Täydellisen online-nettilentosimun resepti?

LLv34_Camouflage
Viestit: 412
Liittynyt: Ke Huhti 16, 2008 22:11
Handle: Camo
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Ville
Sukunimi: Pitkänen
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Helsinki

Täydellisen online-nettilentosimun resepti?

Viesti Kirjoittaja LLv34_Camouflage » Pe Heinä 23, 2010 00:11

Jos saisit ohjat käsiisi, minkälaisen toisen maailmansodan onlinelentosimun tekisit? Tarkoitan jatkuvasti päällä olevaa 24/7-peliä ja nimenomaan peliympäristöä ja pelattavuutta. Millainen peliympäristö antaisi kaikenlaisille pelaajille mahdollisuuden toteuttaa itseään ja nauttia pelistä? Mitä elementtejä tulee pelissä olla, mitä pelaajien tarpeita tulee suunnittelussa ottaa huomioon ja miten niihin voi vastata?

Aces High'n forumeilla on mielenkiintoinen keskustelu aihetta sivuten. Aika pitkä, mutta suosittelen lukemaan jos aihe kiinnostaa: The Aces High War Doctrine

Tiedoksi niille joille AH (tai Warbirds) ei ole tuttu: yksinkertaistettuna peli on yksi suuri serveri (parhaimmillaan olen nähnyt yli 700 pelaajaa samaan aikaan) jossa pelaajat ovat jakautuneet kolmeen eri maahan. Kaikilla on sama kalusto (maa/meri/ilma) käytössään. Pelin "tarkoitus" on vallata viholliselta lentokenttiä/satamia/ajoneuvotukikohtia ("kenttiä"). Kun joltain maalta loppuvat kentät, serveri resetoituu ja kartta vaihtuu. Kenttiä on parhaimmillaan pari sataa, joten resetointien välit ovat usein päiviä. Yksittäisen pelaajan näkökulmasta peli on käytännössä "loputon", ellei sattumalta satu paikalle juuri ennen resettiä. Henk koht olen nähnyt resetin viimeksi varmaan pari vuotta sitten. :)

AH on siis yksi variaatio perinteisestä lipunryöstöstä, joka tuntuu oleva vallalla oleva online-pelimuoto lähes genrestä riippumatta.

Tässä em keskustelusta yksi mielenkiintoinen lainaus, Hitechin vastaus alkuperäiseen postaukseen:
Agent360:
I think Hitech wants to create a situation where the game is centered around COMBAT.
I think Hitech defines "combat" as the attack of bases with an equal defense.


1. Yes.
2. Combat is when people are fighting each other in vehicles or planes. How and why people choose to fight is irrelevant.

HiTech
Miten ja miksi pelaajat tappelevat, kunhan tappelevat, on ehkä "merkityksetöntä" pelaajan tai kyseisen tappelun kannalta, mutta pelisuunnittelun kannalta hyvinkin oleellista. Esim tuo AH:n kentänvaltaus ei aina ole kovin palkitsevaa, se voi olla jopa turhauttavaa jos kenttiä pitää vallata 50 ennenkuin voitto alkaa edes häämöttää...

Niin, peliympäristö ja pelattavuus. Miten pelisuunnittelulla voi kannustaa pelaajia tappelemaan toisiaan vastaan? Miten eriluonteiset ww2-simujen onlinepelaajat (furballers vs toolshedders vs armchair generals vs squads) saisi yhteen peliin, yhdelle serverille, tappelemaan "hyvässä sovussa"? Mitä tavoitteita, ominaisuuksia ja mekanismeja (esim keppi ja porkkana) tulee pelissä olla; mitä tarpeita eri pelaajatyyppeillä on ja miten niihin voi vastata?

Helpoin tapa lähestyä aihetta on varmaan miettiä mitä hyviä/huonoja puolia lempipeleissäsi on ja mistä itse nautit? Esim AH, WB, WW2OL, IL2, BOB2, Falcon4 (onko jollain kokemusta sen kuulemma erinomaisesta onlinekampanjasta?), LOMAC, mitä muita? Onko offline-peleissä ominaisuuksia joita voisi tuoda online-puolelle - esim tietokoneen ohjaamien yksiköiden käyttö maasodan tai pommarilauttojen luomiseksi, tai jopa pyörittämään taustalla online-kampanjaa? Miten nämä tulisi toteuttaa?

Ajatuksia, ideoita, kommentteja?

Camo

Untamo
Viestit: 1439
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 10:01
Handle: LLv34_Untamo
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Heikki
Sukunimi: Siltala
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Liminka

Re: Täydellisen online-nettilentosimun resepti?

Viesti Kirjoittaja Untamo » To Elo 05, 2010 11:36

Joskus aikoinaan tuli tahkottua offlinenä F22 "simua" nimeltään TAW eli Total Air War. Siinä oli aivan loistava dynaaminen reaaliaikainen kampanja. Tappelu taisi keskittyä pelissä Sudaniin. Kokoajan ilmassa oli kymmenittäin koneita molemmilta puolilta, jotka toimivat riippumatta pelaajasta. Pelaaja pystyi hyppäämään myös milloin vain "vapaaseen" AI:n ohjastamaan F22:seen joka oli jo ilmassa suorittamassa tehtävää. Tällätavalla kaapatusta koneesta pääsi takaisin karttaruudullekkin halutessaan. Karttaruudulla pelaaja pystyi toimimaan myös lennonjohtajana ja esim. ohjastamaan vapaana lentelevät koneet interceptaamaan vihollisen iskujoukot. Pelaaja pystyi tietty myös aloittamaan tehtävän normaalisti maasta, jolloin pystyi konffaamaan aselastin yms.

Peli oli siinä mielessä dynaaminen, että aika eteni kokoajan, pelaajan tekemisistä riippumatta, ei siis suoritettuttujen tehtävien kokoisina pompseina joiden välillä tilanne on seis. Karttatilanne kokonaisuudessaan saattoi siis jo muuttua lennon aikana. Jo kertaalleen tuhotut koneet/tankit eivät enää ilmestyneet uudelleen (ellei sitten sitä oltu piilotettu hyvin pelaajalta). Rajalinjat eivät pahemmin liikkuneet, mutta ainakin omat ja vihollisen tankit + muut joukot tekivät skirmissejä rajan yli, jolloin tarjoutui mahdollisuuksia CAS tehtäviin.

Silloin itselläni ei ollut pääsyä nettiin, mutta kyllähän tuo pyöri mielessä että olisihan se aivan mahtavaa jos nuo kaikki AI:t olisivatkin ihmisten ohjastamia :)

Ihmisten puutteesta huolimatta peliä jaksoi tahkota epäterveellisenkin pitkiä aikoja :) .. Ehkäpä siis tässä pelissä olisi varteenotettavien elementtien sopiva cocktail.


-Untamo

Flanker35M
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
Handle: Flanker
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Christian
Sukunimi: Tampio
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34

Re: Täydellisen online-nettilentosimun resepti?

Viesti Kirjoittaja Flanker35M » To Elo 12, 2010 08:08

S!

Dynaaminen online kampanja, isot kartat ja realismia kehiin. Ei sitä ainaista pommita kohde X ja valloita piste Y niin voitto on taattu. Falcon 4.0 on mahtava kampanja, tuntee olevansa vain pieni osa isoa koneistoa.

Dictonius
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 13:04
Handle: LLv34_Dictonius
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Timo
Sukunimi: Laakso
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Täydellisen online-nettilentosimun resepti?

Viesti Kirjoittaja Dictonius » Ti Elo 24, 2010 17:27

Plussaa: iso WW2OL tyylinen serveri, tehtäväpohjainen käyttöliittymä joka kokoaa jantterit samaan tehtävään ja rolling planeset; AH:n katselukulmat, lentomalli ja radio; IL2'n vauriomalli ja karkkisnami grafiikat. Näennäinen realismin tuntu ja mahdollisimman herkullinen äänimaailma. Lisäksi aivan erillinen training/DF serveri.

Mitä ainakin pitäisi välttää: kaikki koneet käytössä kaikilla puolilla, ww2ol tyylinen lentomalli, ylitarkat ai-ampujat kaikessa suhteessa (vältetään myös tasaista platformia ihmistaka-ampujilla lisäämällä rekyylin tuomaa tärinää ja isoja suuliekkejä)...

Huonoja puolia voisi listata enemmänkin, mutta tuossa ne kaikkein ärsyttävimmät.

Pihi
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Touko 09, 2008 15:38
Handle: LLv26_Pihi
Laivue: Lentolaivue 26, Harjoituslentolaivue
Etunimi: Jari
Sukunimi: Välkkynen
Verkkosivu: http://www.lentolaivue26.org/index.php

Re: Täydellisen online-nettilentosimun resepti?

Viesti Kirjoittaja Pihi » Ti Elo 31, 2010 16:33

Tätä on pohdittu monestikin, tässä vähän tuotoksia usemmankin virtuaalitutun kanssa käydyistä keskusteluista:
1. Serverille laivueille omat "konereservit", eli rekisteröidyt laivueet saavat menestyksen mukaan parempia koneita alle, huono menestys taas antaa laivueelle täydennyksenä vanhentuneita koneita.(serverille voisi liittyä ilman laivuettakin, tehtävänanto voisi tällöin automaattisesti suunnata nämä yksinäiset sudet vaikkapa yleisesti hyökkäämään ruutuun X jne.) Epäonninen laivue siirrettäisiin hetkeksi esim. huoltotehtäviin, tarvikkeiden siirtolentoihin kunnes reservit ovat taas kunnossa.(kakskutoset siis lentäisivät ilmeisesti koko ajan JU 52:lla ;) )

2. Laivueiden toiminta-alueet jaetaan kartalla, eri laivueiden pilotteja siirretään tarvittavalle alueelle.(Vielä parempi jos laivueen johdolle olisi käytettävissä oma "käyttöliittymä" jonka avulla kokonaistilannetta voisi vaikka tietyin ehdoin päivittyvältä kartalta seurata. Muuttujina voisi olla ilmavalvonta, lennoilla nähdyt viholliset yms. eli tiedustelukin olisi tarpeen. Myös konereservin tila päivittyisi laivueittain reaaliajassa.)

3. Mahdollisuus tankata ja huoltaa kone laskeutumisen jälkeen, tai laivueille omat kentät, joissa myös säilytystilat ehjänä "kotiin" palanneiden koneille, IT:n suojaamana, mutta mahdollisesti tuhottavana alueena.

4. Dynaamisesti etenevä "elävä" rintama, tällä hetkellä jos ei osu tehtäväalueelle, niin rintamalinjoilta ei löydy ristin sielua.

Varmaan aika moni näistä toiveista on jo mahdollista erilaisten modien kautta, mutta nämä kun saisi samaan serveriin 24/7 vielä jonkinasteisella pistelaskulla ryyditettynä...

Flanker35M
Viestit: 639
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 14:45
Handle: Flanker
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Christian
Sukunimi: Tampio
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34

Re: Täydellisen online-nettilentosimun resepti?

Viesti Kirjoittaja Flanker35M » Ti Elo 31, 2010 18:07

S!

Saas nähdä onko SoW kampanja mahdollista runtata tulille ja lentää reaaliajassa Battle of Britain. Se olisi jotakin.

Vastaa Viestiin