Operation Summer Rain

Digital Combat Simulator (DCS) -series: A-10C Warthog & Ka-50 Black Shark
http://www.digitalcombatsimulator.com/
Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » To Marras 13, 2014 13:58

ANON6:n A-10:jä voi varmastikkin käyttää jos ei Migiä ole.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Pe Marras 14, 2014 17:59

Mission 6 statsit ja acmi:
statsit: http://89.163.173.82/DCS/SR/sr_m6_09_11.php
acmi: http://www.foinikas.org/ftp/public/DCS_ ... n%206.acmi

Ammuimme alas 5x Su-27, 2x Su-25 ja 1x Mig-21 kun omat tappiot olivat 1x F-15 moottoreiden sammumisen (syy tuntematon) takia kesken tasaisen matkalennon korkealla. 5-1 hävittäjä vs. hävittäjä taistelussa on erittäin hyvä vaihtosuhde yleensä ja kun huomioidaan, että ainokainen tappiomme oli joku sattuman oikku niin suoritusta voidaan pitää vähintäänkin onnistuneena. :)

Hajahavaintoja acmista:

(+41:00) Su-27 tulee vastaan eikä anna mitää indikaatiota RWR:ssä eikä nokka ole minua kohti joten oletettavasti tämä ei näe minua myöskään IRST:llä. Olisikohan kaverilla ollut STT lukko johonkin toiseen koneeseen, mene ja tiedä. Otan TWS lukon koneeseen ja lähestyn Sidewinderin laukaisuetäisyydelle ja ammun kaverin alas tämän reagoimatta millään tavalla.

(+43:12) Etenen GCI:n ohjeiden mukaan kohti meneillään olevaa ilmataistelua tutka sammuksissa. Saan tallyn viholliseen ja olen hyvässä ampuma-asemassa joten otan lukon boresight moodilla (STT lukko) ja varmistan tämän osapuolen HUD:n TD boxista (ei ruksia) ja ammun Sidewinderin kun etäisyys vaikuttaa sopivalta. Ammun toisenkin kun ensimmäisellä kestää lentää maaliin ja luulen sen menneen ohi. Tämäkään maali ei reagoi ohjuksiini millään tavalla, oletettavasti tykkitaistelu vei huomion eikä lentäjä kiinnittänyt huomiota tutkavaroittimen parkumiseen.

(+1:03:29) Etnemme Beattyn kanssa muodosa kohti lähetyvää Flanker paria. GCI ohjeistaa meille maalit ja ammun omaani mutta Beatty ei jostain syystä ammu vaan kääntyy ympäri ja hänen maalinsa tulee minuun joten joudun kääntämään myös ympäri. Tässä tilanteessa ideana olisi, että molemmat saavat omat rosvonsa ammuttua alas vastapalloon tai ajettua karkuun.

(+1:05:55) Sain juuri ammuttua yhden Flankeri alas ja meinaan kääntää vasemmalle toisen perään mutta hoksaan, että se saattaa olla väijyssä mäen takana joten käännän takaisin ja kierrän sivusta.

(+1:09:02) Aemveen moottorit sammuvat ja hän ilmeisesti ottaa nopeutta syöksyllä moottoreiden käynnistämiseksi uudestaan. FC3 koneiden moottoreiden käynnistyksessä ei tosin tällä tempulla ole merkitystä ja ennen kuin tämän tekee olisi syytä tietää, että moottorilla on ylipäänsä edellytykset lähteä käyntiin uudestaan. Aemveen etäisyys kentästä ja korkeus on juuri siinä rajoilla, että ympäri kääntymällä olisi voinut onnistua liitämään takaisin kentälle. F-15:lla ensisijainen tehtävä moottoreiden sammuessa olisikin yrittää liitää kentälle tai maksimoida lentoaika moottoreiden käynnistämiseksi. Suurin liitoetäisyys saadaan 12 unitin kohtauskulmalla ja suurin liitoaika 13.5 unitin kohtauskulmalla.

(+1:13:30) Vastaan tulee korkeammalla kolmen koneen Flankeri härdelli jotka näen tutkan TWS moodilla. Tiedän myös rinnallani ja takanani olevan useita omia hävittäjiä ja koska RWR ei anna indikaatiota viholliskoneista tiedän, että he eivät havaitse minua vaan ovat todennäköisesti keskittyneet muihin koneisiin. Tässä kohtaa Juuba taisi kysellä että onko minulla jokin temppu mielessä kun en käännä ympäri vaikka minulla on vain Sidewindereitä jäljellä. Otan TWS lukon lähimpään viholliseen ja pusken Sidewinderin ampumaetäisyydelle. Rosvo kääntää karkuun toisen koneen ampumaa Sparrowia ja heittää silppua joten tällä ei ole mitään käryä hyökkäyksestäni. Näen tutkassa myös vastaan tulevan Flankerin (TWS moodi on tässä hyvä) ja arvioin ehtiväni ampua vielä ohjuksen lähempää ennen kuin joudun kääntämään ympäri. Extensionissa tutka löytää toisen loittonevan Flankerin läheltä edestä ja tämän kääntäessä kylkensä kohti laitan taas hiljaisen Sidewinderin matkaan joka osuu maalin tämän reagoimatta laukaukseen millään lailla.

Flankerin RWR:n heikkous on, että se näyttää vain kahden "vaarallisimman" maalin suunnan ja ainoastaan "vaarallisimman" signaalin voimakkuuden. Lainausmerkit sen takia, että Flankerin RWR ei siis osaa päätellä todellista vaarallisuutta vaan oletuksena STT on vaarallisempi kuin etsintämoodissa oleva tutka (tai TWS lukko). Kauempaa tuleva STT lukko siis peittää alleen läheltä tulevan TWS lukon. Tässä tilanteessa Flanker havaitsee lähestyvän vaaran vain tutkallaan tai IRST:illä ja jos käytössä oleva sensori on jo lukittu johonkin tai vihollinen lähestyy sensorin etsintäsektorin ulkopuolelta niin vaaran pystyy havaitsemaan vain visuaalisesti eli tyypillisesti liian myöhään. Sidewinder voi käyttää TWS moodia täysimääräisesti hyväkseen koska sen voi ampua TWS lukon perusteella ja se on fire-and-forget. En ole kokeillut Sidwinderillä osaako tutka myös tässä tapauksessa vaihtaa automaattisesti maalia TWS moodissa moneen maaliin ammuttaessa.

Tätä heikkoutta voisi myös hyödyntää siten, että toinen kone lukottaa vihollisen kauempaa ampumaetäisyyden ulkopuolelta STT moodissa vihollisen häiritsemiseksi jolloin toinen voi onnistua lähestymään TWS moodissa hyvään ampumapaikkaan.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Pe Marras 14, 2014 19:30

Mission 7:
statsit: http://89.163.173.82/DCS/SR/sr_m7_13_11.php
acmi: http://www.foinikas.org/ftp/public/DCS_ ... n%207.acmi

Ammuimme alas 5x Su-27, 1x Mig-29, 4x Su-25, 1x A-10, 2x Mi-8 ja menetimme 3x F-15. Kaksi tappiota tuli maahansyöksystä ja yksi alasampumisesta. RedX päräytti tonttiin ampuessaan matalla lentävää konetta tykillä ja itse G-lockasin syöksystä oikaistaessa. Jälleen kerran hyvä vaihtosuhde vaikka turhat maahansyöksyt sitä vähän varjostavatkin.

Hajahavaintoja acmista:
(+24:07) Saamme ihan hyvännäköisen väijy CAP:in aikaan vuoriston harjanteen taakse ja jäämme odottamaan vihollista.

(+28:12) RWR:n mukaan vihollinen alkaa olla lähellä joten käännän vastaan ja koitan löytää heitä tukaan. Migit ovat kuitenkin niin lähellä etten hoksaa kääntää tutkan keilaa riittävän jyrkästi ylöspäin enkä löydä koneita ja joudun kääntämään karkuun. Juuba kääntää myös karkuun mutta tekee liian jyrkän käännöksen jolloin takaa tuleva migi pääsee oikaisemaan mutkan ja ottamaan Juuban kiinni. Käännän ympäri Juuban avuksi koska minua ei lukoteta ja koitan ampua Juuban perässä olevan koneen alas. Etäisyyttä on kuitenkin liian vähän jotta ehtisin ampua vastapalloon ja Mig ehtii ampua Juuban alas. Kyydissä vielä olevat polttoainetankit eivät helpota asiaa. Löydän taistelun tuoksinassa tilaisuuden heittää polttoainetankit pois ja lopulta yksi ohjuksista osuu ja pääsen nipin napin karkuun. Firaga ja RedX heräävät vähän myöhässä minun ja Juuban taisteluun ja Firaga tulee hätiin. RedX jatkaa extensionia, olisiko Firagalta jäänyt kertomatta suunnanmuutos vai mikä oli tässä takana? Jos GCI olisi ollut auttamassa niin tässä kehkeytyi varsin herkullisia tilanteita mutta kaikki olivat vähän liian pihalla missä kukin menee emmekä pystyneet hyödyntämään tilanteita.

(+35:22) Tutkaani ilmestyy viholliskone ihan ruudun alareunaan. Otan siihen äkkiä lukon ja ammun Sidewinderin ja Sparrowin peräjälkeen ja sitten alan tekemään väistöä. Rosvo reagoi hitaammin eikä ehdi ampua ohjusta ja tuhoutuu. Katkaisen lukon ja näytöllä näkyy toinen kohde hieman kauempana mutta jälleen vaarallisen lähellä ja otan taas äkkiä lukon ja laitan Sparrowin matkaan ja myös rosvo ampuu tutkaohjuksia. Sidewinder ei vielä saa tonea joten alan tekemään korkkiruuviväistöä ja odotan Sidewinderin tonea. Ohjus alkaa parkumaan kun olen syöksymässä maata kohti mutta arvioin nokan suunnan olevan sen verran lähellä rosvoa kohti ja etäisyyden sen verran suuri että ohjus ehtii kääntymään joten ammun samalla kun kiskon nokkaa ylemmäksi. Kiskominen saa aikaan G-lockin ja rysäytän tonttiin mutta Sidewinder löytää maaliinsa. Tämä tappo jäi pois statseista koska kuolin ennen ohjuksen osumaa.

(+55:15) Käännämme Juuba kanssa kohti vihollisen hävittäjiä. Nämä huomaavat liikkeemme ja ottavat muotonsa kasaan. Sovimme Juuban kanssa maalit ja ammun rosvoani ja tämä kaartaa karkuun kun taas Juuba ei ammu (?) vaan kääntää karkuun. Kännän kohti toista rosvoa joka tekee samoin mutta koska tämän on ylempänä emme löydä toisiamme tutkalla. Aemvee (GCI) ilmoittaa minun lentäneeni rosvosta ohi joten syöksyn karkuun varmuuden vuoksi mikä olikin hyvä veto. Juuba on saanut tällä välin käännettyä ympäri kauempana ja menee alumperin karkuun kääntäneeseen rosvoon. Minun perässäni ollut rosvo kääntää pois perästäni kun Juuban tutka ilmestyy hänen RWR:ään. Oman RWR:n hiljennyttyä käännän myös ympäri ja löydän perässäni olleen rosvon ja saan ammuttua tämän alas ohjus turnajaisissa. Juuban rosvo kääntää ympäri ja lähtee karkuun. Juuba menee perässä ja ampuu lämppärillä rosvon alas heti kun tämä kääntää ympäri. Rosvo ei tee elettäkään ohjuksen väistämiseksi. Teitkö Juuba jotain jekkua vai eikö rosvo vain osannut odottaa lämppäriä?

(+1:16:30) Firaga ja RedX pallottelevat 2vs3 tilanteessa vihollisten kanssa varsin mallikkaasti ja saavat yhden liian rohkean ammuttua alas. Tämä taistelu muistuttaa aika paljon ilmataistelukilpailujen tilanteita joissa molemmat osapuolet pitävät toisiaan loitolla ohjuksia ampumalla mutta eivät lähde ajamaan takaa. Takaa-ajoon uskaltautuvat yleensä ammutaan näissä tilanteissa alas.

(+1:35:45) RedX menee Vazianiin ampumaan vihollisen rynnäkkökoneita alas tykillä. Hän välttelee hyvin head on tilanteita ja tulee kimppuun takaa. Olisi ehkä parempi koittaa päästä ampumaan vähän sivusta jolloin osumapinta-alaa on enemmän ja vihollisen liike olisi helpommin ennakoitavaa kun vihollisen liikehdintä muuttaa ampumisessa huomioitavaa lentosuuntaa vain kapeassa sektorissa täyden ympyrän sijaan (sivusta katsoen liike on aina eteenpäin plus mahdollinen pieni liikehdintä "ylös"/"alas", takaapäin katsomalla kone voi kääntää rollaamalla mihin suuntaan tahansa hyvin nopeasti). Viholliseen pääsee varsin näppärästi tykkipaikkaan tutka rejoinilla TWS lukon avulla. Edestäpäin sen saa tehtyä pitämällä vihu koko ajan 30 asteen viivan kohdalla jolloin oma kone kiertää luonnostaan sivusta takaviistoon ampumapaikkaan. Muotoon littymiseen tämä ei toimi koska se kierrättää turhan kaukaa kohteen takaa mikä on kiva jos tätä yrittää ampua alas mutta turhaa jos haluaa päästä tämän kanssa muotoon. Vihollisen lentosuuntaa on hyvä tarkkailla jos vihollinen alkaa kääntämään kohti jotta osaa väistää ajoissa. RedX saa rosvonsa ammuttua alas ja lentäjä hyppää heittoistuimella mutta RedX jatkaa syöksyään romun perässä maahan. Syöksystä tykillä ampuessa pitäisi aina olla takaraivossa jyskyttämässä ajatus maahan törmäyksen vaarasta koska tässä tilanteessa huomio hyvin helposti jää viholliseen eikä törmäysvaaraa huomaa ajoissa.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Pe Marras 14, 2014 22:47

Tuunasin tehtävän jossa voi käytännössä kokeilla/harjotella kuinka TWS moodilla kontaktihärdellistä löytää etsimänsä. Vastaan tulee satunnaisella paikalla muodostelmassa 1x Su-27 ja satunnainen määrä Su-25 koneita härdelli muodostelmassa. Ideana on löytää Su-27 muiden koneiden joukosta ja ampua se ensimmäisenä alas. Su-25 koneisiin voi sitten halutessaan harjoitella kohteiden etsimistä tutkalla läheltä ja tykillä ampumista.

http://1drv.ms/1tRMzNS

aemvee
Viestit: 48
Liittynyt: Su Joulu 12, 2010 14:10
Handle: aemvee
Etunimi: Mikko
Sukunimi: Vuorikari
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja aemvee » La Marras 15, 2014 02:08

Ikävä etten pääsyt ekaan kohtaamiseen ohjastamaan. Käytän peitenimiä rosvoista, ettei googlella löydy.

Mission 7:n acmi, siinä oli silmiinpistävä kohta "737_vHL_AGM65" ja "Kaasun" (myös 737) toiminnassa Sochin alueella:

(+29:30) Molemmat "AGM65" sekä "Kaasu" Su-27 hyökkäävät Sochi-Adlerista scramblattuihin F4 koneisiin ja fiksoituvat niihin vaikka alueella on vaarallisempia ihmisohjasteisia koneita. Tämä voidaan osaltaa laittaa GCI:n syyksi, koska SU-27 ei pysty tutkallaan tunnistamaan maalin tyyppiä, mihin GCI kuitenkin pystyy. Tämä havainto ajateltu vihollisen tapojen tunnistamiseksi, ei sillä että 737 olisi mitenkään tolkuttoman paha vastus.

Kyseisen virtuaalihävittäjälentolaivueen 737 (löytyy helposti googlella) foorumin ketjusta viewtopic.php?f=8&p=16287 on myös nähtävissä kuka on toiminut GCI:nä. Tällä kertaa Metamies oli GCI. Harmi kun eivät laita tietoa etukäteen :D

aemvee
Viestit: 48
Liittynyt: Su Joulu 12, 2010 14:10
Handle: aemvee
Etunimi: Mikko
Sukunimi: Vuorikari
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja aemvee » To Marras 20, 2014 03:09

Jäi mietityttämään se Antonov jota ei saatu alas. Ilmeisesti huomenna on tarkoitus olla puolustuskannalla itäisten kenttien suhteen. Voisiko toimia sekä tilannekuvan parantamiseksi ja punaisten kuljetuskoneiden metsästykseen, jos laitetaan yksi pari lentämään 40kft pakottaen viholliskoneita myös kiipeämään ja näkyviin tutkaan. Yrittävät varmaan korjata minvodyä ja beslania.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » To Marras 20, 2014 13:16

En tiedä innostaako korkealla lentävä kone vihollisia myös kiipeämään ja toisekseen meillä tuskin on mahdollisuuksia käydä pudottamassa vihollisen kuljetuskoneita jos aiomme suojella Vaziania ja Kutaisia. Vazianin ilmatila on joka tapauksessa Kutaisin tutkien ulottumattomissa riippumatta miten korkealla viholliset lentävät. Näkisin, että koitetaan pitää oma porukka kasassa aina kun hävittäjiä vastaan taistellaan eikä käydä taisteluun alivoimalla. Koitetaan pelata kohtauspiste omalle puolelle ja pois korkeiden vuorien lomasta tasaisemmalle maalle. Vihollisen puolella voidaan käydä näyttäytymässä ja hieman antamassa painetta jos he eivät sieltä ala tulla meidän puolelle mutta ei aleta tosissaan siellä vääntämään vaan lähdetään hyvissä ajoin omaa puolta kohti jos sieltä tulee koneita vastaan jotta ei tarvitse poltto päällä lentää karkuun.

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ti Marras 25, 2014 15:21

Olen koittanu kerätä energiaa tarkempien analyysien tekemiseen mutta sitä ei nyt näytä löytyvän. Yhden tärkeän huomion kuitenkin tein acmeista. Jos vihollinen ajaa takaa ja lähestyy niin kannattaa syöksyä pintaan sen sijaan että yrittäisi korkealla pyristellä karkuun. 20k korkeudella ohjusten kantama on jotakuinkin kaksinkertainen verrattuna merenpinnan tasoon joten matalalla vihollisen pitää päästä huomattavan paljon lähemmäs ennen kuin hän saa ohjuksensa perille. Toisekseen jos vihollinen on kerännyt nopeutta esim. 1.4M ja itsellä on vain 1.0M niin nopeusetu häviää äkkiä ilmanvastukseen pinnassa lentäessä kun taas korkealla ei itse mitenkään ehdi kiihdyttämään omaa nopeuttaan vastaavassa ajassa samaksi vastustajan kanssa.

Toisekseen jos tietää vihollisen olevan ohjusten kantaman ulkopuolella niin on paras vain lentää suoraa karkuun väistelyjen sijaan. On tärkeää tietää vihollisen etäisyys takana (missä GCI auttaa) ja kuinka pitkälle hänen ohjuksensa milläkin korkeudella yltää. Meren pinnan tasolla lentäessä yli 1.1M nopeutta kaikki yli 2.5nm päässä olevat viholliset ovat selvästi kantaman ulkopuolella. On hyvä huomata, että vuoristossa korko voi olla 5-10k jolloin turvaetäisyys on noin 3.5nm.

F-15:ssa pitäisi bensaa riittää pidempään kuin Su-27:ssa tai Mig-29:ssä jos lähtötilanteessa molemmat omat jotakuinkin tasatilanteessa bensan suhteen joten jos rosvo ei luovuta niin sitten vaan jatketaan kunnes häneltä loppuu bensa. Jos itseltä gaso loppuu ensin niin rosvokaan tuskin pääsee kotiin jäljellä olevalla määrällä. Takaa-ajon muuttaminen kaartotaisteluksi on hyvin epätodennäköistä joten sitä ei kannata yrittää kuin viimeisenä oljenkortena.

Tässä vielä linkki aikaisempaan viestiini missä oli testituloksia ohjusten kantamalle takaa-ajossa. R-27R:n kantama on siis lyhyempi mutta en ole vielä saanut aikaiseksi testata.
http://forum.virtualpilots.fi/app/forum ... t=60#p8734

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja juuba » Ti Marras 25, 2014 19:11

Katoin omaa scramblea SU-25 vastaan, se väisti mun Sparrowin siten, että Sparrow "lead turnas" itsensä tonttiin..
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Bushmanni
Viestit: 256
Liittynyt: To Marras 17, 2011 18:42
Etunimi: Petri
Sukunimi: Auvinen
Verkkosivu: http://

Re: Operation Summer Rain

Viesti Kirjoittaja Bushmanni » Ti Marras 25, 2014 22:13

Joo, se on tehokas tekniikka ohjusten trashaamiseen. Korkeelta jyrkässä kulmassa tuleviin ohjuksiin se ei tepsi mutta SAMien ohjuksiin ja riittävän matalalta ammuttuihin se tepsii varsin hyvin. Periaatteessa se ei tarvii muuta kuin syöksyn maata kohti ja oikaisun juuri ennen pintaa ja ohjus menee tonttiin jos se on ylipäänsä mennäkseen. Joissain tapauksissa syöksy pitää tehdä ohjuksesta poispäin jotta itsellä on riittävästi lentoaikaa päästä pintaan ennen kuin ohjukset osuvat. Vuoristossa tällä tempulla pystyy monesti ohjuksen ohjaamaan vuoren kylkeen vaikka sen lentorata ei geometrisesti oman lentokorkeuden alle putoaisikaan. Huomion arvoista on, että jos oma lentokorkeus on liian suuri suhteessa laukauisupisteen etäisyyteen niin ohjusta ei pysty tonttaamaan tällä tempulla vaikka se ammuttaisiinkin maan pinnalta koska ohjus ehtii perille ennen kuin itse ehtii pintaan. Jos tätä temppua haluaa käyttää niin lentokorkeus on silloin parempi valita riittävän matalaksi suhteessa oletetun SAM tyypin kantaman mukaan. Toinen muistettava tärkeä seikka on, että tämä temppu toimii vain puhdasta PN ohjaustapaa käyttäviin ohjuksiin. DCS:ssä näitä ovat kaikki IR ja A2A ohjukset sekä jotkin tutka SAMit kuten SA-11. Tunguska esim. käyttää SACLOS ohjaustapaa joka pitää ohjuksen koko ajan ampujan ja maalin välisellä janalla joten ohjus ei ota riittävästi ennakkoa. Tosielämässä uudempiin ohjuksiin on kuulemma rakennettu systeemi joka pitää ohjuksen aina vähintään samalla korkeudella kuin maali jolloin tonttaamista on hankalaa ellei mahdotonta saada aikaan. Mutta esim. Vietnamin sodassa SA-2 oli kuulemma helppo tällä tempulla tontata, tosin siihenkin taisi tulla ajastaan päivitys joka esti tämän tempun käyttämisen.

Vastaa Viestiin