Operation Summer Rain

Digital Combat Simulator (DCS) -series: A-10C Warthog & Ka-50 Black Shark
http://www.digitalcombatsimulator.com/
Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » La Loka 25, 2014 19:07

Sovittiinko me torstain debrief klo 19 huomiseksi? Joka tapauksessa se olisi varmaan ihan hyvä aika. Huomisen lennoilla oletettavasti aluksi kokeillaan 75 pelaajan serveriä ja jos ei toimi niin otetaan pelaajarajat käyttöön. Tällöin meillä on 4 slottia su ja 5 to lennoissa. Xcom suositteli connection speed asetukseksi LAN. Ei kuulemma lagannut yhtään niillä joilla oli ko. asetus (paitsi sen yhden hetken).

Jos pelaajaraja meille paukahtaa 4 slottiin niin sitten otetaan 2xF-15, GCI ja kopu. Jos saadaan 5 niin sitten otetaan vielä lisäksi A-10 ja kokeillaan iskua myös. Ajattelin, että voitaisiin (se joka lentää A-10:llä) yrittää sneak semi-kamikaze EWR iskua Maykopiin. Siellä ei ole oletettavasti ketään sijoittuneena (ei ollut ainakaan torstaina) ja jos pääsee lähelle salaa ja onnistuu tutkan tuhoamaan niin ehkä pääsee karkuunkin. Ideani olisi, että vuorista lennetään kauempaa idässä yli jolloin tuskin törmää vihollisiin ja vuorien jälkeen lentää <30 jalassa tasasen maan yllä 20nm päähän kentästä josta nousee ampumaan mavit tutkiin ja heti karkuun samaa reittiä mitä tulikin. A2G lasti olisi 6x mav. Maaleina 2x EWR ja SA-11 Snow Drift valvontatutka. Toinen hyvä homma olisi lentää MANPADS lasteja sochiin ja Gudautaan.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Su Loka 26, 2014 12:30

Muistutuksena tänään talviaikaan siirtymisen myötä aikataulut muuttuvat. Lennot alkaa 18.30 zulu eli meidän talviajassa 20.30.

torstain lentojen debrief 19.00
meidän oma brief 19.30
osapuolen brief 20.00
lentämään 20.30

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Su Loka 26, 2014 17:10

Ja tosiaan jos vaikka Simumiesten TS tavataan debrieffiä varten.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » Ma Loka 27, 2014 09:35

- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ma Loka 27, 2014 14:30

Ensimmäisessä yhteenotossa (+31:40) menimme aemveen kanssa tiukassa muodossa kontaktiin ja aemveeta ammuttiin joten itse pääsin ampumaan vihollista. Pääsin ajamaan vihollista takaa ja jälkikäteen katsottuna olisin saanut tuosta tilanteesta ajettua Flankerin kiinni ja ammuttua alas aemveen tehdessä saman minun perässä tulevalle. Sparrowin fly-out on alle 5nm ja R-27R:n vielä vähemmän joten minun takana ollut ei olisi minua pystynyt uhkaamaan. Jostain syystä minä kuitenkin irtaannuin takaa-ajosta jolloin minun kohteeni pääsi ampumaan aemveeta. Etelästä tullut Flanker pääsi ampumaetäisyydelle ennen kuin löysin sen tutkalla joten jouduin puolustamaan. Säkit ei irronneet enkä huomannut sitä joten vauhti hiipui käännöksessä head on:iin ja koneeni spinnasi mergen jälkeen kun yritin vetää pystyyn. Aemvee ei myöskään onnistunut saamaan ohjusta irti kohti tulevaan Flankeriin ja joutui puolustamaan ja otti osuman R-73:sta. Hän onnistui kuitenkin urhoollisesti extendaamaan vaurioituneella koneella vihollislauman keskeltä omalle kentälle.

(+1:24:00) Vihulaiset tuli suht tiukassa muodossa parina päälle joista toinen imi ohjuksen ja toinen ampui. Meillä koneiden etäisyydet oli sen verran isot, että vihollinen ehti aina ajamaan etummaisen koneen karkuun ja ottamaan muodon uudestaan kasaan ennenkuin seuraava kaveri pääsi ampumaan jolloin hänelle kävi samalla tavalla. Itse imuroin ohjuksen aika tyhmällä tavalla. Ajattelin, että vihollisen jälkimmäinen ohjus jonka savuvanan näin, olisi hänen ensimmäinen ja se oli menossa selvästi minun takaa ohi joten en vaivautunut tekemään väistöä joten ensimmäisenä ammuttu ohjus joka oli jo käytännössä leija sai osuman minuun. Aemvee meni kauempana olevaan viholliseen kun lähempi oli vuoren takana piilossa. Tämä nousi näkyviin juuri kun aemvee ampui ja crankasi hänen suuntaansa ja alkoi ampumaan aemveeta pakottaen hänet puolustamaan.

(+1:45:30) Sain ajettua vihollisen Flankerin karkuun mutta tämä on ohjuksen kantaman ulkopuolella. Ajan häntä takaa tutka sammuksissa seuraten visuaalisesti tämän liikkeitä. Kun huomaan tämän kääntävän ympäri otan lukon boresight moodilla ja ammun Sparrowin jota vihollinen ei osaa odottaa. Tämä Flanker pudotus oli jotakuinkin identtinen viime kerran Flanker pudotukseen, eli tutkan sammuttaminen ja matalalle pudottautuminen sai rosvon kuvittelemaan että luovutin, jolloin hän käänsi ympäri minun nenän edessä tarjoten helpon maalin.

Selvästikin paras tapa käydä vihollisen kimppuun on lentää muodossa ampumaetäisyydelle jolloin parina hyökkäämisen etua pääsee varmasti hyödyntämään (ohjusimuri & ampuja). Sivuttais ero ei näyttänyt tarjoavan mitään erityistä hyötyä mutta lisää riskiä, että vihollinen pääsee iskemään toiseen omaan koneeseen toisen pystymättä tukemaan. Nopeaa muotoon liittymistä oliskin varmaan hyvä harjoitella ja miettiä tekniikoita sen näppärään toteutukseen.

Viholliset lähtevät yleensä hyvissä ajoin karkuun jos he eivät pääse pakottamaan meidän konetta puolustamaan. Itsenikin olisi ollut syytä toteuttaa tätä hieman paremmin. Joka tapauksessa vihollisen alas ampuminen siis edellyttää monesti takaa-ajoa jonka onnistuminen taas edellyttää, että vihollisen lentosuunnassa ei ole hänen kavereitaan tai ilmatorjuntaa odottamassa. Taistelupaikka tulisikin valita mahdollisuuksien mukaan siten että tilaa takaa-ajolle on mahdollisimman paljon.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » Ma Loka 27, 2014 18:26

Hyvää analyysiä, Vaikeaa oli GCI:Nä yrittää teitä coordinoida ulkkisten kanssa...
Jotenkin petyin siihen, että emme saaneet apuja muilta, ehkä muualla ei sen enempää vapaita koneita.
Ehkä ois vaa pitäny suoremmin "käskeä" teitä ja UAFOOFSADFSA mikälie se squadinimi ny olikaan :)
.. niin tarkemmin komentaa "wait" tai "perform 1 circle for regroup" tjs muuta..

Aikamoista sik-sakkia toi taistelu on noilla SAR-kamoilla, mutta onneksi sieltä nyt ainakin jotain saitte alas!

Lopussa sain tutkaa sammuttelemalla ja aktivoimalla pari-kolme vihun SU-25-Toadia alas Gudautan alueelta ;)

VIelä vois koittaa ottaa sen SAM:in käsiohjaukseen, pitää harjotella tuota joskus.

Bushmanni: Saitko selvyyttä, miksi se sun kopteripudotus ei näy statsisivulla? Ihan selvä ilmavoitto se oli kuitenkin!
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ma Loka 27, 2014 19:33

Spottasin statseista muitakin koptereihin liittyviä epäselvyyksiä, esim. aemveen UH-1 rysäytys ei myöskään näkynyt. Ilmeisestikkin jokin fiba skriptissä joka ne statsit generoi.

GCI kyllä voisi minun puolesta komentaa lentäjiä jos näkee siitä olevan hyötyä. Tietty jos lentäjä ei ymmärrä mitä käskyllä haetaan takaa sen oikeanlainen suorittaminen ei aina ole taattua eli esim. toisen laivueen kaverin neuvominen vaatii tod.näk. vähän enemmän selittämistä jotta haluttu vaikutus saadaan aikaan. Yleiseti ottaen jonkinlaista keskinäistä luottamusta vaatii että homma toimii. Porukan kokoamisen kannalta varmaan helpoin olisi neuvoa etsimään muut omat koneet tutkalla ja sen avulla liittyä muotoon ennen engagementtia kuin yrittää paimentaa koneet jonkinlaiseen rivimuodostelmaan. Oleellinen muuttuja on etäisyys viholliseen jonka olisi hyvä olla parin mailin sisällä joka koneella. Helpoin tämä on tehdä muotoon liittymällä vaikka keskinäisiä etäisyyksiä ei ehtisikään saada riittävän pieniksi että voisi puhua varsinaisesta muodostelmasta.

UOAF:n kaveri ehdotti meille, että voisimme lentää heidän F-15:lla jos haluamme. Olisi varmaan ihan jees jos saisimme 4x F-15 ja GCI samaan aikaan peliin. Tosin tämä onnistuisi vain torstaisin jolloin meillä on 5 slottia mutta ei välttämättä saada niin montaa pelaajaa kasaan silloin. Jospa toiselle koneelle löytyisi jokin muu ottaja jos me voimme ottaa vain yhden.

Muistaako kukaan mitä sovittiin huomisen treenien aikataulusta? Oliko se jotain klo 20 aikaan vai miten? GCI harjoittelua, muotoon liittymistä ja Sparrowilla 2vs1 ja 2vs2 taistelua pitäisi treenata.

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » Ti Loka 28, 2014 11:23

En pääse torstaina ennen kello kymmentä peleihin, todennäkösesti.

Ja silloinkin vaarana on nukkumatin ilmaantuminen, se on vaarallinen vastustaja!
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

aemvee
Viestit: 48
Liittynyt: Su Joulu 12, 2010 14:10
Handle: aemvee
Etunimi: Mikko
Sukunimi: Vuorikari
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja aemvee » Ti Loka 28, 2014 20:37

Simumiehissä varmaan?

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ti Loka 28, 2014 20:51

juu

Vastaa Viestiin