Sivu 1/1

Microsoft Flight Simulator X

Lähetetty: La Huhti 23, 2011 13:31
Kirjoittaja Voodoo Child
Joo.

Tällä foorumilla tunnutaan enemmänkin käsittelevän nuita sotasimuja, mutta itellä ois pari kysymystä yllämainitusta simusta.

Ekana peliä pelatessa huomas sen aika hidastemposuuden, kone tuntuu melkeen aina hitaalta (varsinkin pienet harjoittelukoneet) verrattuna esimerkiksi Il-2 lentokoneisiin. Lentäessä, taaskin pienillä koneilla, kone lähtee yhtäkkiä "luisumaan". En tiedä oikeaa termiä, mutta siis koneen perä heittää yhtäkkiä toiseen suuntaan, yleensä siis perä lähtee kääntymään vasemmalle, ja nokka alkaa osoittamaan oikealle. Yleensä tuo tapahtuu ihan yllättäen, enkä tiedä mistä se johtuu. Tilanne yleensä korjautuu sillä että suoristaa koneen peräsimellä. Kuitenkin sama saattaa tapahtua uudestaan.


Sama on pienellä helikopterilla. Yleensä lentoon lähtiessä, tai liian nopeaan tehoja laskiessa kone lähtee pyörimään oikealle päin, ja sitä on hyvin hankala hallita peräsimellä/taka-propellilla mikälie. Joskus tilanteen saa haltuun sillä että laskee tehot nollaan ja antaa kopterin laskeutua, ja tämähän vaan toimii lentoon lähtiessä. Isommalla helikopterilla taas tilanne tuntui olevan eri, kone lähtee nätisti nousuun. Sitten kun koitin laskeutua pilvenpiirtäjän katolle, laskin tehoja ja nostin nokkaa, ja kone yhtäkkiä pyörähti ainakin 360 astetta, mutta sain sen taas hallintaan.

Kysymys siis kuuluu, miksi MFS X tuntuu niin hidastempoiselta :D
JA mitä selityksiä ja vastauksia nuihin yllämainittuihin ongelmiin olisi?

Re: Microsoft Flight Simulator X

Lähetetty: Ti Huhti 26, 2011 15:37
Kirjoittaja LLv34_Kotari
Hyvin vähäisen FSX kokemuksen omaavana spekuloin seuraavaa: Hidastempoisuus on ominaisuus siviili-simussa, jotku tykkää ja toiset ei :)

ja toiseen kysymykseen sanoisin, että sää-olosuhteet saattavat joissakin simulaattoreissa tehdä tepposia em. tavoilla.
En nyt osaa sanoa tuosta simusta, mutta kuvittelisin että siellä voisi olla mallinnettu tuulet, jolloin kuvaamasi "kylkimyyry" voi tapahtua.
Tuolla korkeuksissa lentävät isot koneetkin lentävät lähinnä sellaista hallittua kylkimyyryä kuvailevaa "liirtoa" mikäli (hyvin todennäköisesti vielä) tuulet ei ole ihan suoraan perästä päin.
Eli, nokkaa osoitetaan hieman vastatuuleen, jolloin haluamasi kurssi säilyy mutta kone näyttää kulkevan hieman liirtoa.

Helikopterin toimintaperiaate taas sanelee juuri kuvailemasi tavan lähteä pyörimään vaaka-akselin ympäri.
Tämä johtuu perä-roottorin liian pienistä kierroksista ja/tai roottorin lapakulmista, ja siten se ei kykene pitämään konetta suorassa.
Pää-roottori tekee vääntö momenttia hekon vaaka-akselille, jonka takia perä-roottorin täytyy "puskea" sitä vastaan pitääkseen suunnan vakaana.
Mikäli perä-roottori ei ole pelissä mukana, homma lähtee lapasesta ja sitten keräillään osia kuusen oksilta.

Mikäli heko on tupla-roottorinen, vrt esim KA-50 Kamov, perä-roottorille ei ole tarvetta.

Toivottavasti auttoi, tietävämmät korjatkoon tarpeen mukaan.

Re: Microsoft Flight Simulator X

Lähetetty: Ke Touko 04, 2011 15:42
Kirjoittaja Voodoo Child
Joo, tulihan tuossa jotain selväksi.
Tiedän että lentokoneet liirtää kyseisellä tavalla, mutta huomasin vasta että käyttämäni ohjaustikun peräsimen säätö on hajalla, tai siinä on jonkilainen vika, jolloin joystickia johonkin suuntaan heilauttamalla peräsinkin heilahtaa villisti auheuttaen vaikka ja mitä.

Helikopteria, ja joskus lentokonettakin on hankala ohjata (lentokoneella haastava koittaa rullata lentokentälle) sillä peräsin ei nappia painaessa palaudu takaisin. Helikopterissa sitten on hankala löytää se oikea kohta, ja aikaahan kuluu.

Eiköhän nuo ongelmat tuolla ratkennut...