Ikonien tarpeellisuudesta

cosmo
Viestit: 37
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 20:40
Handle: cosmo
Etunimi: Ville
Sukunimi: Ranki
Verkkosivu: http://www.iki.fi/~cos

Ikonien tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja cosmo » Ti Maalis 08, 2016 18:16

Alan tapahtumissa tulee usein keskustelunaiheeksi ikonien tarpeellisuus. Nykytrendihän on siihen suuntaan, että niitä ei sallita.

Kirjottelin sitten lontooksi tutkielman aiheesta:

http://coshacks.blogspot.fi/2016/03/why ... light.html

Tuota saa jakaa alan foorumeille. Olisi myös hienoa jos simukehittäjät saisivat jotain kautta linkin, mutta mulla ei ole tarvittavia kontakteja.

Erkki
Viestit: 19
Liittynyt: To Touko 15, 2008 21:21
Handle: Erkki
Laivue: Punaiset Toverit
Etunimi: E
Sukunimi: M
Verkkosivu: http://

Re: Ikonien tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja Erkki » Ti Touko 10, 2016 16:27

Tämä on mielestäni ratkaistu jo ainakin kerran: Il-2:ssa koneet mallinnetaan sitä isompina, mitä kauempana ne ovat. Oikein kaukana oleva kone on selkeästi oikeaa kokoa suurempi, ehkä 2-3 kertaa suurempi(tilavuudelta) ellei enemmänkin, ja lisäksi sen päälle on piirretty myös kokoa muuttava "dotti". Tarkoituksena nimenomaan kompensoida näyttöruudun ihmissilmää heikompaa tarkkuutta. Pelaan itse 1680 x 1050 resolla, ja pommikoneet tyypistä riippuen sopivassa tilanteessa näkyä jopa 16 km päähän, hävittäjät 8-9 km. Ehkä 10, mutta minun täytyy silloin katsoa aivan suoraan kohti, ja nähdä niiden liikkuvan pilviä vasten. Ei onnistu enää maata vasten.

Ikoneissa on se vika, että ne ovat taasen sitten aivan liian helppo bongata(jolloin esim. suoraan pois/kohti ajava ja tausten suhteen paikallaan oleva kone, joka olisi muusta kulmasta näkyvää konetta paljon vaikeampi bongata varsinkin maata vasten, saa viereensä sen "Spitfire"-tekstinsä määritetyn etäisyyden sisällä) tai peli muuttuu koneiden/dottien etsimisestä ikonitekstien etsimiseksi. Kuten ulkokuvista/ym. kamera"huijauksista" tiedämme, liian hyvä tilannetietoisuus joka lentäjälle ei tee hyvää pelille eikä varsinkaan lisää realismia.

Uusissa näytöissä pikselien vasteajat ovat tippuneet aivan murto-osaan siitä, mitä ne olivat vuosikymmen sitten. Kameraa liikutettaessakin ei synny enää liikkeestä "haamuja" ja ihmissilmä ehtii nähdä liikkeen taustaa vasten. Kunhan pelissä ei ole liikaa kaikenlaisia elokuvatehosteita vaan pelin grafiikoissa on tavoiteltu mm. Il-2 BoSin tavoin realismismia. Tämä on tosin omaa kokemusta eikä liene sovellettavissa yleismaailmallisesti.

Damixu
Viestit: 37
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 13:38
Handle: Damixu
Etunimi: Mika
Sukunimi: Jääskeläinen
Verkkosivu: http://

Re: Ikonien tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja Damixu » Ke Touko 11, 2016 11:49

Minustakin tuo vanhan Illun tapa hanskata tuo koneiden näkyvyys on paras kompromissi tähän mennessä ja simuloi parhaiten ihmissilmän kykyä nähä nykyteknologian rajoitukset huomioonottaen. Ikonit rikkoo kyllä sen iluusion "siellä olemisesta" ja taas BoS:in nykytoteutus myös tekee aivan liian vaikeaksi havaita ja säilyttää katsekontakti kohteissa, kun siinä ei huomioida tätä ihmissilmän kykyä nähdä vs. nykyteknologian rajallisuutta. Eli ikonit tai BoS inhorealismi molemmat ovat toteutuksena väärää simulointia.

LLv34_Camouflage
Viestit: 412
Liittynyt: Ke Huhti 16, 2008 22:11
Handle: Camo
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Ville
Sukunimi: Pitkänen
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ikonien tarpeellisuudesta

Viesti Kirjoittaja LLv34_Camouflage » Pe Touko 13, 2016 00:38

Hyvää keskustelua. BoS:ssa on kyllä rikollisen huonosti tehty dotit ja koneiden näkyväisyys. Pitkän etäisyyden dotteja ei ole lainkaan ja kone pullahtaa yhtäkkiä näkyviin ehkäpä runsaan 5km:n etäisyydellä jo varsin kookkaanaa lod-hässäkkänä. Eilen juuri lennettiin ZG26:n järjestämää laivuesotaa ja totesin tämän ilmiön useaan otteseen kun käytiin isojen muodostelmien välistä ilmataistelua. Koneet vain yhtäkkiä ilmestyivät taivaalle kuin teleporttaamalla konsanaan. Kehityksen paikka.

Camo

Vastaa Viestiin