuttuminen. Tuhoaa jopa Tiikerin kaukaa ja edestä. Vaatii raskaan veturin.

Ranskalaisilla
Tier 0:
25mm SA mle 1934, pieni ja kevyt, ei niin vaarallinen kuin 2pdr, mutta alkusodan saksalaiset pahvivaunut ovat vaarassa.
45mm SA mle 1937, hieman raskaampi kuin pikku samle, mutta paljon vaarallisempi.

Tier 1:
M1A3 57mm tykki. 6 pounderin jenkkiversio. Kevyt vedettävä kuten kaikki muutkin tähän astiset ranskalaiset tykit.

Tier2:
M1a2/M5 3 inch 76.2mm raskas PST-tykki. Sama tykki joka on M10 ja 76mm Shermannissa. Raskas ja hidas työntää, pelottava jopa Tiikeriä vastaan.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Ke Tammi 14, 2009 14:13

110C4-B hävittäjäpommittaja vaihtuu tulevassa pätsissä (1.30) 110F-B:ksi, samat aseet, paitsi 20mm MG/FF:t vaihdettu MG151 tykkeihin, 200 rounds per gun:

Thread: "Bf-110F-B is now official...?"
link: http://forums.battlegroundeurope.com/sh ... p?t=258812

DOC:
Top speed: 350mph (about on par with Bf109E-4)
Armament: 2 x MG151 @200 RPG + 4 x 7.9mm RCMG
Armour change: windscreen gets 57mm armour glass and 2mm thicker seat armour
Climb: about the same as Bf110C-4 with the bombs on (2 x 250kg) ... a little less actually, and slightly better with no bombs on
Turn rate: about equal to C-4/B, circle is wider (it's heavier) and it stalls a little sooner, but it goes around the circle a little faster, ie: the actual rate for 360 degrees is not greatly dissimilar to the plane it replaces even though it is not as "tight" a turner as the C-4/B is. Bombs on is obviously worse than bombs off due to the increased mass you are carrying, increasing your wing loading.
Jatkoa:
You are using the figures for the G model, not the F-B which used the same belts as the single seat Bf109F. That's why. The "max ammo" belting you are speaking of was developed after the F-B as part of the G model evolution. The use of the MG151 in the F-B (the only Bf110F model to get them and by far not the most common either) was actually a trial case modification. All other F models of the Bf110 had the MGFF/M as in every Bf110 that came before the G models. The Bf110F-B was originally actually fitted with two Bf109F-4 MG151 cannons and ammuntion belts. The G model production fit-out and maximization of it's ammunition capacity was developed after the short F-B model run, partly as a result of the F-B model testing and "approval" that it had won from it's pilots leading to renewed vigour in the desire to produce better Bf110 varients. Remember, the F model only got green lighted at all ... and late in the piece, because the Me210 was such a dismal failure.

The fact that the pilots liked it so much after dog that the D and E models had become and the lack of any real "plans" for the Bf110 at the time, RLM having closed all production of Bf110's for the anticipated Me210 (which subsequently was cancelled) caused them to go back and "lash up" a quick improved Bf110F which then led immediately to the orders to evolve more improvements creating the G model series ... most numerous production run of Bf110s in the planes history.

Out of the ashes came arguably the best Bf110 of them all, the G's were more heavily armed and versatile but gained a lot of weight that even more HP in the engines never overcame, and they handled very sluggishly.

The F-B was arguably the pilots most highly regarded Bf110 for flying quality and combat worthyness in the days before the enemies 400+ mph fighters became as common as cumulous clouds. It couldn't match the single seaters of it's day of course, but if you were ordered to fly a Bf110 in day combat it was the best one to have to be dodging bullets in, and maybe catching somebody in your gunsights. It was of course used in CAS duty primarily, but that often meant fighters not on your team sharing the sky with you.

I don't expect it to be an instant ace aircraft by any means, but it does increase ones options a lot in a situation where guys who know what they are doing are working together. It's also far more appropriate to the game than the Bf110C-4/B ever was, but I have a full understanding of how that came to be and find no fault with what hindsight makes obvious now.

I think it's always best to go with grace on the efforts of others. These days it's much more comon of course to just bag others but I find that approach lacking a lot of class, just personally.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Ke Tammi 14, 2009 15:29

Saksalaisten taisteluvaunut lyhyesti:
Tier 0:

Panzer 3F
3F mallissa on 37mm pääase. Koaksiaaliaseina on 2 konekivääriä ja lisäksi radistilla on runko-konekivääri. Tämä on kevyt vaunu. Kaikki vastapuolen tykkiaseet ovat tälle vaarallisia, myös edestä. Myös vaunun kannella (katossa) on ohut panssarointi joten ilmavoimien aseet ovat myös vaaralliset. Hyvä vaunu jalkaväkeä vastaan kahdella koaksiaali-KK:llaan. Torni kääntyy suht. Nopeasti ja komentajan saa ulos kiikariensa kanssa.

Pz 38(t)
Tsekkiläistä alkuperää oleva kevyt vaunu. Tykki on hieman parempi läpäisykyvyltään kuin 3F:n 37mm. Lisäksi yksi koaksi- sekä runko-KK. Vaunussa ei ole erillistä komentajaa, vaan ampuja saa päänsä ulos nähdäkseen ja kuullakseen paremmin. Vaarallista, sillä kuollut ampuja tekee vaunusta vaarattoman, sekä menetetyn. Vieläkin heikommin panssaroitu kuin 3F, jopa kiväärikaliiperi vaarallinen. Ilmavoimille helppo maali.

Pz 4D (tai IVD)
Jalkaväen tukivaunu, 75mm lyhytpiippuinen tykki. HEAT ja HE ammukset tehoavat suht hyvin myös vihollisen vaunuja vastaan, AP on pidemmällä matkalla heikko tykin pienen lähtönopeuden takia. Kevyen panssaroinnin takia tämä on heikko vaunu vihollisen vaunuja vastaan, mutta nopean tornin ansiosta suht hyvä kaupunkitaisteluissa jalkaväkeä vastaan. Heikon panssarin lisäksi korkea profiili johon osuu kauempaakin.

StuG 3B
Rynnäkkötykkivaunu, aseena ainoastaan sama 75mm lyhyt tykki, mikä on 4D:ssäkin. Hieman enemmän ammuksia, sekä komentajan rangefinder tekee tästä paremman pidemmällä matkalla vihollisen vaunuja vastaan. Pieni profiili, jonka ansiosta tämän vaunun saa hyvin piiloon. Edessä suhteellisen hyvä panssari, myös vaunun kannella. Ilmavoimia vastaan suht hyvin turvassa. Etäisyysmittarin avulla tällä saa hyviä osumia paljon pidemmälle matkalle kuin 4D. Haittapuolena on kaikenlaisen KK-aseistuksen puuttuminen. Vihollisen sapperit ovat tälle vaunulle vaarallisempia, kun niille ei voi muuta kuin yrittää ajaa karkuun tai yli :)

Tier 1:
Pz3H

Axiksen armeijan perusjuhta. Hyvä vaunu ja hyvä tykki. Ainoastaan raskaammat vaunut, sekä Crusader3 ja Sherman edestä ovat tälle koskemattomia. Suhteellisen kevyt panssarointi, vaikka raskaampi kuin aiempien vaunujen, silti heikko panssari liittoutuneiden tykkejä vastaan.


Tier 2:
Pz 4G
(IVG)
Panzer nelosen parempi malli, pitkäpiippuinen 75mm vaunukanuuna. Lisäksi normaali coax-kk sekä runko-kk. Tämä vaunu on aseistukseltaan melkein parasta mitä pelissä on. Miinuspuolena heikko panssari sivuilla ja katossa. Vihollisen ilmavoimien (ranskalaisten) .50 kaliiperiset ilma-aseet saavat tämän vaunun tuhottua suhteellisen helposti. Korkea profiili tekee tästä myös suhteellisen helpon maalin. Kuitenkin 75mm tykki on hyvä, pitkä kantama ja hyvä läpäisy. Suhteellisen nopeatoiminen torni.

StuG 3G
Tämä rynnäkkövaunu oli myös suomalaisilla käytössä jatkosodassa, ”sturmi”. Ptikäpiippuinen 75mm tykki, läpäisyltään ja kantamaltaan hieman parempi kuin IVG:ssä. Komentajalla on tässäkin rynnäkkötykkivaunussa etäisyyden mittari, ja hyvän tykin ansiosta tällä saa jopa yli 2km päähän tuhoavia osumia. Sama miinuspuoli kuin StuG3B:ssäkin, ei aseistusta jalkaväkeä vastaan. Matala vaunu, hyvä piilottaa pusikkoihin. Tarvitsee jalkaväeltä tukea ja suojaa. Ilmavoimia vastaan hyvän panssarointinsa ansiosta paremmin turvassa kuin muut vaunut. Vaunussa on edessä hyvä panssari.

Tier 3:
Tiikeri:
Pz VIE ”Tiger”,
raskain axiksen vaunu. Pelin paras vaunukanuuna, 88mm pitkäputki. Parempi läpäisy ja kantama kuin Flak36:lla (88mm ATG). Torni on tuskallisen hidas kääntymään, joten parhaiten tämä vaunu on yhden-kahden kilometrin etäisyyksillä. Suuret käännökset kannattaa tehdä, kuten tiikeriässä Wittmann opettaa, ajajan ja ampujan yhteistyö: vaunua voi jarrujen avulla kääntää paikallaan. 1-2 vaihteella, toinen jarru pohjaan, ja hieman (riippuen tilanteesta ja kiireestä) kaasua ja kääntö jarrun suuntaan. Huonona puolena pelissä, moottorin ääni kuuluu kauas, eikä vaunu itse kuule hyvin kun moottori on päällä.
Komentajalla on StuG-vaunujen tapaan rangefinder. Jalkaväkeä vastaan kannattaa hankkia omaa jalkaväkeä suojaamaan, vaikka vaunussa onkin coax- sekä runko-kk. Tykki tuhoaa muut paitsi Churchill-vaunut jopa yli 3 kilometrin päästä. Nopea liikkumaan maastossa, vaikka raskas vaunu onkin. Pahimmat miinukset ovat hidas torni sekä suuri koko.. sekä se, että kun vihollinen kuulee/huomaa että 2-3km päästä kaupungista on Tiikeri, niin lähes kaikki: ilmavoimat sekä Sapperit ottavat sen ensisijaiseksi kohteekseen. Kissan turkki on haluttua tavaraa..
Toiminnasta:
Kaikki vaunut toimivat samalla tavoin. Ajaja kuljettaa vaunua, komentajalla kannattaa (jos nyt vihollisen jalkaväkeä ei aivan vieressä ole) istua ulkona, ja käyttää suurin osa ajasta tarkastelemalla ympäröivää maastoa, lähelle ja kauas.. Myös kuuntelu on tärkeää. Moottori kannattaa (ja pitää! :) ) sammuttaa jos ei aio liikkua.

Ampujalla on etäisyysasetus, kaikissa saksalaisissa vaunuissa on Zeiss-optiikat, ”piiru-järjestelmä”, erikokoisten kolmioiden avulla etäisyyksiä pystyy nopeasti arvioimaan helpommin kuin liittoutuneiden vaunuissa. (Kunhan oppii systeemin.)

Radistilla (4. positio) on käytössään joissakin vaunuissa runko-KK, sillä pystyy ampumaan tietylle sektorille vaunun etualalla. Kannattaa opetella käyttämään, niin ei aina tarvitse tornia kääntää etusuuntaan jalkaväkeä metsästäessään.

Perussääntönä kaikki saksalaiset vaunut on heikommin panssaroituja kuin liittoutuneiden vastaavat vaunut. Loppupelissä ensimmäisenä vihollisen huomaava, sekä ensimmäisen osuman saava osapuoli on todennäköisesti sen keskinäisen taistelun voittaja. Rangefinderin käyttö kannattaa opetella hyvin. Jos epäilee, ettei pysty vaikuttamaan vaunun sisälle, niin siitä voi ampua telat pois jolloin vaunu on liikuntakyvytön.

Toisaalta voi yrittää ampua vihollisen vaunun pääaseen pois, tykki on tuhottavissa kaikista vaunuista. Mitä isompi kaliiperi, sitä helpommin sillä saa vastapuolen aseen tuhottua. Axis 20mm maa-aseet eivät kuitenkaan voi tuhota vaunujen teloja saati tykkejä. 20mm ilma-aseet kummallakaan puolella eivät voi tuhota teloja, mutta läpäistessään kansipanssarin voivat aiheuttaa tuhoa vaunun sisällä. Raskaammat tykit kestävät perussääntönä osumia paremmin, mutta toisaalta isoon kanuunaan on myös helpompi osua, joko vahingossa tai oikein yrittämällä. :)

Vaunuilla liikkuessa ja pelatessa ei kannata avata tulta turhaan. Pitää oppia tietämään millä vaunulla pystyy vaikuttamaan mihinkin vastapuolen vaunuihin. Esimerkiksi 3F:llä ei kannata avata tulta Matildaa vastaan, ellei se ole aivan lähellä ja ensin tuhoaa siitä tykin ja/tai telat. Telat on helpohko tuhota, mutta sen jälkeen Matildaa on varoitettu… Se tietää, ettei sitä saa helposti tuhottua ja se alkaa pyörittämään tornia havaitakseen uhan, jolloin sen tykkiin ei ehkä enää saa osumia.
Miksi? Ammusten tracerit näkyvät kauas ja korkealle ilmaankin.. Paikalla voi olla muitakin vaunuja kuin kohteesi, ehkä jopa Sappereita tai ATG:tä, joita et ole vielä huomannut. Ampuva vaunu on nopeasti havaittu ja vihollinen ottaa sen maalikseen nopeasti. Tracerien lähtöpaikka on suhteellisen helppo paikantaa.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Ma Maalis 30, 2009 16:03

1.30 tulossa, 110F-B:n lisäksi peliin tulee 109F-1, yhdellä 20mm MGFF/M:llä varustettu pikku-franz:

109F-1:
Kuva
Originally Posted by DOC View Post
MGFF/M 20mm cannon (nose mounted not wings) 2 x MG17 MGs
HE-T/Mine/HE-T/Mine/AP (cycled every 5 rounds)
Yes it turns very nicely, it's a slightly lighter, slightly slower, Bf109F-4 as far as most will be concerned.
That's the official 1941 Luftwaffe red (as per the RLM of the time) but I cannot speak for color correction (monitor settings) which will alter it from one computer to another. Granik researched all the historically accurate paint codes and trust me, that's the color it should be.

I never said the MGFF/M was not fitted to the Bf109F-1, that would be incorrect because that's the gun it carried. The "/M" in it's designation is what means "can fire mine rounds".
Suorituskyvystä:
F-1 climbs better than E-4
F-1 goes faster than the E-4
F-1 turns better than the E-4
Aseesta:
... and because they are center mounted you should land about the same number you do now with wing cannons, Mr.Bond. I make this prediction, those who can use an F-4 effectively will do better in the F-1 than they do in the E-4. When you see rounds landing, none of them will be missing. In the E-4, players routinely waste 50% or more of their rounds due to the guns all being spread apart. In target practice just yesterday, it was dead easy to get all rounds on the one spot. I think the centre mounted cannon will prove much more popular than the E-4s wing cannons, unless you're just a lousy shot.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Ma Maalis 30, 2009 16:05

Allyille, tai RAF:lle tulee Spitfire Mark IIB aiemmin tulleen Mk1B:n tilalle.. hieman nopeampi kuin 1B, samat aseet: 2x 20mm hispanot ja 4x .303 MG:t.

Axikselle tulee siis 109F-1 ja 110F-B (fantasybomberiksi jo nimetty, ylempänä ja Jokerin threadissa puhetta siitä enemmän)
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: WW2 Kalustosta

Viesti Kirjoittaja juuba » Ti Touko 12, 2009 11:32

Raporttia allypuolelta..

Curtiss (Hawk) H-87 B3 (P-40F) - lyhyesti Hawk-87
- sopivasti tuo malli on aikaisempi, lyhyt-peräinen "Kittyhawk Mk II" RAF:n termein

Ihana kone, "SIX FIFTIES" pelaa hyvin :) runkoon kun saa "osuman-tai-pari" niin tuntuu tehoavan..

Ainakin itselle tuo istuu kuin nenä päähän.

Energiatappeluksessa ei niin hyvä kuin Franz, mutta soiva peli muuten, kova syöksymään ja sitä kautta myös zoomaa iloisesti..
Laasereilla ampuu 500 metriin asti suht tarkasti..

Eilen ammuin vulchailevan korpraalin Montfauconista.. olin varmaan kilometrin sen alapuolella, kun tämä (nyyppä - kiipes liian hiljasella vauhdilla) leijui ylempänä..
Otin levelissä vauhtia hieman, ja sit nokka ylös - laipat alas vakauttamaan hetkeksi.. vertikaaliin ja TULTA!
Pitkiä sarjoja, 3-4 kertaa toistin tuon, toisella ja neljännellä sain osumat, neljännen sarjan osuma jäi viimeiseksi, koneen nokka tippui ja se tuli tonttiin tikkana.
Sain riittävän osuman pilottiin koneen pohjan läpi.. 50-cal pelaa :)

6 kill sortieita on tullut pari kolme.. LeLV13 jamppojen kanssa 3-4 parvessa tuo on ollut tehokasta toimintaa..

Spit VB
- ei istu mulle.. Selkäpanssarin suoma näkymä taakse on SURKEA.
- ihan ok menee, mutta ei hyvin :( jotenkin heikompi kuin mk IB, mutta voi johtua myös vastuksesta, Franz on paha poika vastassa :)
Tuntuu kankealta ja tuo selkänäkymä pelottaa... Soolotessa ikävä kone :(

Spit ysiä odotellessa :)
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Vastaa Viestiin