Brewster ja Curtiss Hawk lentodataa

Kanttori
Viestit: 267
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 17:07
Handle: Kanttori
Laivue: Lentorykmentti 3
Etunimi: Ismo
Sukunimi: Homanen
Verkkosivu: https://ler3.fi
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Brewster ja Curtiss Hawk lentodataa

Viesti Kirjoittaja Kanttori » Ma Loka 12, 2015 03:05

Kuva

WMakerin kanssa tutkittiin näiden kahden hävittäjän hyvin kiistanalaisia nopeuksia ihan virallisen lentodatankin kanssa. Tässä Brewster Model 239:n tutkittua tietoa: http://s46.photobucket.com/user/Wmaker/ ... g.jpg.html

Tuon mukaan Brewsterin nopeudet pitäisi Illussa ja muissa simuissa olla näin:
0 metriä = 426 km/h
4800 metriä = 494 km/h

No miehän kävin koelentämässä VP-servulla sekä Curtiss Hawk A-3 että A-4 mallit että Brewsterin, kaikissa oli lippaat tyhjänä ja polttoainetta 20 %. Katsoin näppärällä DeviceLink -softalla tabletilta TARKAT nopeudet ja tulokset menevät näin:

BREWSTER-TESTI
0 metriä = 421 km/h
4800 metriä = 395 km/h IAS (=Mitattu ilmanopeus / mittarinopeus)

Muuntotaulukosta voimme kuitenkin nähdä, että 397 km/h IAS = 520 km/h TAS eli se on (noin) TOSI-ILMANOPEUS jolla kaikki lentokoneiden suorituskykymittausten nopeudet ilmoitetaan!

Kuva

Wmakerin datasta näkee, että pintanopeus on mitattu 850 hevosvoiman tehoilla eikä siinä ole käytetty hätätehoja joilla Brewsteristä saatiin irti pinnoissakin 1000 hv (lähde WMaker). Eli todennäköisesti Brewster kulki pinnassa vähän lujempaa kuin llussa, mutta vastaavasti korkealla se oli hitaampi.

Tuota hätätehojuttua pelintekijät tuskin tiesivät lentomallia tehdessään ja ovat laittaneet nopeudet hyvässä uskossa omasta mielestään oikein. Jokatapauksessa turha enää on ruikuttaa, että Brewster olisi Illussa jotenkin alimallinnettu, se on ollut pelkkä kaupunkilaistarina... :)

Kuva

CURTISS HAWK 75A-3 -TESTI (suluissa A-4 malli)
0 metriä = 422 km/h (423 km/h)
4800 metriä = 397 km/h IAS = 520 km/h TAS

75 A-4 mallin huippunopeus ilmoitetussa 4600 metrin korkeudessa jäi vielä mittaamatta, mutta aikaisemmasta tiedän, että se on sama kuin A-3 mallissakin. Eli Curtiss Hawk oli Cyclone-moottorilla yhtä tehokas hävittäjä kuin Brewster ja näinhän monet entiset Curtiss-lentäjät ovat todenneetkin, mm. Kyösti Karhila! ;)

Erkki
Viestit: 19
Liittynyt: To Touko 15, 2008 21:21
Handle: Erkki
Laivue: Punaiset Toverit
Etunimi: E
Sukunimi: M
Verkkosivu: http://

Re: Brewster ja Curtiss Hawk lentodataa

Viesti Kirjoittaja Erkki » To Loka 15, 2015 23:34

Pelissä suurin osa koneista ei saavuta aivan paperiarvoja, niin akselin kuin liittoutuneidenkin koneista. Muutamin poikkeuksin toki(esim. aivan liian hyvä La-5FN tai Bf 109 G-2:n liian hyvä nousukyky jne.). Testasin Brewsterit illussa: karttana Krim, 100% polttoainetta, aseet ja paukut mukana.

Buffalo Mk. I ja B-239 olivat yhtä nopeita, pinnoissa TAS 427 km/h.

Laivastomalli F2A oli nopein, TAS 448 km/h suht vaivatta. Ilman aseita ja pienellä polttoainemäärällä 456 km/h.

Lyhyellä tiedonhaulla vaikuttaisi olevan oikein päin; laivaston Buffaloissa oli Suomen B-239:tä paljon tehokkaammat moottorit(1200 hp vs. 950, ei ilmoitettu onko jatkuvaa vai hätätehoa). Huippunopeuden kannalta moottoriteho on usein tärkeämpää kuin teho-painosuhde(Suomi-Buffalot olivat hieman kevyempiä) koska mitä kovempaa ajetaan, sitä suurempi suhteellinen osa tehosta kuluu ilmanvastukseen nosteen luomisen sijaan.

Nämä lukemat tietysti vielä kasvavat hieman muunnettaessa normaaliolosuhteisiin Krimin helteestä. Nettilaskuri sanoo että 456 pinnoissa 25 asteessa vastaa normaaliolosuhdetosinopeudessa(tjsp.) 464 km/h:ta. B-239:n 427 km/h vastaa 435 km/h:ta. Ilmanpaine jäi tuntemattomaksi, oletin normaaliksi 1013 hPa. F2A:n saavutti jenkkitesteissä pinnoissa ilmeisesti 480 km/h. Tämä on tärkeää, koska paperiarvot ovat aina/yleensä ilmoitettu juuri normaaliolosuhteisiin. Tuohon 480 km/h saattaisi päästä, jos heittäisi vielä radion pois ja vahaisi koneen? Mielestäni kuitenkin ihan suht linjassa useimpien muiden koneiden kanssa mitä tulee tyypillisen rintamakoneen suorituskyvyn kuvaamiseen...

Vastaa Viestiin