Potkurin kierrosluku

Single player and multiplayer WWII simulation. Kotisivu / Homepage:
http://www.il2sturmovik.com/
Kanttori
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 17:07
Handle: Kanttori
Laivue: Lentorykmentti 3
Etunimi: Ismo
Sukunimi: Homanen
Verkkosivu: https://ler3.fi
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Potkurin kierrosluku

Viesti Kirjoittaja Kanttori » Ti Touko 12, 2015 05:24

Saisikohan 1946-peliin hieman teoreettista taustaa ja ennen kaikkea käytännön ohjeita potkurin kierrosluvun (Propeller Pitch) käyttämisestä esim. Brewsterillä lennettäessä? Supercharger ja Mixture -hommelit ovat jo hanskassa, mutta tuo RPM-asia tuottaa vielä meille uusille "KoulutusLentolaivue 32:n" lentäjille ongelmia. Mitkä ovat sopivia kierroslukuja nousussa, matkalennossa, ilmataistelussa ja laskussa silloin kun lapakulmat eivät muutu automaattisesti kuten Mersuissa? Vai ovatko nuo kaikki konekohtaisia?

Sen verran jo ymmärretään, että lapakulmat naputellaan nollille kun ollaan liidokkina motti sökönä. On näet sitä tullut viime aikoina jonkin verran harrastettua... :)

Untamo
Viestit: 1439
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2008 10:01
Handle: LLv34_Untamo
Laivue: Lentolaivue 34
Etunimi: Heikki
Sukunimi: Siltala
Verkkosivu: http://www.virtualpilots.fi/LLv34/
Paikkakunta: Liminka

Re: Potkurin kierrosluku

Viesti Kirjoittaja Untamo » Ti Touko 12, 2015 12:03

S!

Jokaisella moottorilla on paras tehoalue (jokin kierrosalue esim. 2500-2700, riippuu moottorista ja potkurimallista) jolla kone tuottaa eniten tehoa ja näin myös vetoa. Taistelutilanteessa siis kannattaa pitää kierroslukema tällä alueella. Mersussa lapakulman säädön hoitaa automatiikka joka tekee kohtuullisen hyvää työtä, joten siihen ei tarvi mersussa kiinnittää huomiota.

Esim Erkki:
Oletetaan, että lennät koneella jossa on manuaalisesti säädettävä lapakulma ja jonka paras teho saadaan esim. tällä 2500rpm alueella. Lennät vaakassa, nopeutesi on vakaa ja kierroslukema on edellämainittu 2500rpm. Emme koske kaasuun seuraavan esimerkin aikana. Pistät nokkaa alaspäin ja kone alkaa kiihtymään. Koska vauhti kiihtyy, tarvii potkurin sen hetkisellä lapakulmalla tehdä vähemmän työtä ja kierroslukema alkaa nousta. Jos lapakulmaa ei säädetä niin kone ei enää ole optimaalisella tehoalueella ja ylikierroksilla(kone alkaa mylviä) -> veto vähenee dramaattisesti + ylikuumeneminen + kone ei kiihdy niin nopeaa kuin voisi. Säädät lapakulmaa jyrkemmälle (pienempi prosenttilukema pelissä) ja kierrokset palaavat tehoalueelle. Kiihtyminen jatkuu nyt paremmin. Nostat nokkaa takaisin vaakalentoon ja hieman nousuun -> vauhti hidastuu -> jyrkän lapakulman vuoksi moottorin kierrolukemat alkavat tipahtaa rajusti -> emme ole enää optimaalisella tehoalueella -> vauhti tippuu entistä nopeammin. Moottori voi pahimmillaan tukahtua liian jyrkän lapakulman ja pienen kierroslukeman vuoksi. Eli: esim. Brewsterissä lapakulmaa kannattaa säätää jatkuvasti lentotilasta riippuen.

Brewsterin moottorina on Wright Cyclone, johon ainakin yksi sivusto antaa parhaaksi tehoalueeksi 2100rpm, lähde:
http://www.warbirdforum.com/cyclone.htm
Mutta HUOM, tämä ei välttämättä tarkoita että esim. IL-2 1946:ssa tämä pitäisi paikkaansa, peli tunnetusti sisältää epäkohtia :)

Potkurin lepuuttamisesta "liidokkina" ollessa: Totta, kannattaa pistää lapakulma 0% eli max jyrkälle. Joissain koneissa (pommarit) potkurin voi lepuuttaa ("feather") kokonaan, eli lavat menevät ihan löysäksi ja ilmavirran suuntaisiksi.

Kanttori
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 17:07
Handle: Kanttori
Laivue: Lentorykmentti 3
Etunimi: Ismo
Sukunimi: Homanen
Verkkosivu: https://ler3.fi
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Potkurin kierrosluku

Viesti Kirjoittaja Kanttori » Ti Touko 12, 2015 16:54

Kiitos Untamo, asia valaistui mielessäni ja linkkasin muutkin ukkelit tätä lukemaan. Missähän haarukassa se lapakulma muuttuu peruslennossa, jostain luin, että esim. 80% on hyvä matkavauhti ja esim. syöksyssä jopa 60%?

Edit: Hyvä linkki. löysin tämän tiedon (jenkkien tyyppimerkintä ilmeisesti tuo G-5): The G-5 model used by the Finns was rated at 1000 h.p. for take off, 850 h.p. at 6000 ft, and 750 h.p. at 15.200 ft. (2100 rpm). Tätähän pitää vaan testata!

juuba
Viestit: 317
Liittynyt: Ti Touko 13, 2008 14:59
Handle: Juuba
Laivue: Suomi Finland
Etunimi: Juho
Sukunimi: Järvinen
Paikkakunta: Tampere

Re: Potkurin kierrosluku

Viesti Kirjoittaja juuba » Ke Touko 13, 2015 02:42

Ne prosentit riippuu ihan lentonopeudesta ja suhteesta moottorin kierroslukuun.

Pelissä varmaan voi antaa "muistisääntöjä", mutta ei siihen oikeastaan ole mitään muuta sääntöä, kuin "katso RPM mittaria ja säädä lapakulmaa sopivasti". Yleensä kierroslukumittarissa on väriraita (vihreä) jolla se viisari kannattaa yrittää pitää.
Toki voi ennakoida ja tietää, että jos lentää vaikka sillä 80%:lla ja lähtee syöksyyn niin jo ennalta voi alkaa naputtelemaan sitä, pitää sen moottorin tehokkaalla kokoajan, eikä odota että kierrosluku nousee ja sitten vasta naputtaa loivemmalle kulmalle.

Sama syöksyn jälkeen, kun lentonopeus hiljenee, niin pitää jo heti kiristää lapakulmaa.

Kuuntelemalla moottorin ääntä sen pitäis onnistua, kun kierrokset nousee: prosenttia alaspäin, kun moottorin kierroslukuääni laskee, ni päinvastoin.

109:n automaatti toimii, normaalitilassa (ilman vahinkoa) siihen lapakulmasäätöön ei tarvitse koskea. Focke-Wulfissa oli oikeasti samanlainen, ellei jopa parempi automaatti, mutta se tais olla vähän rikki IL-2 1946:ssa, en ole aivan varma tuosta. FW-190A ja Bf-109:t kaikki (no ainakin E-mallista eteenpäin) lennetään samalla tavalla, ATA mittarista vaan valitaan halutu tehoasetus, ja automaatti hoitaa loput.

190-Doraa Jumo-moottorilla lennetään säätämällä RPM kaasukahvalla, ATA mittari vain valvontaa, se liikkuu omiaan korkeudesta riippuen. Junkers Jumon automaatti toimii RPM:n kautta.
- Juuba, Osasto Lagus
"Sometimes I Amaze even Myself."

Vastaa Viestiin