Operation Summer Rain

Digital Combat Simulator (DCS) -series: A-10C Warthog & Ka-50 Black Shark
http://www.digitalcombatsimulator.com/
Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » To Marras 06, 2014 19:04

Sain selvää aloitusajankohdista. Jossainvaiheessa on tullut viesti että kesäajan jälkeen aloitusaika on 20.00 zulu mutta joko ei ole tullut minulle asti tai jotenkin olen sen missannut. Lennot siis alkaa defaultina 22.00 suomen ajassa ja osapuolen brief 21.30. Tänään on viime sunnuntain toisinto joten meidän ei tarvitse varmaan omaa brieffiä pitää tai se saadaan hoidettua osapuolen brieffin aluksi. Käytännössä siis puolustetaan Gudautaa ja ammutaan vihollisen koneita alas. Jos ei saada extra Eagleja niin sitten kuskataan kopterilla porukkaa Sochiin ja/tai Gudautaan sekä yritetään tuhota Sochin tutkia A-10:llä. Voisin tässä tapauksessa itse lennellä kopterilla ellei joku muu välttämättä halua.

juuba
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » Pe Marras 07, 2014 10:05

Noniin, kivat väännöt oli eilen :)

Taas riittää ihmeteltävää statseissa, bushmannin 8 maatappoa ei näy, sait ne niillä Maverikeilla:

Koodi: Valitse kaikki

02:20:35 	red 	373vFS_Mav 	Su-27 	MISSILE 	R-27R 	S_EVENT_PILOT_DEAD 	blue 	SF_Bushmanni 	A-10C
Kuolit ennenkuin ohjukset osuivat (Tai ohjus, ekalla sait noi kaikki + 1 jollain toisella) :

Koodi: Valitse kaikki

02:21:02 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	SA-18 Igla-S manpad
02:21:02 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	SA-18 Igla-S comm
02:21:02 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	SA-18 Igla-S comm
02:21:02 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	Infantry AK
02:21:02 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	Infantry AK
02:21:02 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	Infantry AK
02:21:02 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	Infantry AK
02:21:03 	No Initiator 	No Initiator 	No Initiator 	MISSILE 	AGM-65H 	S_EVENT_DEAD 	red 	AI 	SA-18 Igla-S manpad
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

juuba
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » Pe Marras 07, 2014 13:53

Tälläsen kommentin sain tuolla:

373vFS_greg

Hello!

The ''No Initiator'' message occurs when someone that shoots on a target is getting shot down before his missiles/bombs reach the target. SF_Bushmanni was shot down before his mavericks reached the Iglas. That's unfortunately a DCS engine issue that we can't fix through the script.

So Gudauta remains Blue as you managed to kill the transported units before the mission end. Great job as it totally changed the results 5 minutes before the final save.

I think it was the most balanced and tough mission we had so far.

Good job to everyone!
Tiukkaa vääntöä oli :)
Mutta Gudauta on meidän edelleen!
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Pe Marras 07, 2014 19:13

acmi (minun versio):
http://1drv.ms/1Eos9UP

statsit:
http://89.163.173.82/DCS/SR/sr_m5_06_11.php

Me (SF) ammuimme alas 6x Su-27 kun omat F-15 tappiot olivat 7 konetta. Yksi F-15 tappio tuli kun minut pommitettiin lentokonesuojaan, joten ilmataisteluissa olimme jälleen tasoissa vastustajan kanssa. Lisäksi ammuimme alas 2x Su-25T, 1x A-10C, 1x Mig-21, 1x UH-1 ja 1x Mi-8 kun itse menetimme 1x A-10C.

Hajahavaintoja acmista (laitan ajat absoluuttisina niin voi toistakin acmia käyttää):
(7:47:36) Punaset yrittävät pommittaa gudautan kiitotietä mutta ilmeisesti 100kg pommit ei tee kraattereita ja Mig-21:n pudottamat BetAB-500ShP kiitoradan tuhoamispommit menevät ohi. En huomannut kraattereita kiitoradassa kun nousin myöhemmin ilmaan. Voi olla että ensi kerralla yrittävät samaa paremmalla menestyksellä.

(7:55:15) IAF.Yohay ajaa takaa Su-25T:tä eikä huomaa vastapalloon tulevaa Mig-21:stä. Ilmeisesti hänellä oli STT lukko koko ajan Toadiin. Kannattaa takaa-ajossa vaihtaa TWS lukkoon ja siirrellä skannaus-aluetta kohteen ympärillä sivu ja pystysuunnassa niin on vähemmän vaaraa lentää yllätykseen.

(8:02:33) Rullaan kohti kiitorataa ja saan tallyn Flankeriin. Hän ei onneksi näe minua ja koitan ajoittaa nousuni siten, että pääsen hänen taakseen. Ilmeisesti vihollisen GCI näkee minut ja varoittaa Flankeria jolloin tämä tekee split-S:n. Olen seurannut Flankeria visuaalisesti koko ajan tämän lentäessä ylitseni ja seuratessani ja odotan vain milloin saan sen kiinni tai Flanker kääntyy jotta pääsen ampumaan. Zoomia on sen verran vähän että vihu näkyy vain pikselimössönä enkä jostain syystä onnistu hahmottamaan että tämä aloittaa split-S:n tekemisen enkä ehdi vetää nokkaa kohti ennen kuin Flanker lentää ohi. Neutraloin mergen vetämällä ensin vastaan ja ajan sen jälkeen täysiä karkuun. Ehdin juuri ohjusten kantaman ulkopuolelle ennen kuin Flanker saa käännettyä ympäri. Flankerin siipimies ei onnistu onneksi minua löytämään mutta hän olisi voinut saada minut ammuttua alas.

(8:05:00) (Suoraan edellisestä tilanteesta jatkoa.) Firaga ja aemvee saapuvat paikalle ja molemmat hyökkäävät saman vihollisen kimppuun jolloin vapaa vihollinen pääsee tulemaan kylkeen. Firaga yrittää kääntää vastaan mutta koska vihollinen on vain vajaan 4 mailin päässä ja valmiiksi hot ei Firaga ehdi ampua takaisin ja käännös tekeekin Firagasta vain helpomman maalin. Itse käännän ympäri ja onnistun kostamaan Firagan.

(8:08:00) Käännämme aemveen kanssa molemmat samaan aikaan kohti vihollista mutta välillämme on etäisyyttä noin 8nm. Kauempana olevat kaksi Flankeria kääntävät ympäri ja aemvee on 1vs2 tilanteessa jolloin hän beamaa viholliset. Pääsen itse ohjuksen kantamalle ja ammun etummaiseen flankeriin mutta joudun kääntämään karkuun. Aemvee kääntää ympäri ja yrittää tulla kyljestä mutta kolmas Flanker ottaa hänet tähtäimeen ja aemvee kääntää myös karkuun. Kaikki muut paitsi yksi flanker luovuttavat takaa-ajon. Aemveella alkaa olla polttoaine vähissä eikä hänellä ole varaa käyttää jälkipolttoa enää kovin pitkään joten käännän vihollista vastaan. Minulla on vain Sidewindereitä jäljellä mutta koitan onneani. Otan TWS lukon (muistaakseni, joka tapauksessa se olisi järkevin veto tässä tilanteessa) viholliseen ja ammun heti kun saan tonen (tone n. 4nm, laukaisu n. 3.5nm) ja käännän karkuun. Ohjus osuu maaliin helposti.

(8:21:30) Punaiset hyökkäävät Sukhumiin neljän Su-25T:n ja kolmen Su.27:n voimin. Kaikki koneet tulevat about samassa läjässä mutta Su-25:t hieman edempänä. Su-25:t ampuvat ohjuksia aktiivisiin tutkiin kun Flankerit käyvät vastaan tulevien koneiden kimppuun. Aemvee nousee lentoon ja saa ammuttua yhden Su-25T:n vastapalloon. Batumista tuleva Firaga ampuu ohjuksensa ilmeisesti samaan Su-25T:hen kuin aemvee kun hieman taaempana tuleva Su-27 samaan aikaan ampuu Firagaa. Tällaisessa tilanteessa kannattaa käydä kontaktihärdelli TWS moodissa läpi lukottamalla kaikki kontaktit vuoron perään ja katsomalla mitä koneita vastassa on jolloin vaarallisimman pystyy lukottamaan STT moodissa turvallisemmin mielin.

Tämä hyökkäys on mielestäni varsin mallikas ja tästä kannattaa ottaa oppia. Kaikki koneet samassa läjässä kohteeseen kun vihollisella on vähän hävittäjiä ilmassa. SEAD koneet ovat heti valmiina ampumaan jos tutkia on päällä. Mukana tulevat muut rynnäkkökoneet ampuvat tutkat hajalle lähempää Maverickeillaan tai vastaavilla jos tutkat ovat sammuksissa. Koko hyökkäys pitäisi tehdä yhdessä aallossa jolloin vastustajalle jää mahdollisimman vähän aikaa reagoida.

(8:23:55) (suoraa jatkoa edelliseen) Aemvee kääntää ympäri ja päättää ajaa takaa lähintä (n 3nm) karkuun menevää Su-25T:tä kun hieman kauempana (n.5nm) tulee toinen Su-25T vastaan. Jos aemvee olisi mennyt vastaan tulevaan kontaktiin hän olisi voinut lisäksi mahdollisesti onnistua ampumaan alas tutkahakuiset ohjukset jotka tuhosivat Bukin valvontatutkan. Ylipäänsä on järkevämpää mennä vastaan tuleviin koneisiin kuin karkuun meneviin jos karkuun menevä on jo ohjuksen kantaman ulkopuolella. Tässä tilantessa jälleen kerran TWS moodin hyödyntäminen auttaa. Itsekkin lähden saman Su-25:n perään vaikka olisin voinut mennä vastaan tulevaan. Aemvee huomaa vihollisten seassa Su-27:n ja ampuu tähän ohjuksen mutta ei pysty saattamaan sitä loppuun saakka. IAF.Yohay:lla on hyvä paikka ampua Flankeria vastapalloon mutta hän on jälleen kerran keskittynyt vähäpätöisempään maaliin. Yohay saa Flankerin peräänsä ja ajaa karkuun merelle. Aemvee lähtee apuun mutta kaikki ohjukset tuhoutuvat laukaisussa ja aemvee ottaa osumaa vihollisen ohjuksista. Acmin perusteella on hieman hankalaa sanoa mikä oli syynä ohjusten tuhoutumiseen mutta oletettavasti liiallinen roll rate ja/tai negatiivinen kohtauskulma saattoivat olla syypäitä.

(8:26:54) Ammun ohjuksen Migin perään mutta se tuhoutuu kun rollaan heti laukaisun jälkeen. Totean tapahtuneen ja käännän karkuun kun en muutakaan enää ehdi tekemään.

(8:41:22) Olemme Firagan kanssa samaan aikaan hoodeilla mutta emme ota muotoa kasaan.

(9:21:39) Aemvee menee Su-25T:hen mutta crankkaa samalle puolelle mistä on tulossa Su-27. Vaikka aemvee korjaa virheen myöhemmin on se liian myöhäistä ja Flanker pääsee ampumaetäisyydelle. Saattaa olla että aemvee olisi päässyt karkuun jos hän olisi tehnyt pienempiä väistöliikkeitä ja saanut kerättyä nopeutta mutta se taas olisi edellyttänyt tarkkaa tietoa siitä, että ohjukset eivät saa häntä kiinni. Joka tapauksessa crank olisi ollut hyvä tehdä toiselle puolelle olettaen, että oli tietoinen Flankerista.

(9:33:15) Firaga on 1vs1 tilanteessa Flankerin kanssa ja saa ohjuksensa hyvin irti mutta liian rajujen väistöliikkeiden takia lukko katkeaa ja omat ohjukset menevät ohi. Väistöissä myös vauhti on hiipunut varsin vaatimattomaksi vaikka kone on ollut keskimäärin suhteellisen jyrkässä syöksyssä joten hän ei pääse tilanteesta karkuun kunnolla. Olisiko jännitys ollut syynä riuhtovan näköiseen lentämiseen. Joka tapauksessa kun lukko katkesi olisi heti pitänyt kääntää karkuun koska lukkoa ei enää saa takaisin ajoissa kuitenkaan, etenkin jos pitää samalla ohjuksia väistellä.

(9:40:39) Aemvee jahtaa A-10:ä ja vastaan tulee Su-27 joka ei häntä heti kuitenkaan löydä koska aemvee on oletettavasti vihollisen GCI:n tutkan katveessa. Flanker kääntää ympäri ja aemvee kääntää kohti Flankeria ja saa ohjuksensa irti ja Flankerin alas ennen kuin tämä ehtii ampua laukaustakaan. Aemvee lähtee jahtaamaan A-10:ä jonkä perässä hän alunperin oli. Ohjukset menvät ohi ja aemvee pääsee yrittämään tykillä. Osumista huolimatta A-10 jatkaa lentämistä ja aemvee overshoottaa. A-10:n kanssa kannattaa käyttää vertikaalia ja esim. high Yo-Yo liikettä jolloin kutosessa pystyy pysymään varsin helposti eikä A-10 pääse yrittämään ohjuksilla ampumista. Vaakatasossa ei kannata jäädä kääntämään koska A-10:n kääntösäde on niin pieni että sillä on taipumus pysyä Eaglen kääntöympyrän sisäpuolella jolloin sitä on vaikea saada tähtäimiin mikä tulee hyvin ilmi seuraavassa kohdassa.

(9:45:38) Aemvee ampuu head onista (vaarallista A-10:n kanssa) ja menee mergeen aikaisemman A-10:n kanssa uudestaan ja tilanne etenee yhden ympyrän taisteluksi. Onneksi A-10 ei ehtinyt saamaan lukkoa mutta vaakatasossa pyörimällä joutuu vain turhaan vaaraan. A-10:llä oli kyllä energiaa lähteä myös vertikaaliin mergen jälkeen mutta se olisi silti ollut aemveen kannalta turvallisempi vaihtoehto.

(9:49:18) Ammun H mallin Maverickin 12.3nm päästä ja 9000 jalan korkeudesta mikä tarkoittaa noin 7.5 asteen syöksykulmaa. Maverickilla ei ollut mitään hankaluuksia lentää maaliinsa tästä alkuasetelmasta ja se osuu napakymppiin. Varmaan pidempikin ampumaetäisyys olisi mahdollinen tällä syöksykulmalla.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Su Marras 09, 2014 14:59

Tänään yritetään sopivan tilaisuuden tullen iskua Sochiin useamman koneen voimin. Strike packageen kuuluu A-10:jä Maverickeilla varustettuna ja pari Su-25T SEAD koneena sekä 3-4x F-15C saattamassa. Ideanan on että SEAD koneet tuhoavat tutkat jos ne on päällä ja muussa tapauksessa A-10C:t tuhoavat ne. F-15 menee muodostelman mukana muutaman mailin perässä ja ampuu vastaan tulevat viholliset. Rynnäkkökoneet yrittävät saada mahdollisimman paljon tuhoa aikaan ensimmäisellä ohjusryöpyllä ja jos vihollisen hävittäjiä ei ole niin jatkavat omaan tahtiin ohjusten ampumista vielä lisää. Meidän rooli olisi tänään oletettavasti saattohävittäjinä toimiminen. Jonkun hävittäjälentäjän tehtävänä on päättää tehtävän keskeytyksestä koska GCI:n tutka ei pysty antamaan luotettavaa kuvaa Sochin tilanteesta. Tehtävän keskeytys tulee kyseeseen jos näyttää siltä, että vihollisen hävittäjien takia rynnäkkökoneiden ensimmäinen ohjusryöppy ei onnistu tai on tehoton. Kuka ottaa tästä vastuun pitää päättää sitten kun tilanne on käsillä koska ei ole selvää ketkä on ilmassa iskun hetkellä ja koneita saattamassa.

Suunnitelma tarkemmin linkin takana olevassa ketjussa:
http://www.anon6.com/forum/page/1/m/138 ... -mission-6

juuba
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » Su Marras 09, 2014 17:09

"You do not have sufficient access to view this page."
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Su Marras 09, 2014 22:09


Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ke Marras 12, 2014 20:58

Sain tehtyä vetailutestejä uudella Flankerin lentomallilla Eaglea vastaan. Testattiin kiihtyvyyttä, huippunopeutta, turn ratea, ja dogfightia ohjuksin ja pelkällä tykillä.

Kiihtyvyys ja huippunopeus 0.8M alkuvauhdista, 300-10000 jalkaa:
Eagle kiihtyy nopeammin huippunopeuteen ja sen turvin saa suhteellisen nopeasti noin 0.5nm kaulan Flankeriin. Tämä tilanne säilyy jonkin aikaa kunnes Flankerin vauhti kiihtyy riittävästi ja tämä alkaa ottamaan Eaglea hitaasti kiinni noin 50km/h paremman huippunopeuden turvin.

Kääntymisnopeus pinnassa:
Flankerilla on rahtusen parempi sustained turn rate kuin Eaglella mutta ero on niin pieni, että dogfightissa ne ovat käytännössä tasoissa. Alle 300kts nopeudessa erosta tulee jo merkittävä ja 200kts vauhdissa Flanker kiertää Eaglen kutoseen varsin äkkiä.

Dogfight:
Ohjusten kanssa Eagle on aikalailla mahdottoman tehtävän edessä, Flanker pyörähtää ympäri todella nopeasti ja ohjusta alkaa tulemaan ennen kuin ehtii oikein mitään tehdä. Tykin kanssa nopeuden rate bandillä pitämällä (400-450kts) pystyy puolustautumaan Flankeria vastaan varsin hyvin kunhan muistaa olla tekemättä reversalia ja tekee jinkit tarvittaessa. Flankerin kutoseen ei ole toivoa päästä koska flanker voi aina puolustautua tiukalla vedolla ja sitten rollerilla pyöräyttää takaisin Eaglen kutoseen ja kiihdyttää vauhdin ennalleen.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ke Marras 12, 2014 22:42

Huomenna ollaan avustamassa iskussa Nalchikiin ja Beslaniin. Koneiksi otin F-15 ja Mig-21 sekä UH-1. Mig-21 on sitä varten jos F-15:t loppuu kesken tai meille ei kaikille riitä Eaglea (uskoisin, että riittää) niin ei olla ihan hampaattomia. Mig-21:n tehtävänä lähinnä puolustaa Kutaisin ja Vazianin kenttiä ampumalla alas suojaamattomia rynnäkkökoneita. Meidän kotikenttänä tulee olemaan Kutaisi mutta todennäköisesti vain yhden tehtävän ajan.

juuba
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » To Marras 13, 2014 10:38

Pentele, pitäs ehtii treenaamaan tota Huey:tä.. muttajoo, näillä mennään..

Kai sielt jostai saa A-10:n ilmaan jos Eaglet loppuu eikä muuta järkevää tekemistä ole?
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Vastaa Viestiin