BoS Stuka-ohjeita

Kanttori
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 17:07
Handle: Kanttori
Laivue: Lentorykmentti 3
Etunimi: Ismo
Sukunimi: Homanen
Verkkosivu: https://ler3.fi
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

BoS Stuka-ohjeita

Viesti Kirjoittaja Kanttori » To Helmi 18, 2016 16:56

Kuva

TÄKEIMMÄT MITTARIT JA SÄÄTIMET

* Vesijäähdyttimen mittari (Water rad indicator), jäähdytin on auki kun neula osoittaa alaviistoon
* Kierroslukumittari (Tachometer = RPM)
* Ahtopainemittari (Manifold pressure = ATA/ATM)
* Öljyjäähdyttimen vipu (Oil rad), auki ala-asennossa
* Öljyn lämpömittari (Oil temp), min 30 - max 105
* Jäähdytinveden lämpömittari (Water temp) min 60 - max 110

Käyttöohjeet esilämmitetylle moottorille servuilla:

STARTTI JA NOUSU
* Starttaa ja odota kunnes moottori käynnistyy ja käy tasaisesti.
* Säädä vesi- ja öljyjäähdyttimet täysin auki (molemmat 100 %)
* Aseta RPM 2500 kierrokseen ja rullaa kiitoradalle
* Nosta kaasukahvalla ATA-arvoksi 1.3
* Kiihdytä ja vedä ylös vauhdissa 170-180 kmh

KIIPEÄMINEN
* Säädä heti nousun jälkeen ATA 1.2 (klo 12) ja RPM 2450 (30 min!)
* HUOM! Nousee hitaammin mutta "turvallisesti" ATA 1.15 ja RPM 2250
* Säädä trimmi aivan ylös ( MIINUS 100 %). Silti saa vetää vähän sauvastakin.
* Nousunopeus noin 210-230 kmh
* Tarkkaile lämpömittareita alhaalla ja säädä RPM niiden mukaan vuodenajasta riippuen!

MATKALENTO
* Säädä trimmi sopivaksi
* ATA 1.2 ja RPM 2100

SYÖKSYPOMMITUS
* Pohjaluukku auki (N-näppäin)
* Valitse pudotusmoodi joko kaikki kerralla tai yksi kerrallaan
* Sijoitu suoraan maalin päälle, käytä apuna pohjaluukkua ja katso myös kallistamalla
* Korkeustrimmi täysin eteen (PLUS 100%)
* Sireeni ja syöksyjarrut (Airbrakes) päälle (ilman syöksyjarruja voi irrota siivet... :) )
* Pystysyöksy 70-80 asteen kulmassa = lähes varma osuma tähtäimellä!
* Pommit irti noin 1000 metrissä ja oikaisu (tämän ohjeet vielä vaiheessa)
* Syöksyjarrut ylös ja sireeni kiinni
* suositeltava bebnsamäärä servulla on 25 - 40 % ja pommilastiksi 1 x SC 500 kg ja 2 x SC 250 kg

LASKEUTUMINEN
* ATA 0.6 ja RPM 2000
* Flapsit asentoon "Stage 1" alle 250 kmh
* Lähestyminen 200 kmh ja lasku noin 150 kmh

ASETA SAUVOIHIN TAI NAPPEIHIN AINAKIN NÄMÄ:
* RPM (mieluiten akseliin / potikkaan)
* Syöksyjarru (tarvitaan kohta myös Junnussa)
* Sireeni (voi olla samassa napissa syöksyjarrun kanssa)
* Vesi- ja öljyjäädytin (voivat olla jopa samassa akselissa tai napeissa)

MUUTA
* Ahtimen määrkorkeus (Supercharger) sekä seos (Mixture) toimivat automaattisesti joten niistä ei tarvitse huolehtia.
* Täysi tankki riittää 500 kg:n pommikuormalla 500 km matkalentoon (noin 2 tuntia lentoaikaa), joten siitä on helppo laskea tarvitava polttoainemäärä lyhyille matkoille.
* Startatessa RPM asettu automaattisesti arvoon 0%, joten kone ei liikahda mihinkään ennen kuin säädät RPM:n 100 prosentille!

LOPUKSI: Tärkeintä on pitää silmällä RPM (Propeller pitch) ja ATA (Manifold pressure = ahtopaine = "kaasu") -asetuksia sekä lämpömittareita KOKO AJAN, moottori leikkaa täysillä kierroksilla näet reilussa minuutissa kiinni!