Bf-109 Mersun kannuspyörän lukitus

LLv34_Vispe
Viestit: 38
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 00:14
Handle: LLv34_Vispe
Laivue: LLv34
Etunimi: Ville
Sukunimi: Aspe
Verkkosivu: http://

Bf-109 Mersun kannuspyörän lukitus

Viesti Kirjoittaja LLv34_Vispe » Su Loka 09, 2011 22:08

Ollaan viimeistelemässä mersu-simuja ilmailumuseoiden käyttöön.Nyt pitäisi saada tietää mistä vivusta(tai napista) oikeassa mersussa saadaan kannuspyörä lukittua?

T.LLv34_Vispe

Untamo
Viestit: 1439
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 10:01
Handle: LLv34_Untamo
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Heikki
Sukunimi: Siltala
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Liminka

Re: Bf-109 Mersun kannuspyörän lukitus

Viesti Kirjoittaja Untamo » Ma Loka 10, 2011 14:13

Koitin googlailla asiaa mutta aika vähäisesti tuntuu löytyvän infoa kyseisestä vivusta/napista. Jossain oli viittauksia trimmipyörien ja kaasukahvan välimaastoon.
From left to right, the co-located elevator trim and flap trim wheels fall easily to hand. You need several turns to get the flaps fully down to 40⺠and the idea is that you can crank both together. In practice this is a little difficult and I tend to operate the services separately. Coming forward we see the tailwheel locking lever. This either allows the tailwheel to castor or locks it dead ahead. Next is the throttle quadrant, consisting of the propeller lever, and a huge throttle handle.
Ja tämäkin oli ilmeisesti jostain Epsanjan-exporttiversiosta, että tiedä sitten eroaako G-mallit miten.

Iced
Viestit: 239
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2008 00:59
Handle: icedi
Laivue: LLv34
Etunimi: Lauri
Sukunimi: Pohjanheimo
Verkkosivu: http://

Re: Bf-109 Mersun kannuspyörän lukitus

Viesti Kirjoittaja Iced » Ma Loka 10, 2011 16:24

Tässä kuva K mallin ohjaamosta.

Kuvan lähde:
http://www.scalewarbird.org/photo/Mk_V_ ... ument.html

Varulta kuva vielä erikseen:
Kuva

Google translaten mukaan hyvä ehdokas olisi tuo kytkin 5 Handgriff Für Spornfeststellung (spur-fixed position)
In the year 3991 A.D
Vikings will surprise attack,
often with nuclear weapons.

Harppa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 19:39
Handle: Harppa
Laivue: 332nd Flying Mongrels
Etunimi: Harri
Sukunimi: Niemi
Verkkosivu: http://

Re: Bf-109 Mersun kannuspyörän lukitus

Viesti Kirjoittaja Harppa » Ma Loka 10, 2011 16:40

Vitonen on oikea vastaus.

Tsekkasin VP dokumenttipalvelimelta mersun käsikirjasta, joka näyttää saman vivun osassa 2/laskulaite, sivu 41

Cheers!
Harppa

LLv34_Vispe
Viestit: 38
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 00:14
Handle: LLv34_Vispe
Laivue: LLv34
Etunimi: Ville
Sukunimi: Aspe
Verkkosivu: http://

Re: Bf-109 Mersun kannuspyörän lukitus

Viesti Kirjoittaja LLv34_Vispe » Ma Loka 10, 2011 22:17

Hyviä vastauksia. Olen itsekkin googlettanut ja tutkinut omia mersukirjoja. Näyttää siltä että monet kytkimet vaihtavat paikkoja riippuen mersumallista. Tämä kannuspyörän lukitus sijoittuu kuitenkin trimmi/laippavipujen ja kaasukahvan välille.
Pitänee määrittää jokin kyseisellä alueella oleva kytkin kannuspyörän lukitukseksi (simu ohjaamossa ei suinkaan ole kaikkia mersussa olevia kytkimiä) koska ohjaamo on tarkoitettu ilmataistelusimulaattoreihin. Flightsimulator yms. ovat tarkoitettu nippelitarkkaan simulaatioon.
Kiitos vastauksista!
Vispe

Vastaa Viestiin