Aikani kun olen Finnish Gulf -karttaa FMB:ssa editoinut ja Viipurin kanssa näperrellyt totesin, että helpointa on tehdä samantien yksi kokonaan uusi kartta joka kattaa koko Suomen itäisen ilmasotarintaman. Tämä kartta kun on tehty AH:lle jo neljään kertaan päivityksineen, niin luulisin sen syntyvän helposti jo IL2:een nyt kun olen tutustunut tuohon kartantekoon FMB:lla.
Kartta rajautuisi suurinpiirtein kuten kuvassa ja siitä puuttuu oikeastaan vain hiljainen Tiiksjärven kenttä pohjoisessa ja Helsingin alue lännessä. Kuvaan on merkitty joitakin omia ja naapurin kenttiä suurinpiirtein oikeille paikoilleen, että alue hahmottuu. Pohjoisimpana on Joensuun Onttola, idässä Karhumäki/Poventsa ja läntisin kenttä olisi Kymi. Naapurin kenttiäkin oli alueella huomattavasti enemmän kuin kuvassa.
Kapteenin, Jamin ja muun työryhmän iso Karelia-kartta on ollut aikamoisen kunnioitettava työsarka. Kun tutkin sitä tarkemmin FMB:ssa, niin huomasin että rantaviivoja pitäisi editoida todella rankasti koska mm. Saimaasta puuttui isoja alueita ja Viipurikin oli noin 6 kilometriä väärässä paikassa. Samoin kartalle ei mahdu enää Kymi oikealle paikalleen vaan se on paremminkin Haminan hujakoilla. Nykyisestä Karelia-kartasta saadaan uudessa versiossa mm. Jamin tekemät historialliset lentokentät (uudet tekstuurit vaan alle) niin niitäkään ei tarvitse rakennella uudestaan. Myös Karelia-kartan Leningradin ja muiden kaupunkien objektit saa siitä helposti (?) kopsattua uudelle pohjalle...
Rantaviivojen, vesistöjen ja jokien editointi kuntoon etenkin Suomen kartalla (!) on hitonmoinen työ (yksi suurimmista karttatöistä) ja koska se on minulla jo lähestulkoon valmiina on helpointa tehdä koko karttapohja alusta asti uudestaan. Myös korkeusdata samasta alueesta on jo tehtynä IL2:een sopivalla resoluutiolla (ja tulevaisuutta varten vielä tarkempana kun karttojen elevaatioresoluutiot kasvavat).
Iso osa maisemateksuureista on myös valmistumassa (kuvissa ylempänä noita näkyy), nekin myös 2048 pikselin hires-formaatissa tulevaisuutta ajatellen. Karttojenvalmistuksen perusteet pysyvät kuitenkin samoina vielä pitkään, ainoastaan resoluutio eli tarkkuus kasvaa koko ajan. Siispä siihenkin pitää jo nyt varautua, ties vaikka nämä pohjat (elevaatiot, tekstuurikartat ja rantaviivat) olisi helppo siirtää jossain vaiheessa BOS:iinkin kunhan pääsen tutkimaan miten siinä kartat tehdään. Kaikki resoluutiot ovat ainakin huimasti isommat kuin nykyisessä 1946:ssa.
Niin ne tiet... ajattelin jättää suurimman osan koko tieverkostosta pois maisemaa pilaamasta ainakin tässä vaiheessa. Pommituskohteita saa kyllä sitten laitettua Kotkaan, Viipuriin jne. ihan riittävästi...