spiraalinousu:
acmi:
http://1drv.ms/1jrzBpB
Testasimme spiraalinousua vastaliikkeenä mergen jälkeiselle vertikaaliliikkelle. Pienen haeskelun jälkeen oikeat paramerit löytyivät ja totesimme spiralinousun erittäin tehokkaaksi energiataistelutekniikaksi. Sillä saa kerättyä hyvin tehokkaasti ja nopeasti korkeutta samalla pysyen sisäkehällä pystyssä nousevan koneen tykin ulottumattomissa. Jos sisäkehän kone ei tajua lopettaa perässä roikkumista ajoissa hänen koneensa sakkaa jonka jälkeen spiraalista on pienen harjoittelun jälkeen helppo pyöräyttää itsensä sakanneen koneen kutoseen viimeistelyä varten. Sama onnistuu jos sisäkehän kone luovuttaa takaa-ajon mutta tässä tapauksessa hänellä on edes hieman nopeutta yrittää väistellä tykin ammuksia. Spiraalinousussa aloitusnopeus on 0.9-1M ja nopeusvektorin nousukulma asetetaan noin 30 asteeseen ja vedolla säädetään nopetta niin, etä se pysyy noin 0.9M, jälkipoltto täysillä tietenkin. Näillä parametreilla 10k jalasta tehty nousu takaa, ettei vertikaalista tai muuten huonommasta energiatilanteesta perään pyrkivä kone saa tykkitähtäintä osoittamaan omaan koneeseen tehokkaalta ampumaetäisyydeltä. Jos nousukulma on liian loiva jää nousunopeus liian pieneksi ja kaartosäde liian suureksi jolloin sisäkehän kone pystyy immelmannin jälkeen kiihdyttämään vauhtiaan vaakatasossa riittävän suureksi että hän pystyy kiipeämään spiraalia nousevan koneen perässä. Riittävän suurella nousukulmalla nousunopeus on niin suuri, että spiraalia nouseva kone nousee immelmanin tehneen koneen ohi ennen kuin tämä saa koneen vaakatasoon. Nousukulman kasvattaminen pienentää lisäksi ylhäältä katsoen spiraalin sädettä jolloin sisäkehällä oleva kone joutuu kääntämään tiukemmin jos tämä haluaa pitää nokkansa kohti ulkokehän konetta mikä syö nopeutta tehokkaasti.
Hyvä esimerkki spiraalinoususta ajanhetkellä (+36:26). Hyvä esimerkki pyöräytyksestä spiraalin huipulta perästä tulijan kutoseen ajanhetkellä (+13:24).
Testasimme tätä manööveriä vain 10k aloituskorkeudelta ja on mahdollista, että aloituskorkeuden muutokset edellyttävät muutoksia nousukulmaan jotta se toimii halutulla tavalla. Toiseksi liikkeen käyttökelpoisuutta ohjustaistelussa on syytä vielä miettiä ja tutkia koska on mahdollista, että spiraalia nouseva kone tekee itsestään helposti hyvän maalin alempana tulevalle koneelle. Toisaalta on mahdollista, että tätä voi tietyin edellytyksin käyttää myös ohjustaistelussa ainakin koneita vastaan jotka voivat ampua ohjuksia vain nokan suuntaan.
Kävimme myös 104th serverillä ja tällä kertaa paikalla oli paljon pelaajia ja ennen kaikkea kokeneita sellaisia. Voin jo suoraan spoilata, että tällä kertaa minut ammuttiin molemmilla lennoilla alas ja aemvee toisella mutta kuitenkin molemmat saimme kahden lennon saldona yhdet tapot. Sitten tarkempi analyysi:
acmi:
http://1drv.ms/1jr0w4F
(+23:49) Ensimmäinen laukaustenvaihto vihollisen kanssa. Tutka on täynnä jammerien jälkiä ja itse hävitin yhden kontaktin tutkasta (104th_Highway, PRF HI moodi ei poimi poispäin lentäviä kohteita) joten emme olleet kovin innokkaita lähtemään takaa-ajoon vaikka rosvo kääntyykin karkuun koska emme ole varmoja mitä on vastassa. Jostain syystä Firaga ei käänny muiden kanssa ympäri vaan jatkaa matkaa yksin ja lentää SAMin ohjuksiin.
(+27:02) Aemvee ampuu vihollista uudestaan. Itse olen hyvässä asemassa ampumaan vihollista myös jos olisin osannut häntä etsiä. Kuinka Aemvee olisi pystynyt minut näppärästi ohjeistamaan rosvoon on tosin vielä vastausta vaille.
(+29:56) Aemveen kanssa alamme vaihtamaan laukauksia kuuden vihollisen koneen kanssa. 104cdt_Knight saa ammuttua ohjukset sekä minuun että Aemveehen saman käännöksen aikana. Lennämme täysi pöhö päällä karkuun käännöksen jälkeen koska arvasimme oikein, että vihollisen ensimmäisten koneiden takana tulleet, joihin emme saaneet ammuttua ohjuksia, ovat hengittämässä niskaan ja ampuisivat meidät samantien alas jos edes ajattelisimme kääntyä ympäri. Määräylivoima antaa suuren taktisen edun myös BVR taistelussa.
(+31:34) Pari omaa konetta tulee vastaan tarjoten lisämaaleja vihollisille joten käännän ympäri ja koitan saada ammuttua takaa-ajajiani. Tutkani poimii lähimpänä kohteena todellisuudessa pakan keskellä olevan Mariuksen johon saan ammuttua pari ohjusta. Jälkimmäisen ohjukseni ampuminen tuli viivytettyä turhan viime tippaan ja onnistun väistelemään vihollisen ohjukset lähinnä tuurilla. (+32:30) näen kun 104th_RIPTIDE ampuu ohjuksen vierelläni ja en aluksi ole uskoa silmiäni, että vihollisen Flanker lentää mailin päästä ohitseni mutta yllätyksestä selvittyäni lag rollaan hänen peräänsä ja ammun Sidewinderin ja Sparrowin jonka oli tarkoitus olla Slammer mutta symbologia meni kiireessä sekaisin. Tästä olisi voinut tulla toinen tappo jos tosiaan olisin Slammerin ampunut. (+33:22) olen mergessä 104cdt_Knightin kanssa mutta luulen häntä Aemveeksi. Meinaan kääntää hänen peräänsä mutta Aemvee ilmoittaa kääntävänsä ympäri joten käännän takaisin kotia kohti. 104cdt_Knight ampuu minut alas lähietäisyydeltä kun itse luulen lähimmän vihollisen olevan vähintään 5nm päässä tai kauempana ja siten olevani ohjusten ulottumattomissa. Hän pääsee hyvälle ampumahollille myös Aemveestä mutta oma Su-27 pakottaa hänet kääntymään pois.
(+01:02:26) Lähestymme vihollisen koneita toisella lennolla. Olen ottanut korkeutta kunnolla ja sen seurauksena tutkani ei näe pinnassa lentäviä 104cdt_Knightia ja Mariusta vaikka skannaan myös jyrkästi alaspäin. Korkeammalla näkyy kolme jammeria joista yksi on kaukana oleva Vern jonka osaan oikein päätellä olevan vaaraton. (+01:02:52) vaihdamme laukauksia vihollisen kanssa. Oma Slammerini päättää lähteä kohteen sijaan kiertoradalle mutta Aemveen toinen ohjus löytää Mariuksen. 104cdt_Knight näkee ilmeisesti tiivistysvanani ja yrittää löytää minut tutkalla sen jälkeen kun ehdin pois tiivistysvanakorkeudesta mutta saa tutkaansa kaempana olevaan Aemvee sen sijaan ja ampuu tätä Slammerilla. Jos hän olisi ehtinyt saada minut HUDiinsa ennen kuin ehdin alemmas hän olisi saanut boresight moodilla lukittua minut ja ammuttua Slammerin todella yllättävästä paikasta ja suurella todennäköisyydellä osunut. Tiivistysvanat ovat vaarallisia. Vaihdan vielä laukaukset 104th_Maverickin kanssa jonka jälkeen extendaamme Aemveen kanssa. Käymme vähän turhan kaukana kääntämässä jolloin ylivoimaetu jää hyödyntämättä. En tosin ainakaan itse ollut tietoinen pinnassa olevista omista koneista.
(+01:06:25) WinchesterDelta1 tulee vastaan kovaa ja korkealla enkä saa häntä löytymään tutkaan koska jostain syystä en hoksaa skannata tutkalla ylöspäin vaan tutkailen vain tilaa oman korkeuden ja pinnan välissä. Näen myös hänen tiivistysvanansa mutta en älyä tutkalla tarkastaa kenelle vana kuuluu vaan jostain syystä oletan sen kuuluvan omalle koneelle. Typeryys kostautuu nolottavan helppona tappona WinchesterDelta1:lle. Myöskin Aemvee onnistuu maagisella tavalla tekemään jotain outoa juuri kun WinchesterDelta1 pääsee ampumapaikkaan ja taas helppo tappo hänelle.
Kokeneitten pelaajien taktiikat ja ohjustenväistelytemput eivät olleet mitenkään erikoisia tai ihmeellisiä, he vain osasivat tehdä ne aina oikein. Silmiinpistävin ero oli SA:ssa joka kokeneilla pelaajilla selvästi oli eri luokkaa kuin itsellä tai muilla vähemmän taitavilla pelaajilla. 104th_Maverick on otollinen kohde tarkastelulle. (+42:54) hän ampuu ohjuksia PAPER:ia kohti mutta ei osu ja extendaa, (+43:56) hän kääntää ympäri ja alkaa etsimään häntä uudestaan juuri siitä suunnasta missä viimeksi hänet kadotti menemättä sekaisin paikoista ja suunnista. (+01:03:38) hän ampuu minua ohjuksilla, kääntää ympäri ja extendaa, mutta ei kovin kauas. Hänellä on ilmeisen kova luotto siihen, että hän löytää vihollisen ensin tai ainakin onnistuu väistämään hänen ohjuksensa jos näin ei kävisikään. Ympärikäännön jälkeen hänellä ei kestä kauaa löytää Razor ja todeta hänen olevan helppo nakki ja puskea päälle. Ilmeisesti hän ottaa tähän STT lukon säikytysmielessä koska Razor alkaa väistelemään kuvitteellisia ohjuksia heti kun Maverick kääntää nokkansa tätä kohti. Ohjuksia hän alkaa ampumaan oikeasti vasta varmalta etäisyydeltä.
Mielenkiintoisia hajahavaintoja:
(+19:45) iM $oRy ampuu pinnasta R-73:n melkein yläpuolella lentävään 104cdt_Knightiin joka ei missään vaiheessa huomaa ohjusta ja ottaa siitä osumaa täysin yllättäen.
(+35:31) 104cdt_Knight pyörii ympyrää varmistaessaan tutkan IFF:llä ohi lentävien koneiden osapuolia varmuuden vuoksi. Tämä ei varmasti ole huono tapa jos on vähänkään epäselvyyttä.
Omaan toimintaan tarvitaan selvää parannusta SA:han, sekä omaan että porukan. Tutkalla kohteiden etsimistä pitää harjoitella enemmän, etenkin lähietäisyydeltä. Toisekseen ilmatilaa pitäisi osata skannata myös visuaalisesti eikä vain tuijottaa tutkan ruutua. Kolmanneksi maalien osoittamista siipimiehille pitäisi harjoitella ja siihen kehittää joku systeemi jolla kaverin saisi etsimään oikeasta paikasta. Tällä hetkellä oman sijainnin hahmottaminen kaverin sijaintiin on jokseenkin vaikeaa tosin ongelma on sama kaikille F-15 lentäjille. Nykyisellään F-15 navigaatiojärjestelmä antaa etäisyyksiä ja suuntia vain waypointeihin. Kyseessä olevassa tehtävässä rantaviiva ja etäisyys bullseyeen (WP1 puolimatkassa rannalla oman ja vihollisen kentän välissä, ranta kulkee oman ja vihollisen kentän välisen janan suuntaisesti) auttaa jonkin verran koska ilmoittamalla etäisyyden bullsiin ja etäisyyden rantaviivasta pystyy suhteellisen hyvin oman sijaintinsa ilmoittamaan. Näiden perusteella vihollisen sijainnin ilmoittaminen ja etsiminen on kuitenkin vielä oma taiteenlajinsa. Periaatteessa kauempana oleva F-15 pystyisi toimimaan AWACS tyyliin taistelunjohtajana jollain tavalla. Mikä sitten olisi hyvä etäisyys tähän ja onko yhden koneen kauempana roikkuminen SA edun arvoista vai onko sittenkin hyödyllisempää että hän on sopassa mukana ohjuksiaan ampumassa jää kysymykseksi. Näitä asioita voidaan tutkia ilmataisteluharjoituksissa kun saadaan riittävästi porukkaa mukaan.