Toiminta GCI taistelunjohtajan kanssa

Digital Combat Simulator (DCS) -series: A-10C Warthog & Ka-50 Black Shark
http://www.digitalcombatsimulator.com/
Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Toiminta GCI taistelunjohtajan kanssa

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Su Loka 19, 2014 22:03

Laitetaan jakoon hyvät neuvot kuinka toimia tehokkaasti taistelunjohtajana ja taistelunjohtajan kanssa. Aloitan omista havainnoista.

GCI on yleisesti ottaen erittäin tehokas SA:n ylläpidossa. Yksipuolinen GCI mahdollistaa vihollisen yllättämisen huomattavasti helpommin kuin normaalisti jolloin yllätys perustuu enemmän tai vähemmän tuuriin. Samoin GCI estää yllätetyksi joutumisen alueella jossa tutkakatveita on vähän ja ne ovat pieniä. Tehokas kommunikaatio taistelunjohtajan ja koneiden välillä on tärkeää jotta GCI pystyy välittämään tietoa nopeasti, ymmärrettävästi ja käyttökelpoisessa muodossa. Brevity kattaa perus viestit ja toimii tehokkaasti joten helpoin on käyttää sitä suoraan eikä keksiä pyörää uudestaan.

BOGEY DOPE on pyyntö saada tiedot (BRAA) lähimmästä vihollisesta, esim "Kettu, Kalle 01, BOGEY DOPE".

BRAA (Bearing, Range, Altitude, Aspect = suunta, etäisyys, korkeus, asento) viesti on vihollisilmoitus joka on tarkoitettu jollekin tietylle koneelle. Kohteen suunta ja etäisyys ilmoitetaan suhteessa koneeseen jolle viesti annetaan. Etäisyyden perässä kannattaa ilmoittaa yksiköt jolloin ei tule epäselvyyksiä jos on eri yksiköitä käyttäviä koneita ilmassa. Korkeus on hyvä ilmoittaa joko tuhansina jalkoina tai kilometreinä 0.1km tarkkuudella ja perässä kannattaa myös käyttää yksiköitä jos on mahdollista tulla sekaannuksia. Jos kone on pinnassa (alle 1000 jalkaa/0.1km) niin ilmoitetaan VERY LOW (WEEDS on vaihdettu). Korkeus on tärkeää tietää jotta kohdetta osaa etsiä tutkalla oikealta korkeudelta. Maalin aspect on koneen lentosuunta suhteessa saajan koneeseen. Jos kohde lentää kohti saaja konetta, on aspect HOT ja jos poispäin niin COLD, sivuttain joko FLANKING LEFT tai FLANKING RIGHT. Aspect on tärkeä PRF asetuksen optimoimiseksi ja SA:n kannalta.

Esim. "Kalle 01, Kettu, BRAA 230, 40nm, 12000, HOT", luetaan "kalle nollayksi, kettu, braa kaksi kolme nolla, neljäkymmentä mailia, kaksitoista k jalkaa, hot" (ja samaan tyyliin englanniksi)

Ennen BRAA viestin antamista on hyvä valita viholliskone jotta sen korkeus on näkyvissä ja mitata suunta ja etäisyys. Kun tarvittavat tiedot on ruudulla näkyvissä voi viestin antaa koneelle ilman katkoksia.

Kun ilmoitettu kohde löytyy tutkalla on siitä hyvä ilmoittaa GCI :lle sanalla CONTACT. Jos tutkakontakti hetkellisesti katkeaa, siitä ilmoitetaan sanalla FADED. LOST CONTACT on ilmoitus kontaktin katkeamisesta ja samalla pyyntö maali informaatiolle (BRAA).

Kun vihollinen lähestyy omaa konetta on sen etäisyys hyvä kertoa tasaisin väliajoin saajalle, ja myös korkeus, suunta ja aspect jos niissä tapahtuu muutoksia, kunnes saaja saa kontaktin. Etäisyydet on hyvä ilmoittaa esim 20, 15 ja 10nm etäisyyksillä. Alle 10nm etäisyydellä etäisyyttä on hyvä lukea mailin välein.

Kun vihollinen on visuaalietäisyydellä (3-5nm, 6-10km) CGI ilmoittaa MERGED. Saajan tulisi ilmoittaa TALLY (kohde näkyy) tai NO JOY (ei näy). Jos ilmoitus on NO JOY pitää GCI :n alkaa kertomaan missä vihollinen on. Visuaalietäisyydellä on parempi ilmoittaa kohteen suunta kellotaulu menetelmällä koska kompassia ei pysty/ehdi katselemaan ja tarvittaessa korkeus, esim "kello 2, 3000 jalkaa".

ALPHA CHECK on pyyntö saada suunta ja etäisyys haluttuun kohteeseen. Esim. "Kettu, Kalle 01, ALPHA CHECK to BULLSEYE" tai "Kettu, Kalle 01, ALPHA CHECK to tanker."

edit: vaihdoin otsikon CGI:n GCI:ksi
edit: vaihdoin loputkin CGI:t GCI:ksi