Puusiivellä varustettu BW-392

Mangrove
Viestit: 47
Liittynyt: To Kesä 26, 2008 18:11
Handle: Mangrove
Etunimi: Martti
Sukunimi: Kujansuu
Verkkosivu: http://koti.mbnet.fi/mkuja

Puusiivellä varustettu BW-392

Viesti Kirjoittaja Mangrove » La Marras 22, 2008 22:29

K.D.N:o 207/LG/Sal.
Koskee: puusiivellä varustettua BW-392:sta.
4/FES/RK.

Tunnonmukainen lento-ominaisuusarvostelu puusiivellä varustetusta BW-392:sta.

I. Rullaus: normaali

II. Lentoonlähtö: Pyrstönnosto raskaampaa kuin tavallisella BW:llä ja starttimatka jonkin verran pitempi.

III. Lento: a) Nousu normaali. Nousee hieman hitaammin kuin tavallinen BW johtuen painon lisäyksestä.
b) Vaakalento normaali.
c) Kaarrot: Pääsäiliöt täynnä: Kaartoonmeno normaali, jonka jälkeen kallistus pyrkii voimakkaasti lisääntymään, selvemmin havaittavissa oikealle kaarrettaessa. Kallistuksen lisääntyessä kone ikäänkuin imeytyy kaartoon vaatien ainoastaan pientä voiman käyttöä, johtuen painopisteen taaksepäin siirtymisestä. Kaarrosta poistulo raskaampaa kuin tavallisella BW:llä.
Tiukoissa kaarroissa kone alkaa vavahdella, virtausten irtaantuessa siivistä suuremmalla nopeudella kuin tavallisella BW:llä. Nopeusmenetys kaarroissa suurempi kuin tavallisella BW:llä.
Pääsäiliön ollessa tyhjä: Kaarrot normaalit.
d) Liukulento normaali.
e) Syöksyt. Rajasyöksyarvoihin saakka (mittarinäyttämä 650 km/t) syöksyominaisuudet erinomaiset. Kone ui suoraan, siivet tärinävapaat.

IV. Taitolento:
Polttoainesäiliöt täynnä:
Silmukka. Normaalisella vedolla liian tiukka silmukka, pidättely tarpeen. Korkeusohjaus vaikuttaa liiankin herkästi johtuen, kuten kaarroissakin, painopisteen muuttuneesta paikasta.
Vaakakierre: Alku normaali, kallistuksen saavuttaessa n. 90° kone pyörähtää nopeasti ja tasaisesti ikäänkuin itsestään pituusakselinsa ympäri. Liike samanlainen ja miellyttävä molemmin puolin.
Pystykierre normaali.
Immelmann-käännöksissä ja nousukierteissä samat havainnot kuin silmukassa ja vaakakierteissä.
Pääsäiliön ollessa tyhjä: Taitolento jokseenkin normaali.

V. Lasku: Normaali BW:n lasku sekä polttoainesäiliöt täynnä että tyhjänä.

Lentojen aikana on ilmennyt, että pääsäiliön sen hieman tyhjentyessä syntyy tyhjiö, joka aiheuttaa koneen poikittaisakselin ympäri tapahtuvissa nopeissa liikkeissä, siis nokkaa painettaessa, tiukoissa vedoissa ja vaakakierteissä, bensiinin paineen laskeutumisen nollaan, jonka seurauksena on moottorin pysähtyminen. Liikkeen päätyttyä paine jälleen kohoaa vähitellen ja moottori alkaa käydä. Tyhjiön voimakkuus ilmenee m.m. siinä, että pääsäiliön korkin avaaminen lennolta palattua on hyvin vaikeata. Korkin avautuessa syntyy säiliöön tapahtuvasta ilman virtauksesa voimakas ääni.

VI. Yleisarvostelu: Puusiivellä varustettu BW-kone on täysin taistelukelpoinen, joskin painopistevaihtelut, pääsäiliön tyhjentyessä vaikuttavat häiritsevästi. Tämä vaatii ohjaajilta lyhyen tutustumisen koneen lento-ominaisuuksien vaihteluun, ennenkuin kone otetaan rintamakäyttöön.
Lennot suoritettu aseistus paikoillaan (patruunat poisluettuna).
Lentojen suorittajat kapt. P.E. Sovelisu ja P. Kokko.
Lentoaika 2 t. 5 min. ohjaajaa kohti.
Lennot jatkuvat sään salliessa.

Jakelu:
Le.V
VL

KoeLv:n komentaja
Kapteeni P.E. Sovelius

Koelentäjä
Kapteeni P. Kokko.