Sivu 1/5

Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: Pe Touko 02, 2014 13:35
Kirjoittaja Bushmanni
(AAR = After Action Review)

Loin ketjun jälkipyykkiä varten missä voi ajatuksiaan, kysymyksiä ym. harjoituksista ja sen tapahtumista heitellä sekä keskustella taktiikoista ja jakaa analyysejään muille. Laitetaan myös acmi-tiedostot tänne jakoon jotta nekin jotka eivät niitä itse saa nauhotettua saavat ne käyttöönsä.

acmit:
erä1: http://1drv.ms/1mjIAbk
erä2: http://1drv.ms/1mkoodC
erä3: http://1drv.ms/1mkothp
erä4: http://1drv.ms/1mkovWL
erä5: http://1drv.ms/1mkoC4k

Omia hajahavaintoja acmien pohjalta:
erä1:
Tässä testattiin kuinka kaukaa RWR havaitsee tutkan ja kuinka kaukaa tutka havaitsee koneen. Tyhmästi unohtui kirjoittaa numerot muistiin mutta olikohan RWR:n kantama joku 110nm/200km. Tutkan kantamaa en nyt osaa muistaa. Lopuksi ammuttiin toisiamme ohjuksilla kokeilumielessä. Kun Firagan ohjus otti minuun lukon aloin vetämään loivasti ylös ja ohjus ei enään jaksanut kiivetä perästä.

erä2:
Molemmat laukaistaan ohjukset noin 20nm päästä, taisi olla music on molemmilla lähestymisen aikana. Molemmat cranckataan sisämaahan päin heti laukaisun jälkeen. En muista tarkkaan mutta muistelisin, että kun Firagan ohjus otti minuun lukon niin käänsin siinä vaiheessa tiukasti toiseen suuntaan jolloin ohjus meni ohi. Pystyin edelleen pitämään Firagan tutkassa käännöksen aikana minkä oleellisuuteen palaan myöhemmin.

erä3:
Tämä oli vähän häröpallo mutta muutama mielenkiintoinen havainto siellä on seassa. Alussa (09:01:27) aemvee ampuu AIM-120C:n Firagaan 18nm päästä ja korkeammalta mutta joka väistää sen 7G S-manööverillä hyvin lyhyessä ajassa (minimaalinen SA hävikki) puhtaasti kinemaattisesti ja nokka on sen jälkeen taas viholliseen päin. 09:02:52 Jomppe ampuu Kaitsua AIM-7M:llä eikä kaitsu tee yhtään mitään puolustautuakseen. Ilmeisesti koska Kaitsu on sen verran jyrkässä käännöksessä Jomppe on RWR:n näkökentän ulottumattomissa ja ampuu kaarroksen alussa ja ohjus ehtii perille ennen kaarroksen loppumista joten RWR on mykkänä koko hyökkäyksen ajan. Lopussa Jomppe ampuu Firagaa useammalla AIM-9M:llä takaa-ajossa mutta lyhyeksi jäävät viimeistä lukuun ottamatta. Ensimmäinen 3.4nm päästä ammuttu pääsee lyhimmillään 1.1nm päähän eli 2.3nm on maksimikantama pinnassa takaa-ajossa Sidewinderille. Sekin todennäköisesti jää lyhyeksi jos rosvo tekee vähän pientä siksak liikettä pystyssä tai sivusuunnassa.

erä4:
Kaitsu pisti tulemaan yhden ohjuksen HOJ moodissa ja tajusin sen vasta myöhemmin kun hoksasin miksi Kaitsu oli crankannyt jo ennen burn throughta. Itsellä on paha tapa unohtaa ECM päälle mergeen asti mutta se pitäisi muistaa aina sammuttaa vähän burn throughn jälkeen. Kaitsu ampui ohjuksia useammankin ja yhdessä vaiheessa oli hieman epätodellinen olo kun sain yhden ohjuksen jätettyä taakse niin samantien tutkavaroittimeen ilmestyy kaksi eteen! Tiukalla käännöksellä sain väistettyä mutta ohjuksen suhaus kuului hyvin selvästi eikä ihme kun tacviewistä nyt tarkemmin katsoo. Väistelyiden jälkeen olimme hyvin lähellä toisiamme mutta silti hukkasimme toisemme jostain syystä. Itse sammutin tutkan jossain vaiheessa mutta en muista tarkkaan milloin. Guns auto moodissa pyörimällä olisimme kyllä löytäneet toisemme varsin nopeasti. Vähän aikaa pyörittyäni lähdin hakemaan etäisyyttä uutta BVR lähestymistä varten mutta Kaitsu ehti löytämään minut ensin. Yritin kääntää vastaan mutta Kaitsu ehti ampua ensin enkä muistanut ampua Maddogia kaitsua kohti kun käänsin samalla vauhdilla karkuun. Oma ohjuslasti (7 Slammeria) rajoitti oman nopeuden M 1.1 kun Kaitsu pääsi M1.4 yhdellä Slammerilla varustettuna. Ohjukset karistettuani aloin katsella taakse ja huomasin että Kaitsu oli jo melkein ohjuksen kantamalla joten päätin tehdä tiukan kaarroksen notchiin ja koittaa päästä mergeen ja saada jotain aikaan mutta eipä se niin läheltä enää onnistunut.

Kaitsu tuli alussa hyvin päälle ja ajoitti todella hyvin 09:02:24 ohjuslaukaisun koska olin juuri ampumassa uudestaan kun tutkavaroitin pärähti ja tuli muuta tekemistä. Kaitsun olisi pitäny ampua vaan vielä lisää ohjuksia samaan tapaan jotta hän olisi saanut pidettyä minut puolustuskannalla ja ammuttua lopulta yhden niin läheltä että sitä ei enää väistetä tai pakotettua tilanteen takaa-ajoksi. Kaitsulla oli varmaan BMS ohjusten tappavuus mielessä kun hän lopetti hyökkäyksen kesken olettaen homman olevan käytännössä ohi. 1vs1 takaa-ajossa takaa-ajettuna kannattaa pyrkiä karkuun vain jos itsellä tietää olevan kevyempi ja/tai liukkaampi kone koska muuten pelaa vain vastustajan pussiin. Kun Kaitsu ampui minua viimeisellä ohjuksellaan niin minun olisi kannattanut äkkiä kääntää päinvastaiseen suuntaan niin olisin todennäköisesti onnistunut bleedaaman ohjuksen energian ja väistämään sen. Tämä idea on hyvä pitää mielessä vastaisuuden varalla vihollisen ohjusten tuhlaamiskikkana jos on takaa-ajettuna eli on aloittavinaan käännöksen ja kun vihollinen ampuu ohjuksen niin kääntää toiseen suuntaan mutta ei liian jyrkästi. Tietty jos vihollinen ampuu ohjuksen vasta vähän myöhemmin niin se on huonompi juttu. Eli jos itse ajaa takaa niin ei kannata heti ampua ohjusta kun näyttää että vihollinen tekee käännöksen ja ohjus voisi jo yltää.

erä5:
Aluksi minä ja Jomppe harjoteltiin ohjusten väistelyä. Minun 10nm laukaisuetäisyydeltä väistämäni ohjukset oli väistetty melkein höyryillä kulkevalla koneella joten pitää hieman varauksella suhtautua tuloksiin tosin ohjukset menivät niin paljon ohi, että varmaan painavammallakin koneella tehdyt loivemmat liikkeet riittävät.

09:27:11 aloitimme Jompen kanssa harjoitustaistelun. Olikohan niin, että Jomppe ei jostain syystä löytänyt minua tutkalla ja päätti alkaa puolustautumaan sen sijaan, että ampuisi minua ohjuksella. Hän väisteli hyvin menestyksekkäästi pari pitemmästä matkasta ampumaani ohjusta mutta kolmas lähempää ammuttu vaurioitti häntä. Neljäs meni taas ohi ankaran silputuksen ansiosta. Näin Jompen tutkassa ensi laukaisun jälkeen koko ajan joten oli helppo tietää mitä tapahtuu eikä ollut sellaista ahdistavaa epävarmuutta kuin Kaitsun kanssa taistellessa. Ennen mergeä minun olisi kannattanut ampua pari-kolme ohjusta enemmän koska dogfightissa en olisi niitä tarvinnut painolastina ja jos tilanne olisi kehkeytynyt sellaiseksi että ohjukselle olisi ollut käyttöä niin yksikin varmasti olisi riittänyt. Nyt minulla oli niitä vielä neljä roikkumassa mergen jälkeen. Olin täysin varma ettei Jomppe saisi nokkaa kääntymään ajoissa ennen kuin lentäisimme ohi toisistamme mutta hän sai tehtyä todella tiukan käännöksen joka yllätti minut täysin. Ehjällä konella hän olisi hyvinkin voinut saada minut tykillä pois pelistä siinä tilanteessa. Jostain syystä itse en yrittänyt vastapalloon tykillä vaikka siihen olisi ollut hyvä mahdollisuus.

Taktiikoista yleensä:
DCS:n ohjukset on aika sulkapalloja joten ne on helppoja väistää ja on ehkä syytä lähteä siitä oletuksesta että se tulee ennemmin tai myöhemmin muuttumaan. Eli kannattaa opetella rutiinit ja taktiikat niin, että niitä ei tarvitse täysin opetella uusiksi kun ohjukset muuttuvat. Tosin en tiedä vaikuttaako liiallinen ilmanvastus muuhun kuin ampumaetäisyyksiin, eli etäisyyksiä vaan skaalataan sitten kun tilanne muuttuu mutta toimivat väistöliikeet ovat idealtaan samat, vaikea sanoa. Yksi selkeä taktiikoihin vaikuttava epärealismi on AMRAAMin datalinkin katkeaminen jos tukeva tutka menettää lukon joka tekee ohjuksesta samantien maddogin eikä se palaa enää maaliinsa vaikka tukeva tutka löytää maalin uudestaan mikä ei kuulemma pidä paikkaansa IRL. Esimerkiksi kolmos erässä aemvee trashaa yhden Kaitsun ohjuksen 09:01:33 kohdalla heti laukaisun jälkeen silpulla.

Ohjusten väistäminen on yksi BVR:n perusjuttu mutta pelkästään ohjuksia väistelemällä vihollinen tulee päälle jatkuvasti ohjuksia ampuen ja ennen pitkää joku niistä todennäköisesti osuu. Homman juju on tehdä väistö niin, että se ei estä omaa hyökkäystä joka taas estää vihollisen hyökkäyksen. Omat ohjukset pitää ampua niin, että vihollinen pysyy kiireisenä koko ajan ja mielellään joutuu kääntämään nokan niin, että menettää tutkakontaktin sinuun (sivuttain tai poispäin). Tutkakontaktin menetys viivästyttää ohjuksen ampumista ja joko pakottaa ampumaan sokkona maddogina tai käyttämään aikaa tutkalla etsimiseen ja lukitsemiseen mitä ei pitäisi olla jos toinen pelaaja pelaa korttinsa oikein ja ampuu ohjuksia sopivin väliajoin. Samoin tutkakontaktin menetys aiheuttaa SA hävikkiä jolloin ajan kuluessa vihollisen löytäminen ja hyvään ampuma-asemaan hakeutuminen on vaikeampaa.

Itsellä on tavoitteena saada sen verran laaja käsitys ja osaaminen taktiikoista että pärjää public serverillä. Siellä tosin myös tiimityö on oleellista joten sitäkin pitäisi opetella ensin. Mietin, että jos ensi kerralla aloitettaisiin 1vs1 jutuilla ja tilanteen mukaan sitten siirryttäisiin 2vs1 jos näyttää, että 1vs1 on jotakuinkin hallussa.

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: La Touko 03, 2014 00:30
Kirjoittaja Bushmanni
Trackit toimi niin tein nelos ja vitos erien taisteluista youtube videot minun näkövinkkelistä.

Erä4: http://youtu.be/8RoySSWO5i8
Erä 5: http://youtu.be/dVR-Uq_N0dE

ECM päällä lentelen iloisesti burn through jälkeen. Nelos erässä huomaan sammuttaa kun olen toista tai kolmatta ohjusta väistämässä kun välähtää mieleen mitä se Kaitsun crank alussa tarkotti.

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: La Touko 03, 2014 21:08
Kirjoittaja Bushmanni
Firagan kanssa testailtiin ja harjoiteltiin BVR taktiikoita tänään hieman lisää ja level upin verran kokemusta keräsimme. Homma aloitettiin siitä mihin viimeksi jäätiin eli kaukaa ammuttujen ohjusten väistelystä ja tavoitteena oli löytää konsteja kuinka päästä tappavalle laukaisuetäisyydelle tutkalukko säilyttäen ja mitä sitten tehdään. Ensimmäisessä evoluutiossa ammuimme ohjuksia toisiamme päin ja crankkasimme ja crankin aikana sahasimme ylös alas pitäen tutkalukon viholliseen koko ajan ja ohjuksen tutkan aktivoituessa käänsimme crankin puolta ja samalla ammuimme uuden ohjuksen. Näin pääsimme alle 10nm laukaisuetäisyydelle josta saavutettiin kill-trade. Tässä vaiheessa taktiikkaa muutettiin niin, että alle 10nm laukaisun jälkeen vihollinen notchataan tai lähdetään karkuun riippuen jatkosuunnitelmista. Samalla kokeiltiin onko ohjusten ampumisesta yli 10nm etäisyyksiltä mitään hyötyä ja todettiin että 10nm etäisyydelle pääsee crankissä lentämällä ihan samalla tavalla ampuiko vihollista ohjuksilla kauempaa vai ei. 10nm etäisyydeltä laukaistu ohjus on erittäin tappava ja sen väistö pitää aloittaa käytännössä heti laukaisun jälkeen kun koneessa on enemmän kuormaa.

Crankin aikana voi ylös-alas sahausliikkeessä alasvedon tehdä kääntämällä koneen ylösalaisin ja tutkalukko säilyy edelleen.

Muutama acmi jotka selventävät edellä mainittuja seikkoja:
cranckaamalla kill tradeen: http://1drv.ms/1kvLya5
mutual assured destruction: http://1drv.ms/1kvLKGc
cranckaamalla lähestyminen ja laukaisun jälkeen notch: http://1drv.ms/1kvLQxB

Hajahavaintoja acmien tapahtumista:
Ensimmäisessä acmissa hienosti molemmat väistelemme ohjuksia joka johtaa molemmat laukaisemaan viimeiset ohjukset 5-7nm päästä varmistaen molemminpuolisen tuhon.

Toisessa acmissa tulee hyvin ilmi kaukaa ammuttujen ohjusten turhuus kun seilaan suhteellisen helposti 10nm laukaisuetäisyydelle cranckissa lentämällä ampumatta ohjuksia ennen ko. etäisyyttä. Tyhmyyksissäni en vaan muista jo edelliskerran perusteella notchata tai kääntyä ympäri laukaisun jälkeen vaan yritän cranckistä väistää ohjusta mikä ei tältä etäisyydeltä onnistu.

Viimeinen ei ole kovin hyvä esimerkki taktiikasta johon pyrimme mutta tämän parempaa emme ehtineet saada aikaan. Molemmat olemme luopuneet ohjusten ammuskelusta pitemmästä matkasta ja ammumme ohjuksemme vasta 10nm etäisyydeltä. Firagan ohjus lähtee vähän vinoon alussa joten minulle jää hyvin aikaa notchata Firagan ohjus. Nähtäväksi jää onko 10nm etäisyydeltä laukaistu ohjus notchattavissa jos se laukaistaan suoraan kohti. Firaga ilmeisesti sakkaa koneensa käännöksessä eikä ehdi kääntää ympäri ajoissa ja minun ohjus osuu.

Taktiikasta yleensä:
10nm etäisyydeltä ammuttu ohjus on edelleen väistettävissä mutta sitä ei pysty tekemään rikkomatta tutkalukkoa mikä luo SA ongelman ja tekee tilanteesta mielenkiintoisen jos molemmat joutuvat väistämään toistensa ohjukset. Pilotti joka tässä tilanteessa tekee itsestää hankalammin löydettävän ja löytää vihollisen nopeammin saa ohjuksensa nopeammin lentoon ja todennäköisesti saa aloitteen jonka turvin edetä edullisessa asemassa mergeen tai ajaa vihollista takaa. Korkeuden muutos on yksi tapa vaikeuttaa vihollisen tutkalla etsimistä. Tosin jos molemmat ovat noin 20k korkeudella niin ylöspäin ei ole hyötyä mennä tiivistysvanojen takia jotka paljastavat armotta joten etsimisuuntaa ei tarvitse pitkään miettiä jos vanoja ei näy.

Tutkalla 15-5nm etäisyyksillä olevien kohteiden etsimistä voisi olla hyvä testata mikä moodi toimii parhaiten. Auto guns skannaa sivusuunnassa +-30 ja pystyssä +-20 astetta mikä on varsin iso alue, mutta lukitsee vain alle 10nm etäisyydellä olevia kohteita. Se ei periaatteessa ole ongelma edellä mainitussa tilanteessa mutta jostain syystä en vielä ole onnistuneesti sitä onnistunut käyttämään ainakaan tekoälyä vastaan. Syynä tosin voi olla se, että AI:n tutkassa ei ole skannausviivettä ja ohjusta tulee nopeammin kuin auto guns pystyy AI:n konetta löytämään. RWS moodilla lyhyiltä etäisyyksiltä kohteiden löytäminen on joka tapauksessa hidasta ja epävarmaa.

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: Ma Touko 05, 2014 22:00
Kirjoittaja Bushmanni
Aemvee pyysi tehtäviä joita käytän AI:ta vastaan treenaamiseen. Ei niissä mitään ihmeellistä ole mutta säästääpähän itse tekemisen vaivan. Tuossa on kaikki tekemäni rar paketissa. Siinä on erilaisia BVR, WVR sekä guns only dogfight treenitehtäviä.

Kun AI:n saa piestyä parhaalla suorituksella ilman ongelmia voi alkaa antamaan itselleen handicappiä eri tavoin alkutilanteessa jotta tilanteesta saa mielenkiintoisemman esim. beamaamalla AI:n ohilentoon asti. Toinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on aika joka kuluu AI:n tappamiseen. Jos hommat tekee oikein niin AI pitäisi saada alas alle 1min/kolme täyttä kierrosta ensimmäisestä ohilennosta. Dogfightissa AI ei aina jaksa kääntää kohti täysillä mikä antaa ylimääräistä etua pelaajalle joten manööverejä tacviewillä analysoidessaan tämä kannattaa huomioida kun miettii, että toimiko tilanteessa järkevästi vai ei. Toisaalta BVR taisteluissa AI löytää pelaajan epärealistisen nopeasti tutkalla kohti kääntämisen jälkeen.

http://1drv.ms/1kDHZi8

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: Ti Touko 06, 2014 16:44
Kirjoittaja Bushmanni
Eilen Aemveen kanssa guns only dogfightia harjoteltiin kolme erää.

acmit:
erä 1: http://1drv.ms/1kHb8ZS
erä 2: http://1drv.ms/1kHbgIJ
erä 3: http://1drv.ms/Rk6Sbv

video: http://youtu.be/WelLPEMgfpo
Videossa on kaikki erät peräkkäin järjestyksessä.

Erä 1:
Otan alussa syöksyä jotta pystyn kohtaamaan Aemveen nousussa ja saan käännettyä nopeasti ympäri yläkautta painovoiman avustamana. Oma käännökseni on nopea mutta Aemvee saa sinä aikana otettua etäisyyttä varsin paljon ja olisi ehkä pystynyt vetämään vastaan alhaalta uuteen kohtaamiseen tällä kertaa noususta. Aemveen nopeuteen ja kaarroksen tiukkuuteen suhteutettuna käänsin aluksi ehkä hieman liian tiukasti ja olisin ehkä päässyt varmemmin samaan lopputulokseen pitämällä nopeuden ~0.7M käännöksessä loiventamalla sitä. Tällöin olisin kiertänyt suuremmalla nopeudella ja kaarella Aemveen kutoseen sen sijaan että nyt oikaisin tiukalla käännöksellä ringin poikki ja annoin Aemveelle mahdollisuuden tulla vastaan tai ainakin tehdä työni vaikeammaksi. Tämä oikaisuni myös vei kulmaani hänen pyrstöstä kauemmaksi joten jouduin kääntämään tiukemmin päästäkseni hänen kutoseen ringin vastareunalla. 09:01:13 Aemvee olisi ehkä voinut saada jotain positiivista muutosta vetämällä vastaan ja pystyyn ja kohtaamisen jälkeen ehkä rolling scissors tai sakset koska hänellä oli jo valmiiksi nokka hieman ylöspäin ja enemmän energiaa. Tämän energia eron hoksaaminen tosin vaatii jo jonkinlaista kokemusta enkä ainakaan itse olisi pystynyt näin tarkkaan energiatiloja lukemaan.

Aemveella oli vaikeuksia pitää konetta lapasessa joten ilmeisesti pääasiassa tästä syystä tilaisuudet jäivät käyttämättä hänen keskittyessä lentämiseen minun sijasta. Oma nopeuteni on pienempi joten Aemveen lentäessä karkuun saan lisää tilaa kääntää koneeni Aemveen kutoseen. 09:01:16 Aemvee kääntää toiseen suuntaan ratkaisten lopullisesti minun kulmaongelmani ja tuo hänet lähemmäksi jolloin pääsen yrittämään ampumista. Tässä vaiheessa Aemvee on pahassa jamassa koska Eaglen tykkitähtäin ja Vulcan tekee osumisesta helppoa vähän kauempanakin ja jyrkemmässäkin kulmassa oleviin maaleihin eikä maalia tarvitse seurata kunhan vaan saa pipperin kohdalleen hetkeksi. Vulcan myös sylkee kuulaa sellaisella nopeudella, että hutaistu snapshotkin voi tehdä pahaa jälkeä jos edes osa sarjasta osuu. Riittävän takaviistosta ja sopivan kaukana olevaa vihollista vastaan on paha puolustautua muuten kuin pysymällä pois tästä tilanteesta. Vetämällä tiukasti g:tä ja kiemurtelemalla odottamattomalla tavalla voi yrittää saada rosvon ampumaan ohi ja pelata aikaa jos rosvo tekisi jonkun virheen jolla tilanteen saisi vielä pelastettua. Liiallinen kiemurtelu jolloin g:n vetäminen ja kaartaminen (joka pitää rosvon edes vähän pois kutosesta) jää liian vähäiseksi tai liiallinen g:n vetäminen jolloin kiemurteleminen unohtuu eivät kumpikaan käytännössä vaikeuta osumista.

Erä 2:
Tarkoituksenani on aloittaa guns defence liikkeellä ihan vaan testimielessä mutta Aemveen syöksy pintaan houkuttelee minut hänen perään. Syöksyn loppuvaiheessa kokeilen onneani tykillä mutta trackaan hieman vinoon (näkyy hyvin videolla, 3:24) ja viimeiset sarjan ammukset menevät noin 10-20m oikealta ohi. Hieman huolellisemmalla tähtäämisellä olisi taistelu voinut päättyä jo tähän. Käännän oikaisussa vasemmalle sivuun jotta todennäkoisen overshootin jälkeen saan heti rolling scissorin käyntiin ja puolustettua Aemveen tykkiä vastaan. Aemvee oli kuitenkin vetänyt itsensä blackoutiin ja saan korkkiruuvilla pyöräytettyä itseni hänen kutoseensa hänen herätessään. Aemvee tekee hyvän sakkaus jarrutuksen ja minä saan korkkiruuvilla ja vastaavalla sakkausjarrutuksella pidettyä itseni Aemveen takana. Itselläni kuitenkin unohtuu laittaa kaasu täysille ajoissa ja leijailen tonttiin.

Erä3:
Aloitan taas kerran guns defencellä ja tällä kertaa Aemvee tulee päälle kuten suunnitelmaani kuuluu vaikkei kuitenkaan ampumatarkoituksessa. Vaikka Aemvee hieman empii hän kuitenkin jatkaa kääntämistä alkuperäiseen suuntaansa kuten minäkin. Jos olisin lähtenyt alussa pystyyn ja siitä kääntänyt Aemveen perään olisin saanut rolling scissorilla itseni todennäköisesti hänen kutoseensa aika pian tai ainakin mahdollisesti estettyä hänen ampumapaikkansa. Itse vedin heti alussa maksimi g:n kunnes vauhti nopeasti putosi 0.5M jonka jälkeen hölläsin jotta vauhti ei loppuisi ihan kokonaan mikä johti nopeaan kääntymiseen hetken aikaa aluksi mutta lopulta hitaaseen kääntymiseen suurimmaksi osaksi käännöstä. Aemvee käänti alussa löysemmin jolloin nopeus säilyi paremmin ja turn rate oli parempi. Turn rate oli parhaimmillaan 0.75M nopeudessa n. 15deg/s kun 0.5M vauhdissa vain 10deg/s. Aemvee sai käännettyä yli 0.7M vauhdilla noin 170 astetta kun minä vain 80 astetta jonka jälkeen molemmat käänsimme 0.5M vauhdilla. Aemvee siis sai nokkansa ensin käännettyä kohti ja huomasin tämän ja aloin asemoimaan itseäni puolustusmanööveriä varten. (video 5:28)

Käytin puolustautumiseen Fighter Combat - Tactics and Maneuveringsissa sivulla 27 esiteltyä guns defence liikettä. Liikkeen idea on, että jos et voi estää olemasta maali, niin tee itsestäsi mahdollisimman vaikea maali. Tämä saadaan aikaan out-of-plane käännöksellä mikä tarkoittaa, että käännän pois päin tasosta jossa rosvo kääntää seuratessaan minua tähtäimellään. Käytännössä siis osoitan jomman kumman siipeni rosvoa kohti ja vedän g:tä niin paljon kuin lähtee. Rosvon tulisi olla alussa klo 10-11/1-2 jotta käännöksen aikana rosvo ei ajaudu kutoseen vaan lentää kohtisuorasti ohi. Rosvon ohilennon jälkeen tästä manooverista saa kivasti lähtemään rolling scissorin ja jos rosvo ei tiedä tasan tarkkaan mitä on odotettavissa, ja puolustaja ei kämmää liikettä, yllätys on ikävä. Tämä liike ei tietenkään ole pomminvarma puolustuskeino etenkään Eaglea vastaan jonka tykillä ei ole mitenkään vaikeaa osua hankaliinkin maaleihin. Omasta käytännön toteutuksesta sen verran että aloin kiskoa g:tä aivan liian aikaisin kun olisi pitänyt vielä kerätä nopeutta jolloin vauhti loppui kesken ja kriittisellä hetkellä koneesta irtosi enää noin 2 g:tä! Parempi vaihtoehto olisi ollut tehdä väistö alaspäin jolloin vauhtia ja g:tä olisi rittänyt ihan toiseen malliin.

Joka tapauksessa onnekseni Aemvee ampui ohi ja sain rolling scissorin lähtemään (video 5:33) ja hetken aikaa jonkinnäköistä rolling scissors korkkiruuvia pyöritettyäni pääsin Aemveen kutosen tuntumaan. Vaikka minulla oli jossain vaiheessa mahdollisuus yrittää tykillä ampumista kääntämällä nokka kohti Aemveetä se olisi johtanut minut lentämään kohtisuorasti Aemveen ohi ja pois kutosen tuntumasta jos olisin ampunut ohi joten pelasin varman päälle ja hivuttauduin lähemmäs kutosta korkkiruuvilla. 09:02:27 hetkellä korkkiruuvi on loppu ja ollaan kääntämässä kilpaa mutta Aemvee on kuitenkin kirimässä hitaasti karkuun mutta 09:02:47 tapahtuu jotain, ehkä Aemveen kone spinnaa tai jotain ja hän ottaa sen kiinni tynnyrillä ja se auttaa minua ottamaan Aemveen kulmaetumatkan kiinni ja pääsen ampumapaikkaan.

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: Ti Touko 06, 2014 17:03
Kirjoittaja Bushmanni
Unohtui vielä taktiikasta yleisesti:
Pari ensimmäistä käännöstä osoittautui hyvin tärkeäksi, sen jälkeen tilanne yleensä oli varsin selvä. Kun Eaglella pääsee kutoseen niin siinä ei edeltäjällä ole hyviä vaihtoehtoja enää jäljellä. Käännösnopeus (turn rate) pitää olla mahdollisimman nopea mutta lentonopeutta ei saa turhaan muuttaa nokan asennoksi ellei ole varma että se kannattaa. 0.7-0.9M on hyvä kääntymisnopeus joka tulisi pyrkiä alustavasti pitämään ja antaa sen laskea matalammaksi vain pystyliikkeissä kun ollaan ylöslalaisin ja kiskotaan maata kohti tai jos pitää puolustaa tykkiä vastaan tiukemmalla kaartosäteellä. Suurempi nopeus tekee hitaammin ja tiukemmin kääntyvän koneen ampumisen vaikeaksi vaikka turn rate olisikin 20-30% parempi jos kaarrokset rajoittuvat vaakatasossa pyörimiseen. 0.5M vauhdista ei kuitenkaan nokkaa enää kiskota pystyyn kuin hetkellisesti ja siinä vaiheessa vauhti on niin pieni ettei konetta voi käytännössä ohjata joten pystyliikkeillä nopeamman koneen pitäisi pystyä hyödyntämään parempaa energiaansa kutoseen pääsemiseksi. Tässä voisi olla harjoittelutavoite ensi kerralle.

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: Ke Touko 07, 2014 20:25
Kirjoittaja Bushmanni
Testailin ideoitani AI:ta vastaan ja huomasin, että aikaisemmat kirjoitteluni turn ratesta ovat hyvin tilannesidonnaisia. Myös Aemveen ensikäännöksen idea mitä hän lennon jälkeen selitti selveni hyvin näitä asioita miettiessä ja kokeillessa.

Aloitetaan acmeista:
two circle: http://1drv.ms/1kMNnj9
one circle: http://1drv.ms/1kMNA5R
boom&zoom: http://1drv.ms/1kMhN56

Kaksi ensimmäistä acmia ovat esimerkkejä kahden ja yhden ympyrän taisteluista. Boom&zo0m sitten esittelee ideaani hyvällä turn rate nopeudella lentämisestä. Heti ensimmäisessä käännöksessä tulee ilmi se ongelma, että jos molemmat kääntävät samaan (ilman)suuntaan (one circle fight) niin pienemmällä kääntösäteellä kääntävä pääsee ampumaan ulompana kaartavaa vaikka hän kaartaisikin kulman suhteen hitaammin. Nopeammin mutta suuremmalla säteellä kaartava ei ikinä voi saada nokkaansa osoittamaan kohti pienemmällä sätellä kääntävää koska tämä on kääntöympyrän sisäpuolella, kun taas ulompana kaartava väistämättä jossain vaiheessa lentää sisempänä lentävän nokan editse riippumatta miten hitaasti tämä kääntää kunhan hän pysyy ympyrän sisällä. Jos molemmat kaartavat eri suuntiin (two circle fight) niin tällöin taas nopeammin itsensä ympäri kääntävä pääsee ampumaan ensin (kuten oli minun ja Aemveen 3 erän tapauksessa) riippumatta kaartosäteestä. Boom&zoom acmissa AI:lla on monta paikkaa mistä ihmispelaaja olisi ampunut minut helposti alas kun pyörin rinkiä hänen ympärillään. Nopeutta ylläpitämällä on kyllä helppoa tehdä myös guns defence liikettä mutta koska vihollisella on aina mahdollisuus valita yhden ympyrän taistelu on turn rate etua vaikea käyttää ampumapaikan saamiseen ja jatkuvasti puolustamalla todennäköisyydet voitolle on huonot jos kuulaa ei lennä kuin yhteen suuntaan.

Boom&zoomin lopussa yritän ampua AI:ta vaikeasta paikasta, en saa vedettyä tähtäintä kohdalleen ja AI pyöräyttää itsensä rolling scissorilla kutoseeni overshootin jälkeen. Vedän sen jälkeen g:tä jotta saan riittävästi offsettiä ja omalla rolling scissorillani pyöräytän itseni AI:n kutoseen ja saan ammuttua sen alas.

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: Pe Touko 09, 2014 22:15
Kirjoittaja Bushmanni
Yallun kanssa treenattiin BVR taistelua eilen aluksi kahdestaan ja lopuksi käytiin 104th serverillä kokeilemassa miten lähtee.

Kaksin treenin acmit:
http://1drv.ms/RvIzHy

Aluksi treenasimme ohjusten "väistelyä" 10nm etäisyydelle jonka jälkeen tosissamme yritimme ampua toisiamme alas kun se sujui erässä N.

erä N:
Ammumme toisiamme muodon vuoksi heti burn throughn jälkeen muistuttaaksemme toisiamme miksi lähestymme crankissä. Ammumme toiset ohjuksemme 13/11nm etäisyyksillä ja väistämme isommalla liikehdinnällä joka johtaa tutkalukon rikkoutumiseen molemmilla. Itse alan etsimään Yallua auto guns moodissa toivoen sillä poimivani hänet pikaisesti mutta hän on juuri 10nm maksimi kantaman ulkopuolella josta se lukitsee kohteet. Näinpä Yallu löytää minut ensin ja ampuu ohjuksen 7nm etäisyydeltä jota yritän väistää typerästi ylöspäin kun viisaampi veto olisi alas ja poispäin. Tästä tilanteesta on nähdäkseni vaikeaa välttää takaa-ajetuksi joutumista mutta ainakin ensimmäisen ohjuksen välttämiseksi tältä etäisyydeltä juuri muuta ei ole tehtävissä kuin pötkiä pakoon tai laskea onnen eli chaffin varaan.

erä N+1:
Alkumuodollisuuksien jälkeen päätän pudottautua pintaan hidastaakseni Yallua löytämään minut tutkalla. Hän oletettavasti aluksi etsii minua aloituskorkeudesta ja vasta sitten pinnasta kun toteaa ettei löydä, kun taas itse tiedän etsiä aloituskorkeudesta normaalisti. Käytännössä päädymme niin lähelle, etten osaa säätää keilaa riittävän korkealle vaan kursorini on 10nm päässä oikealla korkeudella kun Yallu on vain 5nm päässä. Hetken pyörittyämme löydän Yallun ja ammun ohjuksen mutta Yallu saa mallikkaasti myös ohjuksen irti ja väistää minun ohjukseni ja samalla pakottaa minutkin rikkomaan lukon ohjusta väistäessäni joten etsimisrumba alkaa uudestaan. Käymme välillä visuaalietäisyydellä toisistamme mutta itse olen sen verran liimaantunut tutkaruutuun että en huomaa Yallua. Toisella kerralla huomaan Yallun visuaalisesti ja ammun ohjuksen maddoggina mutta ennakkoa ei ole tarpeeksi ja se ei ota lukkoa. Lähestyn tykkietäisyydelle ja ammun hyvän sarjan mutta Yallu selviää siitä ihmeenkaupalla vielä lentokelpoisena vaikka häneltä taisi hydraulikka ainakin vaurioitua. Yallu yrittää houkutella minut törmäämään maahan mutta vedän ajoissa ylös ja sivuun lag rollia varten joka venyttää etäisyyttä sen verran että yritän ampua ohjuksella mutta se ei pidä lukkoa laukaisussa ja menee samantien maahan. Vaihdan Sidewinderiin mutta Yallun syöksy kutistaa etäisyyden liian lyhyeksi sille ja se menee ohi. Vedän taas sivuun ja ylös ja teen lag rollin jonka jälkeen ammun uudestaan Sidewinderin 1nm päästä ja tällä kertaa osun. Yallu ei omien sanojensa mukaan osannut odottaa ohjuslaukaisuja tykkitulen jälkeen vaan luuli ohjusten loppuneen minulta eikä yrittänyt siksi puolustautua ohjuksia vastaan esim. käyttämällä flareja.

erä N+2:
En tässä vaiheessa itse enään viitsinyt ampua ohjusta kauempaa. Yallun ohjus antoi varoituksen ja käänsin 13nm kohdalla crankin puolta ja ammuin samalla oman ohjukseni. Käänsin sen verran jo yli että lukko rikkoontui mutta tulin toisiin aatoksiin ja halusin ampua vielä yhden ohjuksen alle 10nm etäisyydeltä ja aloin etsimään Yallua uudestaan tutkaan jotta saisin lukon ja voisin ampua uuden ohjuksen. Tämä oli typerä liike koska tietenkin Yallu ampui omansa noin 10nm etäisyydeltä eikä tässä vaiheessa ole enää aikaa etsiä toista tutkalla joten imuroin Yallun ohjuksen ajatusteni harhailun seurauksena hyvin helpon näköisesti.

Nämä harjoitukset vahvistivat aikaisemmat ounastelut toimivasta taktiikasta, eli crankissa 10nm etäisyydelle ja siitä ohjus kohti, sitten heti väistö sillä oletuksella että vihollinen ampui myös ohjuksen ja kun ohjus on mennyt ohi etsitään vihollinen tutkaan mahdollisimman nopeasti uudestaan ja ammutaan uudestaan. Ohjusta väistettäessä mahdollisesti pyritään hidastamaan vihollisen tutkalukon saamista korkeuden muutoksella. Jos vihollinen ei ehtinyt kääntämään kohti niin pidetään vihollisen nokka itsestä poispäin ohjuksia ampumalla samalla kun lähestytään lämpöohjusten/tykin kantamalle ja viimeistellään läheltä jos Slammerit eivät pure.

104th serveri:
Tästä lennosta ei automaattisesti tallennu acmia koska serverin asetukset estävät sen. Replaysta acmin voi generoida mutta ainakin omani oli korruptoitunut niin, ettei siinä näkynyt minua eikä ampumiani ohjuksia vaikka tappamani viholliset hävisivätkin maailamasta siinä vaiheessa kun ne kuolivat. Joka tapauksessa oma saldoni oli kaksi tappoa ilman omia putoamisia, Yallu putosi kerran. Ensimmäisellä lennolla lähdimme kohti joitakin reittipisteitä joita oli tarkoitus puolustaa ja katselimme turkalla mitä löytyy. Hyvin pian eksyimme toisistamme emmekä enää löytäneet toisiamme. Kävimme kääntämässä lähempänä vihollista ja RWR oli niin täynnä tavaraa ettei siitä juuri saanut selvää. Samaten tutkassa näkyi kontakteja ja sitten ne hävisivät ja sitten jostain ilmestyi uusia ja kaikki olivat kuitenkin omia. Jammereita oli siellä sun täällä ja RWR:n mukaan vihollisen hävittäjikin oli ilmassa mutta kun ei niitä tutkassa näkynyt missään. Vihollisen kenttää lähestyttäessä rupesi näkymään alas putoavia koneiden raatoja ja omaa konetta alettiin lukittaa mutta tilanteesta ei ollut yhtään kärryillä että mitä tapahtuu ja onko turvallista edetä jne. Jossain vaiheessa Yallu ammuttiin alas ja tilanteen epäselvyyden taso vaan nousi ja päätin kääntyä ympäri ja palata kotiin kovalla vauhdilla.

Tankkauksen jälkeen lähdimme uuteen yritykseen. Jossain vaiheessa onnistun löytämään yksinäisen pinnassa lentävän vihollisen F-15:n ja laukaustenvaihdon jälkeen hän lähtee pakenemaan viistosti kohti meidän omia linjoja ja minä lähden jälkipoltto päällä perään TWS-moodissa lukittuna etten liikaa häntä kiritä. Hän lentää mil-kaasulla ja saan hänet suhteellisen pian kiinni ja ammun koko lastin AMRAAMja häneen ja saan paksun mustan käyttösavun moottoreista pois ja viimeistelen Sidewindereillä lähempää. Acmin raakileesta selvisi sen verran, että hän ehkä yritti kohti lähellä olevia omia maajoukkoja mutta tässä tapaksessa navigoi pieleen ja muutenkin vauhti oli riittämätön. Tässä vaiheessa piti jälleen käydä tankkaamassa ja lataamassa aseet.

Kolmannella kerralla päätettiin nähdä hieman enemmän vaivaa yhdessä pysymiseen ja toimimiseen. Päätimme lentää muodossa kontaktiin ja sitten toinen tekee 360 käännöksen jättäytyen jälkeen jonka jälkeen yritämme racetrack kuviosta ammuskella vihollista. Saamme kontaktin ja Yallu jättäytyy jälkeen. Aloitamme racetrack hyökkäyksen ja yhden kierroksen jälkeen yksi rosmo onnistuu väistämään Yallun ampumat ohjukset mutta minun heti perään ampuma tuottaa tulosta ja minulle kirjataan yksi tappo. Voidaan sanoa että tämä oli "teamkill" joka onnistui ennen kaikkea racetrack taktiikan ansiosta. Acmista katsomalla rosmo väistää Yallun ohjukset mutta menettää siinä energiaa ja sitten yllättäen häviää, eli otti osumaa minun ohjuksesta. Tämän jälkeen vielä etsimme vihollisia ja Yallu käy ampumassa ohjuksia aivan viholliskentän kupeessa jonka jälkeen palaamme kotiin kun bensa käy vähiin ja lopetamme illan lennot siihen.

1vs1 BVR taktiikat olivat hyvin hyödyllisiä myös isolla serverillä ja ohjusten väistämisen harjoittelu auttoi paljon. Iso puute taidoissa oli parina toimiminen ja koossa pysyminen sekä tilanteen hahmottaminen RWR:n ja tutkan avulla. Acmissa näkyy kuinka välillä tuli lenneltyä ohi vihollisista kummankaan havaitsematta toisiaan tavalla joka tuntuu vähintäänkin oudolta acmista katsottuna. Moni tykkää lentää Su-27/33:lla ja Mig-29:llä koska niiden aseistus ja sensorit ovat tällä hetkellä ilmeisesti tehokkaammat alle 10nm etäisyyksillä kuin F-15C:n. Joka tapauksessa vuorien seassa piilottelevat neukkokoneet ovat ahdistavia kun ne voivat päästä hyvin helposti yllättämään ja tällaisiä yllätyshyökkäyksiä näkyy acmissakin useita. Neukkukoneita vastaan lentämistä olisi hyvä harjoitella enemmän etenkin ihmistä vastaan koska jotkut ihmiset tuntuvat lentävän niillä ninja taktiikoilla yksin huomaamatta ja pyrkivän puukottamaan huomaamatta selkään. Olisi hyvä jonkinlaista tuntumaa hankkia siitä kuinka tällaista vihollista vastaan on hyvä toimia.

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: La Touko 10, 2014 10:01
Kirjoittaja yallu
Täytyypä piruuttaan mäpätä joku MiG tikkuun ja koittaa sen verran opiskella, että voi toimia aggressorina...

Re: Ilmataisteluharjoittelusessioiden AAR ketju

Lähetetty: La Touko 10, 2014 14:41
Kirjoittaja Gizmo48
Yallun kanssa mukana, MiG29S kehiin :twisted: